Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test: Jak rychle servisy opraví rozbitý notebook

aktualizováno 
Ceny notebooků se neustále snižují, výbava roste a výrobci se chlubí rychlostí servisního zásahu. Zajímalo nás tedy, s jakou rychlostí a ochotou se setkáme při řešení případné reklamace.

Notebooky se pomalu přesouvají do kategorie spotřební elektroniky. Častokrát mají multimediální výbavu a ochotný prodavač neznalý problematiky takový notebook doporučí jako pracovní. Při reklamaci takového přítroje už prodejce nemusí být tak ochotný a tak nemůžeme počítat s nadstandardními službami. Tady by se dala aplikovat úměra: čím levnější notebook, tím je větší pravděpodobnost reklamace a delší doba reklamačního řízení.

Hlavní skupinou, na které jsme mohli provést test, jsou notebooky určené pro firemní účely. Ty plní především funkci pracovního nástroje. Zaměřili jsme se na koncepci fungování servisů hlavních značek. Někteří možná překvapivě zjistí, že velcí konkurenti mnohdy končí na stole jediné servisní organizace. Vybrali jsme několik příkladů z databáze jedné společnosti a podle konkrétních údajů porovnali rychlost jednotlivých servisních partnerů. dozvíte se také něco o nadstandardních službách.

Reklamovat notebook není tak úplně snadné

Předně notebook se neskládá pouze z hardwarového vybavení, ale jeho součástí je i software, který se musí mnohdy registrovat.  V případě, že jsou licence již registrovány na daného uživatele, výměna samotného počítače se může výrazně zkomplikovat.

S tím souvisejí softwarové závady a konflikty nebo špatně instalované aplikace. Tento druh závady prakticky nelze reklamovat, protože v případě instalace softwaru souhlasíte s licenčními podmínkami. Ruku na srdce, kdo si to kdy četl. Ale právě v těchto podmínkách se výrobce softwaru velmi šikovně zbavuje odpovědnosti za případné komplikace či chyby v programu. Licenční podmínky se většinou řídí mezinárodním právem a tedy případná stížnost k ČOI  by asi skončila v koši.

Pokud chceme notebook opravdu reklamovat, měli bychom ho nejprve celý přeinstalovat. Nutno podotknout, pokud to jde. Pokud notebook nenabíhá a je v zásuvce, asi se s tím moc dělat nedá a nezbývá než zajít do autorizovaného servisu nebo k prodejci.

Acer - nejprodávanější značka nemá servisní středisko v Praze

Acer Gemstone

 Základní slovník servisních pojmů
  • Carry-in – notebook odneseme  do nejbližšího autorizovaného servisu (F-S, HP, Toshiba)
  • Collect and return – autorizovaný servis zajišťuje vyzvednutí i vrácení notebooku na místě, které si určí zákazník většinou kurýrní službou. Pozor notebook musí být dobře zabalený včetně všech dokumentů. (Acer, Asus) 
  • Response time – označuje dobu odezvy servisu. Většinou kolik času uplyne od nahlášení závady k začátku řešení opravy.
  • Next business day – specifikuje dobu odezvy, následující pracovní den, většinou od 9 do 16hodin.
  • On-Site – servisní technik přijede k zákazníkovi  a závadu  vyřeší na místě výměnou vadného dílu nebo celého notebooku
  • Repair time – doba samotné opravy zařízení
  • Recovery time – doba obnovy funkčnosti celého systému do původní podoby – důležité například při obnovování zálohovaných dat


Jak začít jinak než značkou s největším podílem na trhu. Bohužel být nejprodávanější s sebou nese riziko největšího počtu reklamací. V současnosti existuje pouze jedno centralizované servisní středisko, které se nachází v Brně.  Způsob dopravy se řeší tzv. Mail-in, tedy bezplatným převozem přepravní  službou PPL. Samozřejmě, že pokud přinesete notebook vašemu prodejci, celou tuto proceduru zprostředkovává on. Jistou nevýhodou ale může být časová prodleva, která přepravou vzniká, a zvýšené riziko poškození. Přestože by zásilka měla být pojištěna, dokazování v případě poškození  není vůbec snadné a celá záležitost se může táhnout až neúměrně dlouho. Musíme ale poznamenat, že takové případy jsou ojedinělé a tvoří zanedbatelné procento z celkového počtu reklamací.

