Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tank T-72: v boji by přežil čtyři minuty a nejsou pro něj války

aktualizováno 
Ve vojenském prostoru Rančířov stojí v garážích několik desítek tanků T-72 v nejrůznějších modifikacích, které Armáda České republiky postupně vyřadila ze své výzbroje. Jsou zde zakonzervovány pro další použití a prodej.

Vyrábět se toto pásové vozidlo začalo v roce 1972 v tehdejším Sovětském svazu. O šest let později si prvních třicet kousků tanků T-72 pořídila Československá armáda. Od roku 1981 se pak tyto tanky v licenci vyráběly na Slovensku v Martině.

Prototyp tanku T-72 nesl označení Objekt 172M. Tovární zkoušky probíhaly od listopadu 1970 do dubna 1971. Následovaly úspěšné zkoušky a 7. srpna 1973 byl tank zařazen do výzbroje pod označením T-72 Ural. Celkový počet vyrobených tanků (tedy včetně SSSR) se odhaduje na více než 25 tisíc kusů.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

O sériové výrobě T-72 bylo rozhodnuto v roce 1977. ZŤS Martin vyrobily v letech 1981 - 1985 celkem 556 tanků a potom přešly na výrobu verze T-72M, které se vyrobilo do roku 1986 dalších 251 kusů. Nejpočetnější verze T-72M1 opustila brány závodu v počtu 1010 kusů.

Téměř tisícovku využila naše armáda, zbytek šel na vývoz. Dnes náš poslední tankový bojový prapor v Přáslavicích cvičí na posledních třiceti modernizovaných tancích T-72 s aktivním pancéřováním. Zbytku se už armáda postupně zbavila. A není jediná. Konflikty dnešní doby už většinou vyžadují nasazení jiné než pásové techniky.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Nejsou války

I obrněné vozy dnes "jezdí na kolech". Má to logiku. Boje probíhají ve městech nebo alespoň v částečně urbanisticky vyspělých oblastech. Průjezd několika tanků by pak vozovku ostrými pásy zcela zničil a dalším jednotkám znemožnil plynulý pohyb. Nemluvě o pohybu civilního obyvatelstva a obyčejných aut. To však není jediný ani hlavní důvod. Za války totiž nikoho stav vozovky příliš trápit nemusí.

Fotogalerie

Problém s tanky je zejména logistický. Například jen dojet z letiště až na vzdálené místo určení může být pro těžké pásové vozidlo velký problém. Spotřeba paliva je v nekonečné afgánské pustině značně limitujícím faktorem. Šedesátitunový kus železa se také těžko transportuje. I do těch největších dopravních letadel se vejde výrazně méně tanků než lehčích obrněných transportérů.

Navíc je pochopitelně celkem zbytečné nasazovat tanky tam, kde stačí obrněné transportéry. Provoz kolové techniky je levnější a v asymetrických konfliktech má výhodu, že i po ztrátě jednoho až dvou kol dokáže stroj z ohrožené oblasti stále odjet.

Nevýhodou tanku pro boj zblízka, je také dlouhá hlaveň (naopak nutná pro přesnou střelbu na vzdálené cíle). Při pohybu po městě musí jet stroj po jedné straně ulice tak, aby vůbec mohl výrazněji manévrovat a případně opětovat střelbu.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...
Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...
Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Útok shora

Během jedné z modernizací, označené v názvu tanku jako M1 (tedy T-72M1 - na snímcích), získaly české T-72 nové pancéřování. Je vidět na první pohled, protože plát pancíře byl jednoduše přivařen na stávající části. Zlepšila se tak balistická ochrana tanku, a tedy i ochrana posádky uvnitř. Největší slabiny to však tank nezbavilo.

Specifikem dnešních bojů je totiž útok zblízka a z výšky. Proti postřelování například z vícepatrových budov nebo z helikoptéry, byť jen obyčejným RPG, není věž T-72 dostatečně chráněna. S tím konstruktéři nepočítali.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

V "klasickém boji" se totiž předpokládal nejčastěji útok zepředu (zde je pancíř logicky nejsilnější), případně ze stran a zezadu. Tady všude je tank dostatečně chráněn nejen pancířem, ale vpředu i vlastním tvarem, který znesnadňuje zacílení i účinný zásah. Tank je nízký a plochý, je tedy v terénu na dálku špatně viditelný a střely mají tendenci po těle stroje sklouznout.

Při útoku shora však nic takového neplatí. Právě naopak. Pancíř na věži je shora zeslaben na nutné minimum a rozměry tanku (z nadhledu) pak zásah zásadně usnadňují i nekvalifikovaným bojovníkům.

Na druhou stranu, žádné dnešní kolové vozidlo se sílou pancéřování a odolností, tanku ani nepřibližuje. Tank tedy má i ve stávajících konfliktech stále svou jasnou argumentační převahu. Proto se například uvažuje o vyvinutí verze pro boj ve městech, takzvaný urban tank.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...
Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...
Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Životnost v boji 4 minuty

Životnost techniky v boji je statistické číslo. A jak známo, statistika je věda, která s pomocí pečlivě vybraných údajů dokáže potvrdit prakticky cokoliv, co si zadavatel studie objedná. Ačkoli se války měří na roky, samotné bitvy jsou otázkou jen hodin nebo dnů, kdy dochází k velmi intenzivním bojům s enormními ztrátami.

