Tanker Exxon Valdez na archivním snímku

Tanker Exxon Valdez na archivním snímku | foto: ČTK

Exxon Valdez byl konečně prodán do šrotu. Po 23 letech od nehody

  • 17
Současný hongkongský majitel prodal do šrotu loď, která v roce 1989 nesla jméno Exxon Valdez a byla hlavním aktérem jedné z největších ekologických katastrof všech dob. Zprávu o konci plavidla přinesl server TradeWinds.

Havárie neznamenala konec aktivní služby lodi. Loď byla odtažena do San Diega, kde bylo opraveno nebo vyměněno 1 600 tun ocelových plátů. Cena oprav se vyšplhala na 30 milionů dolarů. Po jejich ukončení v červenci 1990 dostalo plavidlo jiné jméno: Exxon Mediterranean. Těžařské společnosti Exxon sloužila až do roku 1993.

Jaký byl Exxon Valdez

Základní technické údaje lodi

Výtlak: 211 469 t

Délka: 301 m

Šířka: 50 m

Ponor: 20 m

Pohon: osmiválcový vznětový motor o výkonu 23 601 kW při 79 ot. za minutu

Rychlost: 16 uzlů

Posádka: 21 osob

Přepravní kapacita: 1,48 milionů barelů ropy (tj. 200 tisíc tun ropy)

Jako tanker ji pak provozovali jiní majitelé až do prosince 2007. Pak byla přestavěna na dopravu rud. Poslední jméno loď dostala v dubnu loňského roku a znělo Oriental Nicety (Východní jemnost nebo také slušnost).

Plavidlo bude nyní rozebráno na nejmenovaném indickém vrakovišti. Prodejní cena činila zřejmě 15,28 milionu dolarů (cca 283 mil. Kč). Poslední majitel, společnost Hong Kong Bloom Shipping (součást skupiny Cosco), ji koupil za 32 milionů dolarů.

Drahá chyba

Škody způsobené havárií v roce 1989 někteří odhadují až na 15 miliard dolarů. Exxon zaplatil necelé čtyři miliardy dolarů na jejich odstranění a téměř dvě další miliardy dolarů na odškodném nejen rybářům a dalším poškozeným, ale také účastníkům záchranných prací. Ovšem všem sporům není konec. Americký soud minulý měsíc rozhodl, že americká federální i aljašská vláda mohou firmu žalovat o další odškodné.

INFOGRAFIKA

Havárie ropného tankeru Exxon Valdez

Ropa, která se řinula z trupu, zasáhla zhruba tisíc kilometrů pobřeží a zabila podle odhadů desítky až stovky tisíc ptáků a neznámé množství mořských organismů. Do moře se dostalo zhruba 35 až 100 tisíc tun ropy, říká oficiální zpráva o nehodě. Ropa v chladném aljašském prostředí vydržela na mnoha místech dodnes, ale vědci se neshodují v tom, jak velkou zátěž pro prostředí představuje.

Havárie ropného tankeru Exxon Valdez u Aljašky v březnu 1989

Příčinami katastrofy údajně byly jak prohřešky proti bezpečnostním předpisům, tak nedostatky v údržbě lodi ze strany provozovatele. Ta v době havárie měla déle než rok rozbitý protikolizní radar.

K rozsahu katastrofy přispělo především to, že Exxon Valdez měl pouze jednoduchý trup. Proto USA po havárii Exxon Valdez zakázaly provoz tankerů s jednoduchým trupem v blízkosti svých břehů.

Tlak na vyšší bezpečnost vedl k tomu, že všechny do provozu uváděné supertankery mají trup dvojitý. Podle agentury Bloomberg (zpráva zde) je v současné době v provozu zhruba 560 supertankerů, ale jenom 18 z nich má jednoduchý trup.