Záruční doba na notebooky Acer je v současnosti 2 roky, což platí i pro podnikatele. Pokud si chce zákazník záruku prodloužit, je možné dokoupit prodloužení záruky na tři roky (2990,- bez DPH). V nabídce bohužel zatím chybí produkt se zárukou opravy do 24 hodin. Rozšířená záruka se registruje přes internet a je možné ji dokoupit do 12 měsíců od zakoupení notebooku.

Vzhledem k systému řešení reklamace prakticky pouze na dálku je velmi složité uspět s nějakým nestandardním požadavkem. Jako například zapůjčení náhradního notebooku po dobu reklamace nebo užívání notebooku při čekaní na náhradní díl, například při výměně mechaniky.

Jak rychle jsme uspěli


Dva příklady za všechny. Výměna disku u modelu TM 4602 trvala i s dopravou 12 dní. Reklamace TM4603WLMi - první reklamace 21 dnů, druhá 7 dnů, třetí 7 dnů. Jednalo se o výměnu základní desky z důvodů častého přehřívání. Nárok na reklamaci nebyl zpochybněn.

Fujitsu-Siemens – On-Site zdarma nyní ke všem notebookům řady Lifebook

Fujitsu-Siemens Q2010

Fujitsu-Siemens je v povědomí veřejnosti dobře známa a to hned několika modelovými řadami. Velmi dobře se jí daří v levných řešeních pod označením Amilo nebo Amilo Pro. Pro firemní účely je určena především řada Lifebook. 

Servisní zázemí zajišťují smluvní partneři, kteří musí splňovat náročná kritéria pro certifikaci. Tuto síť partnerů tvoří v současnosti zhruba 16 firem, které se ještě dělí do několika skupin  podle příslušné certifikace. Seznam všech servisních partnerů je dostupný na internetových stránkách Fujitsu-Siemens. Záruční doba na produkty Lifebook je tři roky, na produkty Amilo, AmiloPro je pak klasická garance 24 měsíců bez rozdílu, zda se jedná o podnikatele či nikoli.

Novinkou v současnosti je rozšíření servisních služeb pro řadu Lifebook o záruku typu OnSite. Tato služba zajišťuje opravu notebooku u zákazníka druhý pracovní den od nahlášení závady. Cena záruky typu OnSite se pohybuje okolo 6 000,-  a dá se tedy říci, že díky tomu jsou notebooky F-S Lifebook levnější. Záruku je jinak možné u vybraných modelů rozšířit až na 5 let.

Podstatným rozdílem oproti centralizovanému servisnímu středisku je určitá míra pružnosti a schopnosti zákazníkovi vyjít individuálně vstříc. Nejlepší zkušenosti jsou přímo s prodejci, kteří mají servisní autorizaci. Není problém reklamovat samostatný disk nebo naopak notebook bez disku, po dohodě je možné i případné zapůjčení náhradního notebooku. Je možné si připlatit za zrychlení opravy popřípadě zálohy dat. Vše záleží pouze na dohodě a ochotě.

Jak rychle jsme uspěli


Pro ilustraci opět dva příklady. Lifebook P7010 - zákazník si stěžoval na korektnost systému, byla diagnostikována závada základní desky. Notebook byl odeslán do autorizovaného servisu Getronics. Opraveno do 19 dnů. Lifebook S7010 - výměna základní desky. Opraveno u prodejce se servisní autorizací HSH Computer do 8 dnů. Nepoškozený disk byl vložen do jiného notebooku, který byl zákazníkovi po dobu reklamace zapůjčen.

HP – spolehlivý partner firemních zákazníků

HP Compaq 6910p

HP je, co do počtu autorizovaných servisních partnerů, společností s nejširší zákaznickou podporou. Všichni partneři musí procházet náročným školením a jsou pravidelně certifikováni. Záruční doba na produktové řady se liší od 1 roku až  po 3 roky u nejvyšších tříd.

Handicapem je rozlišování záruky pro fyzické osoby a právnické subjekty. Tuto nepříjemnost vyvažuje precizní systém rozšiřitelných služeb ušitých přesně na míru zákazníkovi. Notebooky s označením Nc (corporate) mají jednotnou záruku 3 roky a je možné je reklamovat kdekoli na světě. Záruku je také možné dokoupit i na notebooky dovezené z jiných zemí, ale pouze na modelové řady, které jsou u nás v prodeji.

Opět je pro zákazníka výhodnější notebook reklamovat přímo u partnera nebo na hlavním servisu společnosti. Odpadá tak prodleva s dopravou a je větší možnost individuální dohody.

Jak rychle jsme uspěli


Notebook HP NC6120 - diagnostikována vada na LCD, proběhla výměna displeje. Reklamace řešena ve společnosti  Český servis, doba vyřízení byla 6 dnů. Reklamace NX6110 - výměna základní desky 10 dnů. Reklamováno u stejného partnera.

