REPORTÁŽ: Při nejtěžším testu Leo Expressu „zhasli“ výzkumák

Test Leo Expressu znamená zhruba měsíční simulování běžných i nejméně pravděpodobných situací na železnici. Souprava při něm vozí 40 tun kolejnic místo cestujících. Vedoucí testu nařídil při nejtěžší zkoušce dokonce výhradní napájení okruhu. To znamená, že „zhasl“ Výzkumný ústav železniční v Cerhenicích.

Testování černé soupravy Leo Experessu švýcarského výrobce Stadler na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUŽ) v Cerhenicích se přehouplo do druhé poloviny. Hotovo by mohlo být do konce července.

Pokud se ale zeptáte na konec zkoušek, neuslyšíte od nikoho osloveného konkrétní datum. Pokud se totiž při testování zjistí nedostatek, musí se odstranit.

Simuluje se úplně vše. Od běžných situací, které jsou na železnici každodenně, až po ty nejméně pravděpodobné, které se alespoň jednou na kolejích vyskytly. Vše probíhá podle pravidel nařízených Drážním úřadem.

"Za průběh typových zkoušek odpovídá výrobce Stadler, který nám garantuje, že soupravy budou schváleny pro provoz," řekl Technet.cz Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express. 

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Souprava Flirt, kterou černozlaté vlaky používají, už ale má dětské nemoci za sebou. Většinou se proto upravuje software. Konkrétně bylo třeba pro české podmínky upravit systém ovládání sběračů nebo napájení jednotky bez sběračů.

Jak probíhal nejtěžší test, který extrémně trápil pendolino

"Testy elektromagnetické kompatibility jsou jedněmi z klíčových zkoušek. Ověřuje se při nich zjednodušeně řečeno to, zda elektrické systémy soupravy plní kompletně své funkce a jejich elektromagnetické vlivy nenarušují např. zabezpečovací zařízení na trati a neruší podél trati např. televizní signál, GSM sítě a podobně," vysvětluje Petr Kopáček, tiskový mluvčí společnosti Leo Express.

Zkoušky jsou náročné, a i proto musíme na okruh dorazit včas. "Probíhá testování a na zastavení našeho vlaku byste mohli taky docela dlouho čekat," varuje nás předem Kopáček.

Výsledky měření provádí a vyhodnocují počítače, součástí testu je fotodokumentace.

Fakt, že redakce byla pozvána k nejtěžšímu testu, který potrápí většinu "elektrických vlaků" v Česku, vypovídá o sebevědomí výrobce. Vzpomněli jsme si, jak tento test elektromagnetické kompatibility (ECM) potrápil pendolino. 

Zúžením dveří na jednokřídlé vznikl prostor pro kočárky nebo vozíčkáře. Podlahu při testech chrání koberec.

Po nastoupení do soupravy vedoucí testu požádá dispečera o tzv. výhradní napájení, při kterém je z rozvodny VUŽ napájen pouze okruh. Objekty ústavu se plánovaně ocitnou bez napájení. To proto, aby se preventivně vyloučilo rušení čidel vnějšími vlivy.

Rozjíždíme se. Technici provádí první měření. Procházíme soupravu, pořizujeme obrazový materiál. Vcházíme do kabiny strojvedoucího, kterou ovládá Michal Miklenda. Je to strojvedoucí - instruktor, který vlak řídí.

Prostor pro palubní catering v ekonomické třídě během testu elektromagnetické kompatibility

"Po několika týdnech ježdění na zkušebním okruhu mohu říct, že tato jednotka má vynikající jízdní vlastnosti. Je lehká, živá, dobře se poddává obloukům a jako celek se chová velmi kompaktně," sděluje na úvod strojvedoucí. "Ovládá se dobře a pohotově reaguje na pokyny strojvedoucího," dodává.

Miklenda je očividně spokojený, pochvaluje jednoduché oživování a změnu provozních režimů. Podle něj opravdová uživatelská přívětivost stroje minimalizuje riziko případného pochybení obsluhy. 

Když se zeptáme na automatické vedení vlaku, které milují strojvedoucí City Elefantů, dozvídáme se, že ho flirt nemá. A přitom by ho ocenili i cestující, protože umožňuje velmi přesné zastavení ve stanici.

