Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tajemství práce maskéra: jak se líčí pro fotku

aktualizováno 
Maskér řady muzikálů, reklam, českých filmů a výpomoci u zahraniční produkce. Toho všeho se Petr Fadrhons zúčastnil. Mimo jiné se podílel i na kampani proti testování kosmetiky na zvířatech, kde líčil poranění a různé defekty obličeje. Jak se taková poranění líčí a jaké jsou základy foto make-upu nám právě teď prozradí.

kampaň svoboda zvířat | foto: archiv Petra Fadrhonse

Krásná fotografie se neobejde bez krásně nalíčené modelky. K tomu je zapotřebí mít dostatečné znalosti a v neposlední řadě talent. Ten rozhodně nechybí profesionálnímu maskérovi Petrovi Fadrhonsovi, za kterým jsem se vydala do maskérské školy, kterou vede spolu s maskérkou Janou Zahradníčkovou.

Jak vnímáš rozdíl mezi profesionálním a amatérským make-upem?
Je to rozdíl. Žena může znát trendy, ale jako od maskéra nebo vizážisty se nenalíčí. Občas se stanou i výjimky a potkám krásně nalíčenou ženu, ale také se mi stalo, že jsem se dotyčné lekl :-).

To je pravda, ženy jsou v tomhle směru někdy opravdu „vynalézavé“.  Jak by tedy líčení na fotku mělo vypadat?
Základem je mít perfektní make-upový podklad. Ten musí zakrýt všechny nedostatky, kterými jsou pihy, akné apod. Občas se stane, že dotyčná modelka má více problematickou pleť. V tomto případě se je za žádnou cenu nesnažíme zakrýt tunou líčidel.

Jak je tedy odstranit?
Tyhle nedostatky se řeší v počítači, kdy si je fotograf vyretušuje. U filmu je to horší, protože retuš je velice nákladná. Tam se to musí zalíčit. Existují speciální líčidla, která jsou určena třeba na spáleniny nebo ekzémy. Nevýhodou je, že tyhle přípravky neléčí, takže se to někdy řeší tak, že se přehodí natáčecí dny a herečka si na pár dní odpočine od líčidel.

Takže mezi líčením na film a fotkou je rozdíl. Liší se nějak i divadelní líčení?
Divadelní make-up se musí přehánět, protože tam je velký odstup herce od diváka. Takže se musí vycházet z toho, aby ten divák něco viděl i z desáté řady. Oproti tomu filmové a foto líčení musí být jemné, aby nevypadalo nepřirozeně.

Když potřebuji nalíčit modelku na focení, jak mám nanášet make-up?
Nejdříve začneš nanesením rozjasňujícího krému. Každý maskér nebo vizážista má své osvědčené přípravky. Používá ty, s kterými se mu pracuje nejlépe. Pak jemňounce nanášíš základní make-up. Způsob nanesení je opět závislý na maskérovi nebo vizážistovi. Někdo ho nanáší houbičkami, někdo štětcem, jiný zase prsty. Ale nejlepší jsou houbičky nebo štětce a to už z hygienických důvodů. Když je make-up krásně nanesený ve všech koutcích tváře, tak použiješ rozjasňovač. Ten nanášíš na místa, která chceš prosvětlit. Celé to fixuješ pudrem, který nanášíš i během doby focení, protože před světlama se modelka začne lesknout. Dnes existují fixatéry ve sprejích, které můžeš taky použít.

Líčení v kostce
1. naneseme krém na vypnutí nebo rozjasnění pleti

2. podkladovým make-upem zakryjeme nedostatky pleti

3. pomocí rozjasňovače zvýrazníme partie obličeje (oči, vrásky kolem nosu a úst), abychom vytvořili plasticitu 
4. naneseme pudr
5. nalíčíme oči (řasy, linky, stíny), tváře, rty
6. podle potřeby vystínujeme obličej např. tvářenkou, abychom dosáhli větší plasticity

A z čeho musím vycházet při líčení očí, rtů a tváří?
Záleží na požadavku fotografa, ale nejdůležitější ze všeho je zachovat anatomii tváře. Jedno z pravidel líčení je, že tmavá dělá prohlubně a světlá zase naopak vytváří plastické vystoupení. Tím pak můžeš vytvářet plasticitu obličeje.