Toshiba – notebooky s mezinárodní zárukou

Toshiba

V porovnání se společností HP by se servisní síť společnosti Toshiba mohla zdát zanedbatelnou. V současné době má Toshiba v České republice dva partnery, kteří jsou Praze, Brně i Hradci Králové. Důležitým faktorem je ale důraz na kvalitu a následnou spolehlivost zařízení.

Notebooky Toshiba můžete zakoupit po celém světě a stále máte jistotu, že vaše záruka bude uznána. Mezinárodní záruka platí pouze jeden rok.  Toshiba dlouho nenabízela možnost OnSite záruky pro jednotlivce ale pouze pro velké firmy. Toto se již  změnilo a v současnosti je možné OnSite záruku dokoupit. Rozšíření je možné o rok, maximálně pak u některých notebooků na pět let. 

Další výhodou je registrační systém, díky kterému se dá snadno  zjistit, jak dlouhá je skutečná záruka dle příslušného sériového čísla. Tento systém je jednoduchý a veřejně přístupný, skrze něj se například registrují rozšířené záruky. Registrace produktu může také pomoci v případě odcizení nebo ztráty.

Jak rychle jsme uspěli


Výměna základní desky Satellite A30 - opraveno za 3 pracovní dny. Výměna základní desky u modelu Tecra A3 - oprava provedena za 10 dnů. Obě tyto reklamace řešila společnost CSF.

IBM/Lenovo – černé notebooky si stále drží své zákazníky svou kvalitou

T60 Logo IBM

Asijské Lenovo v současnosti ještě stále může používat značku IBM na svých výrobcích a také se toho snaží náležitě využít. Ani Lenovo nevyužívá služeb jednoho servisního bodu, ale jde cestou autorizovaných servisních partnerů, kteří jsou pravidelně certifikováni a školeni.

Standardní záruka na produkty je jeden a maximálně pět let. Lenovo rozlišuje mezi fyzickými osobami a právnickými subjekty. Záruku je možné  rozšířit jednak o délku trvání, ale i o nadstandardní služby. Bohužel celkový jinak dobrý dojem z poskytnutých služeb kazí až přílišná administrativní složitost registrace. Nejlépe je si záruku zakoupit přímo při koupi notebooku a celou záležitost probrat s autorizovaným prodejcem.

Všichni autorizovaní servisní partneři jsou k nalezení na stránkách výrobce a není jich málo. Najdete jich okolo 20 a svá zastoupení mají  po celé České republice.

Jak rychle jsme uspěli


Reklamace základní desky u modelu Z61t trvala 19 dní, jednalo se konkrétně o dva kusy ze stejné serie. Notebook x60s, který měl také vadnou základní desku, byl opraven do 8 dnů. Reklamaci provedl autorizovaný partner PosAm.

Sony – příliš velká exkluzivita značky škodí reklamacím

 TX5XN

Sony má v současné době v ČR jednoho servisního partnera a tou je společnost Getronics (Kapsch), která mimo jiné zajišťuje servisní podporu Fujitsu-Siemes a také společnosti Dell.

Situace notebooku Sony na českém trhu není úplně jednoduchá. Profesionální notebooky Sony nejsou úplně levnou záležitostí a tedy nepatří k masově rozšířené značce. Tento trend se však Sony snaží usilovně změnit a k tomu patří i výrazné zrychlení servisních prací.

Ještě několik let zpět se notebooky Sony musely posílat na reklamace mimo Českou republiku, a tak doba vyřízení byla výrazně delší. Sony v současné době nezajišťuje OnSite servis svých produktů, tento nedostatek se ale dá řešit právě díky společnosti Gtronics a jejím službám pro zákazníky.

Nevýhodou notebooků Sony je kompatibilnost záručních podmínek. Konfigurace, které nejsou v ČR v prodeji, se zde nedají reklamovat a ani nelze k nim dokoupit záruku. Originální rozšířené záruky společnost Sony v ČR nepodporuje. Velmi příjemná je možnost diagnostiky na počkání, přestože je tato služba placena.

Jak rychle jsme uspěli


Starší notebook Vaio25HP měl problémy s optickou mechanikou, reklamace byla vyřešena do 18 dnů. Vaio TX1XP - mimozáruční oprava prasklého displeje, doba opravy 14 dnů. Obě reklamace řešila společnost Getronics.