Mezitím technici sledují na monitorech naměřená data. V tichém a pohodlném klimatizovaném interiéru strávíme necelé tři hodiny. Během nich černý vlak jezdí maximální rychlostí, jindy se po okruhu doslova plouží. Poté vedoucí testu nařídí připojení zátěže. 

Samočinné spřáhlo Scharfenberg s elektrickým a vzduchovým propojením je dnes součástí technických specifikací pro interoperabilitu (TSI).

Souprava je pro spřažení s jinými kolejovými vozidly vybavena samočinnými spřáhly Scharfenberg s elektrickým a vzduchovým propojením. Toto vybavení je dnes součástí technických specifikací pro interoperabilitu (TSI).

Ve výbavě je i adaptér na běžná spřáhla používaná v ČR. Technici adaptér napojí na vůz, který bude připojen k flirtu jako zátěž. Celkem připojí dva osobní vozy.

Samočinné spřáhlo má také adaptér na běžná spřáhla používaná v ČR.

Zjišťujeme, že nyní bude k soupravě ještě jako zátěž připojena lokomotiva s označením E 469.3030. Není to žádná tuctovka, ale držitelka českého rychlostního rekordu pro lokomotivy z 5. září 1972. Ten dosáhla na tomto okruhu rychlostí 219 km/h. Jejím připojením vzrostla celková zátěž na 120 tun.

Při testu elektromagnetické kompatibility souprava Leo Expressu střídavě táhla nebo brzdila zátěž více než 120 tun.

Nad kolejemi velkého okruhu VUŽ jsou tři nadjezdy (jeden nyní přestavují). Vyrážíme tedy na ně, abychom pořídili unikátní záběry, při kterých Leo Express střídavě táhne nebo brzdí zátěž 120 tun. Testování z laického pohledu probíhalo i naruby, kdy rekordní lokomotiva vede atypickou soupravu.

Leo Express zastaví ze stošedesátky na 542 metrech

Souprava má nyní za sebou něco více než polovinu testů. Absolvovala brzdové zkoušky, měření hlučnosti a vibrací i klíčové testy elektromagnetické kompatibility. Z důležitých testů musí ještě proběhnout testy funkčnosti vlakového zabezpečovacího zařízení MIREL a zkoušky vnitřního osvětlení. 

Nakládání 40 tun kolejnic

Simulování hmotnosti cestujících 40 tunami kolejnic

V soupravě jsou celkem 4 druhy brzd: elektrodynamická brzda, pneumatická kotoučová, magnetická kolejnicová a pružinová brzda. Při brzdových testech se například měří brzdná dráha soupravy za rozličných okolností, včetně různých zatížení. Na palubě např. simulovalo hmotnost cestujících 40 tun kolejnic. 

Při některých testech simulovalo hmotnost cestujících 40 tun kolejnic.

Simulovala se i hmotnost palubního cateringu.

Důkladně a komplexně se prověřuje také funkčnost všech druhů brzd. Důležitá je také rychlost reakce a spolehlivost za nejrůznějších okolností.

Data se zpracovávají na počítači přímo na palubě soupravy.

Kotoučové brzdy jsou součástí kol.

Testy ověřily, že Leo Express zvládá z plné rychlosti 160 km/h zastavit na 542 metrech, což je špičkový výkon. Z nuly na maximálně povolených 160 km/h pak tato stopadesátitunová souprava akceleruje za pouhých 80 sekund, přičemž rychlosti 100 km/h dosáhne za 32 sekund. Prokázala tak zrychlení 1,2 ms-2.

Leo Express vyrazí na koleje mezi Ostravou a Prahou

Úspěšné absolvování všech testů je nezbytné pro schválení vozidla na provoz na českých kolejích Drážním úřadem. Od průběhu a výsledků se odvine i následující harmonogram spuštění provozu.

Stačí, když typové zkoušky absolvuje jen jedna souprava. Zbylé čtyři nové vlaky jsou naprosto stejné. Proto další soupravy projdou jen částí těchto zkoušek.

Po úspěšném absolvování všech testů na okruhu VUŽ mohou soupravy vyrazit na běžnou trasu mezi Prahou a Ostravou. Zkušebně, tedy bez cestujících. Zahájení ostrého provozu s cestujícími je plánováno na prosinec 2012.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 45 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 22 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi je 5 příspěvků

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 22 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...