Jak správně nalíčit oči?
Když má někdo zapadlé oči, tak je nemůžeš dělat ještě tmavší. Musíš se řídit tvarem oka a podle toho nanášet stíny. K aplikaci můžeš použít buď štětce z chlupu nebo houbičkový aplikátor. Zase je to podle toho, jak je kdo zvyklý. Co se týče štětců, tak preferuji přírodní, protože oproti umělému chlupu jsou měkčí.

Platí rčení: „Méně je někdy více“? A v případě, že nalíčím hodně výrazné oči, tak rty už pak nedělám tolik syté?
Platí. Buď mít výrazné oči nebo jen rty. Ale někdo chce mít výrazné obojí. Někdy se stane, že maskér s požadavkem nesouhlasí, ale agentura si trvá na svém.

Dobře zvýrazněné lícní kosti dělají na fotce hodně. Jak na ně?
Při zvýraznění tváří musíš zase vycházet z toho, že modelce nesmíš „ublížit“. Pokud jsou její lícní kosti vystouplé, pak je tvářenkou zvýrazníš těsně pod nimi. Když má na druhou stranu silnější tváře, tak pod lícní kosti naneseš tmavý pudr, čímž tváře zúžíš a tvářenku dáš na lícní  kosti. Musíš tedy vycházet z tvaru obličeje.

Koukám, že bez anatomie se člověk neobejde. Pojďme ke rtům. Slyšela jsem, že konturovací tužka slouží k tomu, aby se nerozpíjela rtěnka, slouží i k jiným věcem?
Konturovací tužka dokáže rty srovnat. Takže pokud má modelka nevyhovující tvar rtů, můžeš změnit jejich tvar. Ten pak vyplníš buď rtěnkou nebo leskem na rty. V zimním období se stává, že jsou rty vysušené a k tomu existují balzámy, které je dokáží zredukovat.

Když se při focení takhle upravují ženy, líčí se i muži?
Ano, používá se na ně suchý make-up, tzv. cake. Je to v podstatě stlačené vodové líčidlo, něco jako slisovaný pudr. Po nanesení pak nesmíš zapomenout očistit obočí a řasy od pudru. Na rty můžeš použít, stejně jako u žen, balzám, aby se mu projasnily rty.

V kampani zaměřené proti testování kosmetiky na zvířatech jsi líčil poranění kůže. Jak byly modelky líčeny?
Byly dvě modelky a na každé z nich se dělaly dvě práce. Vizážistka nejdříve udělala make-up podle požadavku fotografa a pak mi je předala. Já jsem tvořil defekty kůže. K tomu jsem použil speciální silikonovou hmotu zakoupenou v prodejně s maskérskými potřebami. Je to taková kostka, která se po rozehřátí obarví. Obarvenou hmotu jsem pak nanesl na tvář a modeloval s ní poranění. To jsem pak zapudroval a zalíčil speciálními líčidly na latex.


Ta modelace na tvář, vlasy nebo poraněné oko musela trvat hodiny, ne?
Budeš se divit, ale líčení jednoho defektu mi trvalo asi čtyřicet pět minut.

Tak to klobouk dolů. Bylo to pak upravováno ještě v počítači?
Každý fotograf si svou práci čistí ve svých programech. I tady byl počítač samozřejmě použit.

Co všechno se dá se silikonem vytvářet a kde ho můžu použít?
Dají se s ním tvořit jizvy i masky na odlévání a používá se jak ve filmu tak ve fotografii.

Dají se tyhle výrobky normálně sehnat?
Jsou na to speciální prodejny s potřebami pro maskéry. Dá se tam sehnat naprosto všechno od silikonu, krve až po líčidla a štětce. U nás ale žádná firma, která tyhle přípravky vyrábí není, takže se sem všechno dováží.

Zmínil ses o krvi, takže líčíš i průstřely, useknuté ruce apod. Je  těžší nalíčit někoho tak, aby vypadal opravdu dokonale a nebo neměl kus ruky?
Je pravda, že opravdu hezky nalíčit modelku dá občas taky zabrat. Líčit ale jizvy, rány, rozervaná těla apod. je o dost těžší. Mě osobně to ale baví více. Už jen proto, že dříve tady tyhle materiály na speciální efekty nebyly, ale dneska jsou a tím mě to zajímá.

