I současné sportovní Tesla Model S pohánějí akumulátory Panasonic

I současné sportovní Tesla Model S pohánějí akumulátory Panasonic | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

  • 106
Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Ze společnosti Panasonic se postupně stává přední výrobce sekundárních článků. Nejprve koupil většinový podíl ve společnosti Sanyo (baterie Eneloop), později se stal dodavatelem akumulátorů pro elektromobily od firmy Tesla Motors. A v roce 2020 má být díky továrně Gigafactory největším producentem akumulátorů na světě.

Predikce

společnosti Tesla Motors

Výrobce předpokládá, že by v roce 2020 mohla továrna vyrábět články pro půl milionu elektromobilů. Letos jich chtějí vyrobit 35 tisíc (a osadit články dovezenými z japonských továren).

Cena kapacity 1 GWh v akumulátorech by měla do roku 2017 klesnout o 30 %.

Dohodu obě společnosti podepsaly tento čtvrtek a zatím hledají lokalitu pro její výstavbu. Finalisty jsou čtyři americké státy: Arizona, Nevada, Nové Mexiko a Texas. První dva jmenované by byly logisticky výhodnější, hotové „battery packy“ by musely do továrny Tesla Motors ve Fremontu v Californii urazit nejkratší cestu.

Tesla se zavázala zajistit pozemky, postavit budovy a technické zázemí, Panasonic instaluje výrobní linky a bude elektrické články vyrábět. Modulární „battery packy“ pro přímou instalaci do elektromobilů si bude Tesla v továrně kompletovat z Panasonicem dodávaných článků sama. Plánuje se, že 70 % jich Panasonic vyrobí v nové továrně a 30 % doveze z továren v Japonsku. Část továrny bude vyhrazena na recyklaci materiálů z vysloužilých akumulátorů.

Li-Ion akumulátory, které pohánějí elektromobily Tesla. Samotné články připomínají tužkové baterie ...

Areál továrny o plánované rozloze 2 - 4 km², kde by mělo práci najít až 6500 lidí, by měl být co nejvíce energeticky soběstačný. Počítá se se stavbou rozsáhlé solární i větrné elektrárny, uplatnění by mohly najít i plynové energetické články, které v Japonsku Panasonic nabízí i pro domácí použití. Silným smyslem pro ekologii je ostatně ředitel společnosti Tesla Motors znám. Tedy, pokud nepočítáme starty raket v rámci jeho dalšího projektu, soukromého vesmírného dopravce SpaceX.

Patenty pro všechny, loď se potápí,

říká Elon Musk, zakladatel a šéf firmy Tesla

V červnu 2014 vzbudil Elon Musk rozruch oznámením na blogu. "Veškeré naše patenty jsou vaše. Vytvořili jsme řadu užitečných technologií, které vedou k trvale udržitelné automobilové dopravě. Ale samotná firma Tesla produkuje jen zlomek ze 100 milionů aut ročně a celkové dvoumiliardové flotily aut na světě," uvedl Musk.

"Pokud bychom si úzkostlivě chránili naše patenty, šli bychom proti našemu vlastními cíli dosáhnout trvale udržitelné autodopravy. Proto se Tesla nebude soudit s nikým, kdo naše technologie bude využívat v dobré víře.“

Původně se Tesla obávala, že velké automobilky se pokusí její patenty zneužít a převálcovat ji vlastní nadprodukcí elektromobilů. "Ale realita je bohužel opačná: velké automobilky se o elektrická auta prakticky nezajímají, tvoří sotva jedno procento jejich prodejů." Podle Muska tak trhu dominují auta se spalovacími motory. Nebojujeme proti ostatním elektrickým autům, ale právě proti neekologickým spalovacím autům.

V pořadu The Colbert Nation (první a druhá část rozhovoru) popsal Musk své rozhodnutí jako součást společenské zodpovědnosti: "Pokud jsme všichni lidé na stejné lodi, ta loď se potápí a všichni vylévají vodu ven, tak víte, že i když máme nejlepší kyblík, stejně sami všechnu tu vodu nevylijeme," vtipkuje Musk. "Má smysl rozdat náš nejlepší kyblík i ostatním, protože jinak se potopíme všichni," naráží miliardář na stoupající emise oxidu uhličitého a související skleníkový efekt.

Někteří právníci ovšem upozorňují, že uvolnění patentů ze strany Tesly není tak jednoduché. "Je potřeba si uvědomit, že to oznámil na blogu. To může, ale nemusí být právně vymahatelný kontrakt," domnívají se právníci z americké firmy BLG. "Navíc je tam dost nejasná podmínka využití patentů v dobré víře. Společnosti by si měly dávat pozor a měly by si předem zjistit, jestli právě jejich využití bude chápáno jako přijatelné." Právníci upozorňují, že i kdyby Musk dodržel slovo, nemůže ovlivnit, jak k případu přistoupí případní budoucí majitelé, kteří mohou některé patenty odkoupit.

"Přední místo technologických firem není dáno patenty, jak nám historie ukázala," píše však Elon Musk. "Je dána schopností firmy motivovat své vývojáře. Věříme, že otevřením našeho intelektuálního vlastnictví svou pozici posílíme, nikoli oslabíme."

,

Elektromobil