Temný proud. Další záhada vesmíru

9:15aktualizováno  9:15
Vysoká rychlost vesmírné hmoty ve stejném směru, to jsou průvodní znaky nového fenoménu, který nyní začínají zkoumat astronomové.

Ilustrační foto

Jako by záhady temné hmoty a temné energie nebyly dost, objevili vědci ve vesmíru další "temné" mystérium, píše internetový server SPACE.com. Zdá se, že se části hmoty ve vesmíru pohybují velkou rychlostí a jednotným směrem, což není možné vysvětlit žádnou gravitační silou dosud známou z pozorovatelné části vesmíru. Tomuto fenoménu začali astronomové říkat temný proud.

To, co hmotu do onoho proudu táhne, musí být mimo pozorovatelnou část vesmíru, míní vědci. Mluví-li astronomové o pozorovatelném vesmíru, nemyslí oblast pozorovatelnou okem, byť vybaveným nejsilnějšími teleskopy.

Mají na mysli část vesmíru, která by byla vůbec pozorovatelná bez ohledu na to, jak vyspělé by bylo naše optické vybavení.

Předpokládá se, že vesmír vznikl asi před 13,7 miliardy let. I v případě, že se v okamžiku velkého třesku světlo vydalo na cestu k nám vesmírem, nemohlo se dostat dál než právě do vzdálenosti 13,7 miliardy světelných let. Ovšem mohou existovat části vesmíru, které leží ještě dál, protože nevíme, jak velký vesmír je. Nemůžeme je ale sledovat, protože pozorovatelný vesmír pro nás představuje jen tu část, kam mohlo světlo za celou dobu trvání vesmíru doputovat.

Vědci temný proud objevili, když studovali některé z největších struktur ve vesmíru - ohromné shluky galaxií. Tyto shluky jsou seskupením zhruba tisíce galaxií stejně jako velmi žhavých plynů vylučujících rentgenové paprsky.

Pozorováním interakce rentgenového záření a vesmírného mikrovlnného pozadí (CMB), které představuje zbytková radiace po velkém třesku, mohou vědci studovat pohyb shluků galaxií.

Tým vedený astrofyzikem Alexanderem Kashlinskym z Goddardova střediska vesmírných letů amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír zjistil, že shluky se pohybují rychlostí téměř 3,2 milionu kilometrů v hodině směrem k oblasti na nebi mezi souhvězdími Kentaura a Plachet (latinsky Centaurus a Vela). Tento pohyb je odlišný od rozpínání vesmíru, který urychluje síla nazývaná temná energie.

"Zaznamenali jsme podstatnou rychlost a navíc, tato rychlost se nesnižuje se vzdáleností, tedy tak dalece, jak jsme zatím schopni změřit," řekl Kashlinsky serveru SPACE.com. "Hmota v pozorovatelném vesmíru jednoduše nemůže produkovat takový proud, jaký měříme." Podrobnosti o novém objevu vyjdou 20. října v novém čísle časopisu Astrophysical Journal Letters.

Témata: Galaxie

Animace asteroidu 2012 TC4, který proletěl nedaleko Země.
Varovný systém Země před asteroidy nezafungoval uspokojivě kvůli hurikánu