Spousta lidí nevidí rozdíl mezi maskérem a vizážistou. Berou to jako jedno a totéž řemeslo. Jaký je v tom rozdíl?
Dobrý vizážista umí, ale opravdu krásně, nalíčit na fotku. Umí krásný civilní make-up i líčit na televizi. Někteří z vizážistů si poradí s vlasama a dokáží učesat drdol. Možná i nějaký dobový účes. Pár takových znám a musím uznat, že jsou vážně moc šikovní. Maskér se ale učí historické účesy, historické doby a to od Egypta po současnost. Doby musí zvládat. Stejně tak musí vědět, jak vypoutkovat knír, plnovous, dámskou a pánskou paruku. Musí umět ušít monturu na paruky, udělat třásně na příčesy. Tohle všechno se učí ještě předtím, než začne být tzv. asistentem maskéra. Musí taky ovládat anatomii obličeje. Učí se poznávat rozdíly mezi líčením na divadlo, film a fotografii. A pak jsou specializace, kdy vytváří masky, pohádkové bytosti, autentické postavy až třeba po useknutí hlavy.

Takže dobrý maskér si poradí se vším :-). Máš svůj „kouzelný“ kufr?
Každý maskér, který je na volné noze, musí  mít kufřík. Nosí v něm líčidla od A do Z. Pak má ještě druhý kufr, kde má věci na odličování, krémy, hřebeny, natáčky, kulmy atd. V divadle je to jiné, protože tam je už vybavená maskérna.

Hodnota těch kufrů asi není zrovna nejmenší, co?
Teď nedávno jsem to počítal. Když tam máš všechno, vychází to kolem dvě stě tisíc.

Tak to aby si člověk pomalu kufřík pojistil. Co tě v nejbližší době čeká za projekty?
Rýsuje se nějaká pohádka, kde mě čekají latexové nosy a uši.

Tak to přeji hodně štěstí a děkuji za rozhovor.

 O maskérovi:

Petr Fadrhons

V roce 1979 dokončil studia na škole uměleckých řemesel, kde se učil pro Národní divadlo. V něm zůstal přes dvacet let. Po revoluci se vydal na volnou nohu k nejlepším maskérům ve filmových ateliérech Barrandov.

V roce 2002 založil spolu s maskérkou Janou Zahradníčkovou maskérský rekvalifikační kurz. Zde vyrůstají budoucí maskéři nejen divadelní scény.

Spolupracoval jako výpomoc u filmů Tři veteráni, Hartova válka, Van Helsing, Příběh rytíře. Líčil herce Vejdělkova filmu Účastníci zájezdu a speciální make-up v Choking Hazard. Kromě toho líčil v muzikálech Rusalka, Pomáda, Monte Cristo, Cats, Kleopatra a nyní líčí v Golemovi a Angelice.
Mezi reklamy si může zapsat Ferrero Rocher, neandrtálce v reklamě na internet, kampaň svoboda zvířat a jiné.

Oficiální stránky Petra Fadrhonse




Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotografický kinofilm
Karel Cudlín: Jak se fotilo za komunistů na kinofilm

Focení na film sice není úplně mrtvé, ale je na okraji zájmu, byť s ním někteří fotografové znovu začínají experimentovat. Jak se fotilo ve zlaté éře filmu...  celý článek

Panasonic Lumix GH5
Panasonic představil první kompakt na světě určený i profesionálům

Las Vegas (od zpravodaje Technet.cz) Panasonic Lumix GH5 je prvním systémovým kompaktem na světě, kterým pořídíte videozáznam v rozlišení 4K se snímkovací frekvencí 60p. K tomu nabízí celou řadu...  celý článek

Nový Nikon D850 "pod rentgenem“
Nová zrcadlovka od Nikonu má tiché focení a snímek udělá i z negativu

Tento měsíc společnost Nikon uvedla novou digitální zrcadlovku D850 s plnoformátovým čipem s rozlišením 45,4 Mpix.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.