Novému hlavnímu nádraží ustoupila největší hlavová stanice Rakouska Wien Südbahnhof ( Vídeň jižní nádraží). Její přijímací budova byla postavena plánů architekta Heinricha Hrdličky v letech 1955–1961
Autor: České dráhy
Na nádraží vedl Südbahn (Jižní trať) a Ostbahn (Východní trať) Na Ostbahn na okraji města je připojen Nordbahn směrující do Břeclavi.
Autor: ČD - Martin Navrátil
Původní stanici z 19. století proměnily v dubnu 1945 spojenců v trosky. Jediným pojítkem s vybombardovaným nádražím byla socha lva (z věže nádraží), která v hlavní hale připomínala historii místa.
Autor: ČD - Martin Navrátil
Nové hlavní nádraží (zkratka Hbf) je posunuto tak, aby spojilo kolejiště, které mělo původně tvar písmene V
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na místě se stále staví. Např. plot v levé části snímku ukrývá stavební jámu, ze které vyroste osmdesáti metrová administrativní budova.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ta vyroste ve volném prostoru za novou odbavovací budovou (za nástupišti), tedy přibližně v místě původní budovy nádraží Südbahnhof.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Socha lva věže z historické budovy hlavové stanice Wien Südbahnhof, kterou v dubnu 1945 proměnily bomby spojenců v trosky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Díky ní najdete pokladny. V podání spolkových drah je to cestovní kancelář - Reisebüro
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro regionální dopravu bylo nádraží zprovozněno 9. prosince 2012. Do plného provozu bude uvedeno od 14. prosince 2014
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V těchto místech jde přestoupit na metro, tramvaje nebo S-Bahn.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Frekventovaný S-Bahn, který také byl součástí původního nádraží Wien Südbahnhof , během stavby nepřerušil provoz.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Řídicí vůz u druhého nástupiště (S-Bahn)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přestože to tak nevypadá, fotografie byla pořízena o pět hodin dříve, než předchozí. Pro zajímavost, během zhruba deseti minut mě minuly asi tři vlaky. Jeden z nich mířil do Bratislavy a jeden do Znojma.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Odbavovací hala je dlouhá sto metrů a široká 25 metrů. Součástí nádraží je 700 míst v gastronomických provozech.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před nádražím je tato „půjčovna kol“
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Protihlukové stěny nad McDonald's vypadají jako přirozená součást budovy. Těch kolem nádraží jich vyrostlo přibližně 8 km. Naproti je malý autobusový terminál.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Autobusový terminál
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Léty ověřený design nádražních hodin
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hbf má tři podzemní podlaží. V nejnižším je technické zázemí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přemístění do dalších pater usnadňuje14 výtahů a 29 eskalátorů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Komerční prostory zabírají 20 tisíc metrů čtverečních
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Osvětlení schodiště k nástupišti je součástí madla pro děti
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vlaky kolem konkrétního nástupiště projíždějí pouze jedním směrem
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Provoz Hlavního nádraží řídí dispečeři z černé budovy (u kolejiště, s modrým nápisem na bílém obdélníku).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Sál dispečerů obsahuje devět pracovišť. Jsou rozmístěna tak, aby se sousedé nerušili a to dokonce ani odlesky monitorů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Každé pracoviště je výškově nastavitelné
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Každý dispečer řídí určitou oblast
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Strojvedoucí se může spojit s dispečerem pomocí telefonu drážní technologie GSM-R
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vídeňané mohli stavbu kontrolovat z nejvyšší dřevěné věže v Evropě - Bahnoramy
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Infocentrum Bahnoramy bude v provozu již jen krátce. Stavba koncem roku 2014 ustoupí jiné budově
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí je obrovská mapa Vídně na podlaze, na které je znázorněná stavba a původní stav v zástavbě Vídně
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nové ředitelství Spolkových drah z Bahnoramy
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Je zajímavé, že pro stavbu nového hlavního nádraží platila výšková omezení, zatímco v blízkém okolí rostou objekty značně vyšší. Střecha nad peróny může evokovat vlny na Dunaji
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Blízké okolí při pohledu z Bahnoramy
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Délka nové železniční infrastruktury přesahuje 6 km
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro úkryt před větrem slouží na vídeňských perónech tyto prosklené čekárny (bez klimatizace či vytápění).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nové hlavní nádraží má pět krytých perónů s deseti nástupišti. Kryty zastřešení záměrně nevytváří pro holuby přirozené úkryty.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hotovo má být v roce 2015
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Podzemní parkoviště má kapacitu 630 míst
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Světlíky zastřešení nástupiště připomínají diamanty
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí komerčního zázemí jsou lisy na papír a plasty
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Strojovna vzduchotechniky. Černou barvu má chlad, stříbrnou vytápění
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Informační systém pro cestující
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z levé části snímku je zřejmé, že odbavovací budova má dvě nadzemní podlaží.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V těchto místech tvoří střechu estakáda (pro laiky most) nad budovou, po kterém jezdí vlaky. I přes obrovské zatížení je v budově minimum viditelných nosných prvků.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prodejní automaty jsou rozsety na různých místech
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nové ředitelství spolkových drah
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vstup od nového ředitelství spolkových drah
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz