Diskuze

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ZS

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0 0
možnosti
JH

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0 0
možnosti
MC

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0 0
možnosti
PV

To bude lidem při přistání špatně :-D

0 0
možnosti
MC

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0 0
možnosti

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0 0
možnosti
SN

S28t48a84n 89N87o36v66á34k

17. 8. 2016 8:15

Např. Air Force One v Iráku.

0 0
možnosti
TT

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0 0
možnosti
TV

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

5 0
možnosti
TT

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0 0
možnosti

J58a83k22u92b 30Ř76í73h75a

15. 8. 2016 11:38

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0 0
možnosti
TN

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0 0
možnosti

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0 0
možnosti
KO

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0 0
možnosti
JS

J62a94n 94S53m45í83t94k64o

15. 8. 2016 8:15

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

1 0
možnosti
JK

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0 0
možnosti
JK

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

1 1
možnosti
PV

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 11 příspěvků

28. března 2024

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 29 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...