V USA odložili start vesmírné lodi Cygnus, na nebi překáželo letadlo

11. listopadu 2017
Start vesmírného plavidla Cygnus byl kvůli překážce ve vzdušném prostoru...

Technici kosmodromu Wallops ve Virginii v sobotu přerušili start vesmírného plavidla Cygnus soukromé společnosti Orbital ATK k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Do vzdušného prostoru letu totiž...  celý článek

diskuse

Fenka Lajka zahynula krutou smrtí. Zabil ji stres a vysoká teplota

Fenka Lajka byla potulným zvířetem chyceným v jedné z moskevských ulic. Start Sputniku 2, se kterým fenka Lajka vystoupala na oběžnou dráhu. (3.... Prvním živočichem na oběžné dráze byla fenka Lajka. Lajka na oběžné dráze na titulní straně italských novin La Domenica del...
3. listopadu 2017

Před 60 lety, 3. listopadu 1957, se dostal do vesmíru první živý tvor. Sověti vypustili družici Sputnik 2 se psem, kterému říkali Lajka. Pro svět to bylo další...  celý článek

Vědci z NASA našli 20 planet v obyvatelné zóně. Jednu o velikosti Země

Ilustrace exoplanety Kepler na vizualizaci NASA Ukázka přechodu (tranzitu) planety přes hvězdu na údajích z Keplerova teleskopu Vesmírné teleskopy NASA objevily již téměř 2 500 planet mimo naši sluneční...
6. listopadu 2017

Mezi várkou nových exoplanet, které objevil dalekohled Kepler, byly minulý týden zveřejněny informace o dalších 20 planetách, které krouží kolem cizích hvězd....  celý článek

Vědci objevili obří planetu, která by teoreticky neměla existovat

Planetární monstrum NGTS-1b a jeho červený trpaslík.
31. října 2017

Vědci objevili u vzdálené trpasličí hvězdy obří planetu, která by podle teorie formování planet neměla existovat. Informovala o tom britská Královská...  celý článek

Poslední šance, pošlete své jméno na Mars. Opravdu tam poletí

Pošlete své jméno na Mars na sondě InSight.
1. listopadu 2017

Dnes máte opravdu poslední šanci se vypravit na Mars. Samozřejmě nikoliv osobně, ale prostřednictvím sondy InSight, která v květnu na rudou planetu vynese vaše...  celý článek

Pod povrchem Měsíce je obří tunel. Objevila ho japonská sonda

Stanice ISS „míjí“ Měsíc. (2. 8. 2015)
20. října 2017

Japonská vesmírná agentura JAXA odhalila na Měsíci obrovskou jeskyni, která by podle expertů mohla v budoucnu sloužit jako základna astronautů. Poskytla by jim...  celý článek

Před 50 lety sovětská sonda poprvé změřila teplotu pekla na Venuši

Známky vydané sovětskou poštou na počest projektu Veněra (1968)
18. října 2017

Před padesáti lety se sovětská sonda Veněra 4 dostala jako první automat vyrobený lidmi do atmosféry planety Venuše a zjistila, že tam panuje peklo. Byl to...  celý článek

Pracovali poslepu ve tmě, mrazu a nedýchatelném vzduchu. Zachránili Saljut 7

Uvnitř téměř zamrzlé stanice Saljut-7 v představě filmařů Džanibekov (vlevo) a Savinych v zamrzlé stanici Saljut-7 v představě filmařů. Savinych (vlevo) a Džanibekov při skutečném záchranném letu na stanici Saljut-7... Saljut-7 na oběžné dráze v představě filmařů
18. října 2017

Na neovladatelné stanici Saljut 7 panoval mráz a tma. Kosmonauti se museli chodit ohřívat do své domovské lodi Sojuz. Takto prožili několik dlouhých dní....  celý článek

Nový úspěch lovců gravitačních vln. Odhalili, kde se v kosmu rodí zlato

Kolize dvou neutronových hvězd (umělecké ztvárnění)
17. října 2017

Astronomové se mohou radovat ze zrodu zcela nového oboru: gravitační astronomie. Jejich detektory znovu prokázaly svou přesnost, a tak se nám poprvé podařilo...  celý článek

Zabít je mohl každý krok. Měli se spojit s „mrtvou“ stanicí Saljut 7

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7.... Již samotná příprava k letu v Sojuzu T-13 na mlčící stanici Saljut-7 byla ... Sojuz T-13 (vlevo) se na oběžné dráze Země chystá ke spojení s nevyzpytatelnou... Sojuz T-13 (vpravo) se na oběžné dráze Země spojil se stanicí Saljut-7. Snímek...
17. října 2017

