náhledy
V roce 1953 se naplno rozeběhla výroba jednoho z našich nejosobitějších nákladních aut, Tatry 805. Tatra s typickou trambusovou kabinou, krátkým rozvorem a značnou světlostí podvozku si houpavou jízdou v terénu vysloužila přezdívku kačena. Říkali jí také kvíčala pro zvuk chladících ventilátorů motoru.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Základní armádní verzí Tatry 805 byl vysoký valník s možností natažení plachty. Využití bylo široké, mimo jiné se používaly k tažení dělostřeleckých zbraní a na korbách přepravovaly jejich obsluhy, nebo sloužily jako z nouze ctnost u motostřeleckých pluků tankových divizí k přepravě pěchoty při nedostatku pásových obrněných transportérů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Skříňové kačeny byly také rozšířené. Z těch vysokých si pamětníci asi nejčastěji vzpomenou na vojenskou sanitu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Radiovozy existovaly asi v deseti verzích, používaly se nízké i vysoké skříně. Některé sloužily jako mobilní velitelská stanoviště, více verzí zabezpečovalo rádiové spojení jednotek. Na fotografii je radiovůz s nízkou skříní, konkrétně Tatra 805 RDS-66 Duha.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Vojenský valník a hasičská skříň. Na valníku si všimněte pod levou mřížkou chladiče zastíracího světlometu pro nenápadnou jízdu v noci. Podle německých válečných vzorů se mu říkalo "notek".
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Později se Kačeny v hojných počtech dostaly i do civilního sektoru, když byly vyřazovány z armády při obnovách vozového parku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Kačeny používaly často i jednotky dobrovolných hasičů. Byly to nejen speciální hasičské vozy DVS 8 pro dopravu hasičského družstva s přenosnou motorovou stříkačkou PS 8, ale i "podomácku" upravené skříně či valníky. Hasičské osmsetpětky jezdily v barvě červené a některé v původní vojenské khaki.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
U některých sborů dobrovolných hasičů se můžeme s osmsetpětkou setkat i dnes.
Autor: Lukáš Malý, Creative Commons, Technet.cz
Tatry 805 se používaly díky svým jízdním vlastnostem také k zásobování horských chat.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Hospodárnost provozu na silnicích a v městském provozu nebyla silnou stránkou těchto terénních speciálů. Zásobovací verze se používaly od rozvozu chleba až po rozvoz uhlí, samozřejmě ne tím samým vozem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Celkem bylo vyrobeno asi 13 tisíc kačen. Nevyhnul se jim ani tehdejší "oblíbený" národní sport, tedy převádění výroby v rámci plánovaného hospodářství mezi různými subjekty. A tak se vozy nějaký čas vyráběly také v Mladé Boleslavi a v Plzni.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tatry 805 postavené pro dálkovou expedici. Vůz s modrými doplňky řídil Jiří Hanzelka a s červenými Miroslav Zikmund. Pan Hanzelka na kačeny vzpomínal slovy: "Byly to křápy k pohledání!" Ale určitě to nemyslel tak zle.
Autor: Stanislav Rada, Creative Commons