Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tatry na Technetu: trojčata ze Smíchova pozvedla úroveň cestování na TEŽ

Seriál
Z trakčních vozidel, která se za celou dlouhou dosavadní historii tatranské elektrické železnice na dané trati objevila, musíme vyzdvihnout především elektrické jednotky řady EMU 89.0. Na konci šedesátých let přinesly tyto jednotky nový vítr do dopravní obslužnosti ve Vysokých Tatrách.
Elektrická jednotka řady EMU 89.0, respektive řady 420.95 (podle značení...

Elektrická jednotka řady EMU 89.0, respektive řady 420.95 (podle značení platného od roku 1988). Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1993 | foto: Felix O, CC BY-SA 2.0

Blížící se mistrovstvím světa v klasickém lyžování, konané ve dnech 14. až 22. února 1970 na Štrbském Plese, bylo hnacím motorem horečné stavební činnosti ve Vysokých Tatrách. Nešlo pouze o sportoviště a ubytovací kapacity, ale masivně se to týkalo i dopravní obslužnosti.

Například letiště Poprad dostalo novou betonovou dráhu místo původní travnaté a ani letištní budovy nepřišly zkrátka. Ve šlépějích prastaré parní a již dávno neexistující zubačky Štrba – Štrbské Pleso byla postavena zubačka nová, samozřejmě elektrická. A velkou rekonstrukci prodělala tatranská adhezní elektrická železnice (TEŽ – Tatranské elektrické železnice).

Tatranské elektrické železnice v té době spadaly pod ČSD. Jednokolejná úzkorozchodná trať má rozchod 1 000 milimetrů, trakční napětí je 1,5 kV stejnosměrných. Trasování má následující: Poprad/Tatry – Vel’ký Slavkov – Nová Lesná – Pod Lesom – Dolný Smokovec – Starý Smokovec – Nový Smokovec – Sibír – Tatranské Zruby – Danielov Dom – Nová Polianka – Vyšné Hágy – Popradské Pleso – Štrbské Pleso, s navazující východní větví Starý Smokovec – Pekná Vyhliadka – Horný Smokovec – Tatranská Lesná – Stará Lesná – Tatranská Lomnica. Asi je nadbytečné upřesňovat, ale pro jistotu: Popradské Pleso je zastávka vzdálená čtyři kilometry od horského jezera Popradské pleso.

S rekonstrukcí TEŽ souvisela i dodávka nových elektrických jednotek, které zvýšily její přepravní kapacitu a komfort cestování. A že už byly akutně potřeba, vždyť s ubíhajícími šedesátými léty byla skladba (a možná i stav) vozového parku TEŽ velice tristní. Jednak tam jezdily ještě vozy z dob mocnářství a ani s vozy řady EMU 49.0 předválečné konstrukce (jeden kus vyroben v roce 1931 a pět kusů v 50. letech) si provozovatel nemohl moc vyskakovat.

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), elektrická jednotka EMU 89.0 používaná dnes jako historické vozidlo pro zvláštní jízdy

Nové elektrické jednotky řady EMU 89.0 (od roku 1988 přeznačeny na řadu 420.95), které už v plné síle stihly zmíněné mistrovství, se staly doslova legendou. Sloužily v pravidelném provozu déle než tři dekády a těšily se oblibě, která kupodivu ještě narostla po jejich vyřazení. Lidé je měli a mají rádi i pro jejich estetickou hodnotu, jednotky ne náhodou připomínají také legendární tramvaje T3. Odtud potom pramení i jejich přezdívka Električka (slovensky tramvaj). Druhá přezdívka – Trojče – zase odkazuje na jejich tříčlánkové provedení.

Elektrická jednotka EMU 89.0 pro TEŽ

Výrobcem EMU 89.0 byl podnik ČKD, závod Tatra Smíchov. První jednotku (tzn. č. EMU 89.0001) tam dokončili už v roce 1963, tedy nejpozději, protože na jaře toho roku už se objevila v depu TEŽ v Popradu. Někdy se z neznámých důvodů uvádí rok její výroby 1965, ale tak tomu nebylo.