Nikdo před nimi nic takového ve vesmíru nevyzkoušel. Dva ruští kosmonauti se musí spojit s neovladatelnou mlčící stanicí Saljut 7. Nikdo přesně neví, co se...  celý článek

Zajali jsme špatné Němce! Co se stalo, když Sověti vypustili Sputnik

Sputnik 1 vážil 83,5 kilogramů. Zemi obíhal tři týdny ve výšce 250 kilometrů... Ozvěny Sputniku 1 (dole) a Sputniku 2 (nahoře) zobrazené na obrazovce... O úspěšném vynesení družice Sputnik 1 do vesmíru informoval i ruský deník... Sputnik 1 byl do vesmíru vynesen raketou R-7 Semyorka z vojenské oblasti...
15. října 2017

Závod o vypuštění první družice dospěl do finále. Sovětům se podařilo díky osekání programu připravit ke startu před Američany. Když přišel okamžik startu,...  celý článek

První sovětská družice musela na poslední chvíli radikálně „zhubnout“

Sputnik 1 byl první člověkem vytvořený objekt ve vesmíru. Družici tvořila koule... Sputnik 1 byl do vesmíru vynesen raketou R-7 Semyorka z vojenské oblasti... Snímek Sergeje Koroljova po zatčení v roce 1938. Kopie Sputniku - Letecké muzeum Letňany
13. října 2017

Sovětští raketoví konstruktéři museli ani ne rok před startem Sputniku zásadně změnit plány na jeho podobu. Družice nakonec musela být podstatně menší a...  celý článek

Když byl Sputnik „trik propagandy“. Utajený finiš závodu o vesmíru

Výbuch nosiče Vanguard krátce po startu 6. prosince 1957. Šlo o první americký... Ilustrace družice Vanguard 1 na oběžné dráze Raketa R-7 Wernher von Braun (1912 - 1977), americký raketový konstruktér německého původu
12. října 2017

V oznámení startu družice Američané SSSR předběhli. Jejich projekt se ale výrazně zpomalil. Mohly za to nejen technické komplikace, ale také fakt, že výrobce...  celý článek

Před Bajkonurem Sověti zkoušeli rakety v tajném Kapustině Jaru

11. října 2017

Sovětský svaz se v padesátých letech snažil na základě výzkumu německé raketové techniky i vlastních zkušeností vytvořit dalekonosnou raketu pro vodíkovou...  celý článek

diskuse

Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed

Sputnik 1 byl první člověkem vytvořený objekt ve vesmíru. Družici tvořila koule... Svatebčané Těreškovová s Nikolajevem, maršál Malinovskij s manželkou, zcela... Arthur C. Clarke na kresbě, která doprovázela jeho povídku v časopise Amazing... Wernher von Braun (1912 - 1977), americký raketový konstruktér německého původu
10. října 2017

Z dnešního pohledu se to může zdát těžko uvěřitelné, ale myšlenka na vícestupňovou raketu se neprosazovala jednoduše. Řada odborníků k ní byla skeptická, čísla...  celý článek

Potvrzeno: Američané se vrátí na Měsíc

Měsíc vychází u Sochy Svobody. 14.11.2016
6. října 2017

„Vrátíme americké astronauty na Měsíc. A to nikoli proto, aby tam zanechali stopy a vztyčili vlajku, ale proto, aby vytvořili základy pro vyslání Američanů na...  celý článek

Co budou vojáci dělat na Měsíci? Jak USA vzdaly boj o Sputnik

Start upravené rakety V2 (Bumper) z Mysu Canaveral na Floridě v roce 1950
6. října 2017

Zatímco v SSSR se konstruktéři prvních kosmických nosičů museli potýkat s nedůvěrou podezíravé KGB a tvrdým dohledem z Kremlu, v Americe narazili na...  celý článek

diskuse

Každou noc se museli Stalinovi hlásit. Dělali rakety, které vojáci nechtěli

Sputnik 1 byl do vesmíru vynesen raketou R-7 Semyorka z vojenské oblasti... Výzkumné centrum v Peenemünde. Na podstavci stojí první balistická raketa světa... Koroljov s Gagarinem Zleva William H. Pickering. James Van Allen a Wernher von Braun a první...
5. října 2017

Než se před 60 lety vydala do vesmíru první družice, museli její autoři probádat mnoho i slepých uliček. To vše v zemi, která byla zničena válkou a vládl ji...  celý článek