Otázkou je, co si přesně statistik zvolí jako začátek tankové bitvy. Zda první výstřel dělostřelecké přípravy, která může trvat několik hodin nebo první výstřel samotného duelu tankových jednotek. Konec bitvy je z tohoto pohledu ještě matnější. Jde o poslední výstřel tanku během bitvy, okamžik, kdy vrchní velitel prohlásí bitvu za ukončenou, nebo okamžik posledního výstřelu jakéhokoli palebného prostředku. Rozdíl může být v řádu několika dnů a ve stejném rozsahu se mohou lišit i statistické výstupy.

Proto v titulku uvedená životnost tanku v boji vypadá tak děsivě. Je to jednoduše statistický údaj, který rozhodně neříká, že každý tank, který vyjel do bitvy v ní byl za čtyři minuty zničen.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Jak vznikl tank T-72 Ural

Tank T-72 vznikl za poněkud zvláštních okolností. Sovětská představa byla, že po zavedení tanků T-54 do výroby, zahájí vývoj nového typu, který po zhruba deseti letech začne T-54 nahrazovat. Sázka na nový, příliš radikálně řešený tank T-64  Charkovského závodu dopravního strojírenství nevyšla. Stroj měl vrstvený pancíř, kanón s hladkým vývrtem, nabíjecí automat, dvoutaktní pětiválcový diesel s protiběžnými písty a ejektorovým chlazením a pojezdová kola s vnitřním odpružením.

Situaci musel nouzově zachraňovat typ T-62, vyvinutý u konkurenčního Uralvagonzavodu. Silným impulzem k jeho urychlenému vývoji bylo zavedení nového 105 mm kanónu L7 do výzbroje tanků NATO. Díky přetrvávajícím obtížím T-64 se z nouzového tanku T-62 stal jeden z nejúspěšnějších vývozních artiklů bývalého SSSR.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Po zavedení T-64 do výzbroje se ukázalo, že tank trpí celou řadou nedostatků (například motor 5TDF měl resurs jen 100 motohodin) a navíc je příliš drahý na to, aby jím mohly být vyzbrojeny všechny tankové pluky v SSSR. Navíc tu byli zahraniční uživatelé, kteří potřebovali nahradit tanky T-62 nebo dokonce ještě starší řadu T-54/55. Pokusy s přezbrojením T-62 výkonnější zbraní nebyly úspěšné, takže se přistoupilo k vývoji nového vozidla na osvědčených komponentech (po neblahých zkušenostech s T-64).

Nový tank využíval klasický vidlicový dvanáctiválec V-54, podvozek s šesti pojezdovými koly otestovaný na tanku Objekt 167 a nový kanón ráže 125 mm, který však vycházel z kanou U-5TS používaného na tancích T-62. Novinkou proti T-62 bylo zavedení nabíjecího automatu, což umožnilo snížit počet členů osádky na tři muže, snížit výšku věže a zesílit pancéřování při nepatrném zvýšení hmotnosti.

V době zavádění do výroby měl tank jednoduchý stereoskopický dálkoměr, infračervený reflektor Luna pro boj v noci a nebyl vybaven balistickým počítačem. Modernizační programy, které běží prakticky dodnes přinesly nejprve laserový dálkoměr (T-72A), později balistické počítače a pasivní termokamery nebo zesilovače zbytkového světla. Ochrana tanku byla vylepšena použitím explozivního pancéřování ERA, detektorů ozáření laserovým paprskem a automatickým hasicím zařízením.

Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...
Posádka v Rančířově na Jihlavsku skladuje několik desítek tanků T-72, které...

Zavedení tanků T-62 a následně T-72 do výzbroje armád východního bloku a armád dalších zemí spolupracujících se SSSR, znamenalo pro velietele NATO nepříjemné překvapení. Reakcí na větší palebnou sílu a odolnost sovětských tanků bylo zavedení nové generace tanků M1 Abrams, Challenger, Leopard 2 a Leclerk s modernějším přístrojovým vybavením, vrstveným pancířem typu Chobham a kanóny ráže 120 mm s hladkým nebo drážkovaným vývrtem. "Přetahovaná" o lepší tank skončila s koncem studené války a omezením rizika konfliktu východ-západ.




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Jak se vyrábějí lyže. Dřevo ničím nenahradíš

Slepené polotovary lyží před začištěním a opracováním

Na dobrou lyži potřebujete především dobře proschlé dřevo a pořádné lepidlo. Podívejte se s námi do zákulisí české...

Další z rubriky

Náš první král vzduchu a Rudý ďábel. Malkovský se narodil před 120 lety

První československý král vzduchu František Malkovský

Dnes je tomu právě 120 let, kdy se 5. prosince 1897 narodil František Malkovský. Díky dechberoucím akrobatickým kreacím...

Čínská letadlová loď bude asi mít elektromagnetický katapult na letadla

Vizualizace nové čínské letadlové lodě Type 002

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva Type 002 bude pravděpodobně vybavena elektromagnetickým katapultem pro...

Jak sovětské tajné služby začaly od roku 1920 podkopávat naší republiku

Z výstavy Republika - Prezidentská standarta

Snaha tajně ovlivňovat jiné státy patří ke kořenům bolševické říše, Sovětského svazu. Prakticky hned od vzniku...

Najdete na iDNES.cz