Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test: Každá baterie jde dobít, i ta nenabíjecí. Speciální nabíječkou

aktualizováno 
Čerstvě vybité alkalické baterie už nemusíte nosit do sběrny, ani s výčitkami svědomí házet do komunálního odpadu. Se speciální nabíječkou je můžete dobít a znovu používat. Náš test ukázal, že to opravdu funguje. Někdy lépe, někdy hůř. U nejhorší varianty nám nabitá baterie zničila dřevěnou židli.

Evolve ECO Power Charger nabije AA i AAA alkalické baterie | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Základní pokyn uvedený na každé alkalické baterii zní "Nenabíjejte, riskujete výbuch, požár nebo vytečení baterie". Na trhu se ale objevila nabíječka, jejíž výrobce tvrdí, že alkalické baterie dobije a díky řídícímu procesoru riziko ohňostroje nehrozí.

Nabíječka Evolve Eco Charger nabíjí AA (tužkové) i AAA (mikrotužkové) alkalické baterie i NiMH a NiCd akumulátory. Její koncová cena je asi 650 Kč včetně DPH.

Jak to funguje: pomalé pulzní nabíjení a hlídání teploty

Použití nabíječky se nijak neliší od běžných nabíječek pro akumulátory. Zapojíte ji do zásuvky a vložíte baterie. Vnitřní testovací program zjistí, zda je (vůbec) možné a (vlastně) nutné baterii nabíjet a výsledek vyjádří změnou barvy kontrolní LED u každé baterie.

Test: Evolve ECO Power Charger

Tyto baterie by v běžné nabíječce ztropily pěknou neplechu.

Červená: baterie je nabíjena. Zelená: baterie má plnou kapacitu, nabíjení je zbytečné. Zhasnutá dioda značí příliš vyčerpaný či poškozený článek. Ten pak patří do sběru.

Baterie se nabíjejí proudem 50 mA. Díky pomalým pulzům se snižuje "nápor" na baterie, jejich zahřívání kontrolují snímače. Během našich testů se články prakticky nezahřívaly.

Test: Evolve ECO Power Charger

Nabíjecí cyklus trvá čtyři hodiny a podle potřeby je ho možné opakovat. Pro obnovení kapacity baterie je zpravidla potřeba nejméně dvou cyklů, čím vybitější jsou, tím více. Kupříkladu baterie Sanyo Alkaline o počátečním napětí 1,13 V byla v prvním cyklu nabita na 1,44 V. Do druhého dne poklesla na 1,38, dalším nabíjením se dostala na 1,51 V a bylo ji možné běžně používat.

Praxe: baterie z dálkových ovladačů raději vyhoďte

Nabíječka si poradí jen s alkalickými bateriemi, nejlevnější obyčejné zinko-uhlíkové a zinko-chloridové články nabíjet nelze. Cena alkalických baterií však klesla na takovou úroveň, že kupovat jiné články nedává většinou smysl.

Vhodným kandidátem na nabíjení jsou rychle vybité nové články - například z digitálního foťáku, blesku, autíčka na dálkové ovládání, nebo třeba kapesního CD přehrávače. Naopak nemá cenu nabíjet pomalu a dlouze vybíjené baterky z dálkového ovladače, budíku, nebo "ležáky" z šuplíku. Ty sice většinou nabít lze, ale rychle pak samy ztrácejí kapacitu. Tato skutečnost je uvedena v návodu, test ji jen potvrdil.

Test: Evolve ECO Power Charger

Při testech jsme použili několik desítek baterií různých značek a modelů. Nejčastěji pocházely z bezdrátových sluchátek, digitálních fotoaparátů a dětských hraček.