Po testovacím provozu putovala prototypová jednotka zpět do Prahy k potřebným úpravám a jako zralejší potom vstoupila do pravidelného provozu na TEŽ v květnu 1967.

Sériová výroba dala dalších 17 jednotek, z toho jednu na konci roku 1968, patnáct v roce 1969 a tu poslední začátkem roku 1970. A protože mezi vyrobením a dodáním je určitá prodleva, tak první sériová jednotka se na TEŽ objevila začátkem roku 1969 a a v roce 1970 poslední čtyři. Celkem tedy TEŽ disponovaly osmnácti jednotkami daného typu ( čísel EMU 89.0001 až EMU 89.0018).

Tatranské elektrické železnice (TEŽ), rok 1977, elektrická jednotka EMU 89.0

Konstrukce EMU 89.0 vycházela z konstrukcí tramvajových. Tramvaje závod Tatra Smíchov chrlil ve velkých počtech. Karoserií je tak předmětný vlak podobný tramvaji T3, vedle toho se určitě využily i nové zkušenosti získané při konstrukci prvních dvojdílných kloubových tramvají K1 vyvíjených od roku 1961.

Elektrická jednotka EMU 89.0 je třídílná s uspořádáním pojezdu Bo’ Bo’ Bo’ Bo’. Z uspořádání pojezdu vyčteme, že jde o čtyři samostatné otočné podvozky (viz čtyři skupiny znaků s čárkou), kde každý podvozek obsahuje dvě hnací nápravy (písmeno B), přičemž každá z náprav je poháněna vlastním trakčním motorem (písmeno malé o). A z faktu, že počet podvozků je pouze o jeden vyšší než počet dílů, nám zase dojde, že druhý a třetí podvozek jsou Jakobsova typu (Jakobsův podvozek nad sebou kloubově spojuje sousední skříně).

Jinak obecně počet hnacích náprav je „zaklet“ i v Kryšpínově značení řady, kde ho udává první číslice „8“. A za ní uvedená „9“ znamená hmotnost na nápravu (v originále nápravový tlak) devět tun. (Pozn.: Kryšpínovo značení řad pro úzkorozchodné lokomotivy je oproti standardnímu Kryšpínovu značení zjednodušené.)

Celkový trvalý výkon trakčních motorů jednotky EMU 89.0 je 320 kW (u prototypu EMU 89.0001 to bylo 400 kW). Nejvyšší povolená rychlost je 50 km/h. Délka jednotky přes spřáhla se udává 37 534 milimetrů, služební hmotnost je 47,4 tuny a maximální přípustná hmotnost (tj. hmotnost služební plus povolené zatížení cestujícími/nákladem) je 72 tun. Přepravní kapacita činí 290 cestujících, z toho je 134 míst k sezení.

Vysoké Tatry, nádraží ve Starém Smokovci. Vidíme historické vozy, vlevo je trojdílna jednotka EMU 89.0, vpravo je vlak vedený původně poštovním vozem TVED 22, později zvaným Kometa (v zimě jezdil se sněžným pluhem a chvost tvořený rozvířeným sněhem připomínal při troše fantazie kometu).

Jednotka má samozřejmě stanoviště strojvedoucího na obou čelech. Jednotka je průchozí a na prostředním dílu nenajdeme nástupní dveře. Nástupní dveře pro cestující mají pouze krajní díly, a to po jedněch na každém boku. Dále jsou na jednotce troje dveře služební.

V případě potřeby větší přepravní kapacity je možné vypravit dvojici spojených jednotek, přičemž se řídí z jednoho stanoviště strojvedoucího (jednotky disponují dvojčlenným řízením). V této souvislosti zase můžeme podotknout, že při rekonstrukci TEŽ na konci šedesátých let byla z tohoto důvodu prodloužena nástupiště všech zastávek.

Elektrické jednotky EMU 89.0, respektive tedy už 420.95, byly vyřazovány z provozu v letech 2001 až 2003, kdy je nahradily trojdílné jednotky řady 425.95 (typ Stadler GTW 2/6). Dvojici jednotek EMU 89.0 si jejich provozovatel ponechal pro zvláštní jízdy.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...