Před šedesáti lety začal pípat z vesmíru Sputnik. Letěl místo vodíkové pumy

Tůůdle. Sovětský svaz ukázal USA dlouhý nos. Vtip z titulní strany Mladé Fronty... První pokusy o sledování družice, 7.10.1957 Hlavní konstruktér Koroljov byl ve spojení s Gagarinem touto vysílačkou Wernher von Braun (1912 - 1977), americký raketový konstruktér německého původu
aktualizováno  4. října 2017

První umělý satelit Země se zrodil z jiného, velmi odlišného programu nařízeného sovětským režimem: vyrobit mezikontinentální raketu, která bude schopna nést...  celý článek

Autor smrtící rakety V-2 chtěl létat z Evropy do USA za 40 minut

Wernher von Braun (1912 - 1977), americký raketový konstruktér německého původu Létající bomba V1 a Walterův katapult, ze kterého startovala. Sputnik v muzeu Start upravené rakety V2 (Bumper) z Mysu Canaveral na Floridě v roce 1950
4. října 2017

Před 60 lety, 4. října 1957, vypustili Sověti první umělou družici Země. Lidstvo vstoupilo do vesmíru. Tomuto kroku předcházelo úsilí odborníků mnoha zemí,...  celý článek

Poslední fotografie před nárazem. Signál ze zaniklé sondy vydal překvapení

Rosetta na své cestě ke kometě uskutečnila gravitační manévr u Marsu.
3. října 2017

Těsně předtím, než se sonda Rosetta rozbila o povrch komety Čurjumov-Gerasimenko, odeslala do řídícího střediska poslední telemetrická data. Vědci v nich po...  celý článek

NASA a Rusko chtějí vybudovat společně vesmírnou stanici u Měsíce

2. října 2017

V příštím desetiletí doslouží vesmírná stanice ISS, která krouží kolem Země. Další by mohla vzniknout u Měsíce. Hodila by se i jako mezistanice před cestou na...  celý článek

SpaceX upravuje své plány na dobytí Marsu. Chce tam kolonii

29. září 2017

Společnost SpaceX Elona Muska představila podrobnosti svého dřívějšího plánu na letů na Mars.   celý článek

diskuse

Elon Musk slibuje dopravu lidí raketou kamkoliv na zemi do jedné hodiny

Cesta raketou z New Yorku do Šanghaje může podle Elona Muska trvat necelých 40... Star rakety z New Yorku do Šanghaje v představách výtvarníků. Vesmírná loď přistává v Šanghaji po cestě z New Yorku za 39 minut. Alespoň tak... Loď na cestě z New Yorku do Šanghaje může v blízkém vesmíru letět rychlostí až...
29. září 2017

Elon Musk prezentoval nápad na cesty raketou po celé zeměkouli za cenu letenky v ekonomické třídě. Využít k tomu chce raketu, kterou plánuje vyrobit pro cesty...  celý článek

Napsal tajemný „dopis z Oslo“ a do smrti se bál pomsty nacistů

V-1 jede na start..
25. září 2017

Upozornil spojence na dosud tajné zbraně, které nacistické Německo vyvíjí. Jeho tajně poslanému dopisu však málokdo uvěřil. Hans Mayer prozradil Britům...  celý článek

diskuse

Tak takhle ne! Musk ukázal havárie raket SpaceX v působivém videu

Závěrečná exploze po dopadu prvního stupně rakety Falcon 9 na palubu přistávací...
16. září 2017

Není obvyklé, že by se jakákoliv společnost chlubila svými neúspěchy. SpaceX Elona Muska si to však může dovolit. V jejím případě totiž přehled havárií pouze...  celý článek

Sonda Cassini po 20 letech služby shořela v atmosféře Saturnu

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci.
aktualizováno  15. září 2017

Vesmírná sonda Cassini dnes ve 13 hodin 57 minut ukončila svou dvacetiletou výzkumnou misi. Sedm let jí trvala cesta k Saturnu, odkud pak posílala vědcům...  celý článek

Nejlepší fotky Cassini: pestré prstence i nečekané detaily ze Saturnu

Snímek sondy Cassini Titan, Saturnův největší měsíc, jako by byl "navlečený" na prstenec (srpen 2012) Severní hemisféra Saturnu, bez přibarvení (únor 2005) Severní polokoule Saturnu se připravuje na léto (září 2016)
15. září 2017

Sonda Cassini po dvaceti letech končí svou cestu. Připomeňme si její misi a podívejme se na výběr těch nejlepších fotek, které od Saturnu na Zemi poslala.  celý článek

„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)