Většinu baterií se podařilo nabít na první či druhý cyklus (příklady různě vybitých článků - měření pomocí Voltcraft MS-229 se zátěží 30 mA):

baterie počáteční napětí /
kapacita v %
napětí / kapacita
po 1. nabíjecím cyklu
Sanyo Alkaline 1,13 V / -- % 1,44 V / 82,8 %
Panasonic
Xtreme Power
1,15 V / 4,3 % 1,49 V / 98,5 %
Energizer 1,34 V / 68,1 % 1,49 V / 98,4 %
Philips
Powerlife
1,41 V / 77,9 % 1,55 V / 114 %

Prvotní nadšení z překvapivě úspěšných výsledků trochu ochladilo kontrolní měření druhý den. Kapacita ve většině případů klesla.

baterie napětí po 1. nabíjecím cyklu napětí druhý den
Sanyo Alkaline 1,44 V 1,38 V
Panasonic
Xtreme Power
1,49 V 1,42 V
Energizer 1,49 V 1,47 V
Philips
Powerlife
1,55 V 1,55 V

Po dalším nabíjecím cyklu (s výjimkou Philips Powerlife s plnou kapacitou) se i ostatní baterie dopracovaly k hranici 1,5 V. U starších a dříve hodně vybitých článků kapacita postupně klesá samovybíjením. U "čerstvých" baterií pak kapacita držela a mohli jsme je normálně používat.

Voltcraft MS-229

Baterie jsme měřili při zatížení 30 mA. Na začátku měla tato baterie 1,39 V a ultrazoomu od Canonu nestačila. Po dvou nabíjecích cyklech se dostala prakticky na původní kapacitu.

Podle výrobce lze kvalitní baterii nabít až dvacetkrát, přičemž dosažené napětí a kapacita bude s přibývajícími cykly klesat. Akumulátorům tak konkurovat nemohou a ostatně ani nemají.

Nabíječka si však s Ni-Cd a Ni-Mh akumulátory poradí, nabije je také.

Úspěšní jsme byli i u baterie Panasonic Digital Extreme Power, což je speciální AA baterie typu Oxyride a má jiné chemické složení než alkalický článek.

(S ohledem na bezpečnost a návod k obsluze ale redakce Technet.cz takovéto experimenty pro jistotu nedoporučuje).

Dávejte si pozor, zničila nám židli

Nenabíjecí baterie nejsou pro nabíjení samozřejmě konstruované, což se někdy může projevit nepříjemným překvapením. Baterii Panasonic Xtreme Power jsme po dokončeném večerním nabíjecím cyklu vyndali z nabíječky a položili vedle na dřevěnou kuchyňskou židli.

V noci však článek vytekl a dřevěný povrch dost poničil. Po bližším zkoumáním bylo jasné, že elektrolyt unikal již během nabíjení, kvůli čemuž začal oxidovat příslušný kontakt nabíječky. Na to je potřeba dát pozor.

Závěr: Před patnácti lety bychom ruce trhali

Dobrou zprávou je, že nabíječka funguje. Pokud používáte tužkové alkalické baterie v přístrojích s vyšším příkonem, tak se její použití určitě vyplatí.

Potíž je, že mimo dálkových ovladačů, bezdrátových myší a klávesnic se s tužkovými bateriemi setkáváme stále méně, leckdo spíše zřídka. Ve většině přístrojů je již nahradily speciální akumulátory. A proto je Evolve ECO Charger rozhodně menší "pecka", než by byla před nějakými deseti, dvaceti lety.

Test: Evolve ECO Power Charger



Nejčtenější

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...



Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Evropě se zpozdil čas. Proč vaše trouba spoléhá na spolupráci 25 zemí?

Kvůli snížené frekvenci proudu v evropské elektrické síti se některé hodiny po...

Budíky, mikrovlnné trouby a další domácí spotřebiče se od ledna zpozdily o šest minut za přesným časem. Může za to spor...

Tesla přijde o prvenství, v Číně se staví větší baterie. A o hodně

Výrobní závod společnosti Rongke Power v čínské provincii Ta-lien, stav z roku...

Největší plánované bateriové úložiště světa by mělo vzniknout na východě Číny. Spoléhá na zcela jinou technologii, než...

Křehký koláč s ovocem
Křehký koláč s ovocem

Lahůdka, která vás zasytí a dodá energii.

Najdete na iDNES.cz