Dell - servisní služby bez autorizovaných prodejců

Dell

Společnosti Dell je v současnosti asi nejznámějším propagátorem servisní  služby OnSite. Servisní zákroky pro notebooky Dell v České republice zajišťuje společnost Getronics, nyní Kapsh. Dell nemá prodejní síť autorizovaných prodejců a svá zařízení  prodává přímo koncovým zákazníkům přes internet.

Na co si dát pozor a jak si dobře vybrat

Podle současných statistik je obecně každý čtvrtý notebook v záruční době reklamován. Je samozřejmé, že některé značky se na tomto čísle podílejí více a jiné méně. Každý, kdo si kupuje nový notebook, by se měl u prodejce zajímat, co se stane v případě reklamace  a jak dlouho bude případné vyřízení  trvat.

Zvýšenou pozornost je také třeba věnovat záručním podmínkám v případě koupě na právnický subjekt, kdy se mohou podmínky lišit. Výrazně komplikovanější může být například odstoupení od kupní smlouvy.

Obecně platí, že rychlost servisu závisí na jeho dostupnosti. Proto je vždy dobré vědět, kde je nejbližší servisní středisko. V tomto ohledu je například Acer ve velké nevýhodě oproti ostatním výrobcům, kteří mají více servisních poboček.

Rychlost vyřízení servisního zákroku je do značné míry vždy závislá na dostupnosti konkrétního náhradního dílu. Notebooky určené pro firemní účely mají většinou shodné náhradní díly a je jednoduché je měnit. K těmto notebookům je pak možné dokoupit rozšiřující služby, které garantují dobu opravy. Většina z výše uvedených výrobců tyto služby nabízí. Nejlepší servisní odezvu typu OnSite v současnosti nabízejí společnosti: DELL, Fujitsu-Siemens a HP.


Certifikovaní prodejci vědí, jaké jsou hraniční lhůty pro  výrobce, a jsou schopni častokrát nabídnout nestandardní řešení, jako je zapůjčení notebooku nebo přemontování disku či zazálohování dat. Tyto služby však nejsou automatické a není na ně ze zákona žádný nárok! Informace o rychlosti a způsobu reklamace jsou stejně důležité jako samotná konfigurace notebooku.

 Tipy jak zrychlit reklamaci notebooku
  •  Pokud prodejce není autorizovaným servisním partnerem je lepší notebook  odnést  přímo do servisního střediska výrobce
  • Než se notebook rozhodneme reklamovat, je dobré se jej pokusit přeinstalovat. Vyloučí se tak možnost softwarového konfliktu
  • Data z notebooku vždy zálohujeme! Za data na harddisku servis neručí a případné zálohování může být zpoplatněno
  • Pokud to výrobce umožňuje,  zaregistrujeme výrobní číslo notebooku.  Pro případnou reklamaci nebudete potřebovat nákupní doklad. Pokud bude notebook odcizen, výrobní číslo bude zablokováno na základě protokolu od police a je určitá pravděpodobnost, že se notebook vrátí majiteli
  • Dohodnout se na výměně pouze vadného dílu. Pokud notebook funguje a je vadná například optická mechanika, notebook si ponecháme a servis nám díl vymění, až jej bude mít
  • Již při koupi notebooku se seznámíme se záručními podmínkami výrobce. Dobrý prodejce nám  poradí, jaké jsou možnosti rozšíření záruky a kde najdeme nejbližší servisní středisko
  • Notebook není třeba reklamovat v originálním balení. Pro maximální zjednodušení stačí pouze notebook se zdrojem


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Alcatel Plus 12
Notebook, tablet, stylus a LTE za jedny peníze. Alcatel vypadá parádně

Barcelona (od zpravodaje Technet.cz) Je to zařízení 2v1, tedy tablet i notebook. Má vestavěný LTE modem, ve výbavě nechybí stylus pro Windows Ink, má rychlé USB 3.0 rozhraní, čtečku otisků prstů a...  celý článek

U937
920 gramů váhy, patnáct hodin výdrže a „business“ výbava. Fujitsu U937

Hannover (Od zpravodaje Technet.cz) Veletrh CeBit je na uvádění „spotřebních“ produktových novinek poměrně skoupý, jednou z výjimek je nový ultralehký pracovní notebook Fujitsu U937. Na jeho...  celý článek

Žena s tabletem v hotelovém pokoji
Tablet vám pomůže získat zdarma knihy, ale třeba i nábytek

Vyzkoušejte si aplikaci inzertní služby Daruji za odvoz nebo nabídku knih anglicky píšících autorů, které si můžete stáhnout zcela zdarma. Hodit se může i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.