Balon byl vypuštěn přibližně v 19:50 našeho času a ve 22:10 se nacházel ve výšce 34,4 km. O hodinu později byl o necelé dva kilometry výše.
- 23:36 - Odpojení modulu od balonu proběhlo podle plánu.
- 23:37 - Po odpojení byl talíř roztočen a urychlen na rychlost Mach 4.
- 23:38 - Vypuštěný padák se „částečně otevřel“ (partial chute).
- 23:40 - Připravuje se vypnutí modulu před dopadem do moře, NASA počítá trajektorii a odhaduje místo dopadu.
- 23:43 - Konec přenosu videa z modulu LDSD.
- 23:45 - Modul je asi šest kilometrů nad mořem.
- 23:49 - Ukončování přímého přenosu, dopad do oceánu, NASA pracuje na upřesnění koordinátů.
„Částečné otevření padáku“ je hlavní neúspěch a zároveň zdroj nových dat tohoto experimentu. „Na palubě máme černou skříňku, ve které jsou nahrána všechna data,“ vysvětluje zástupce NASA. „Z nich budeme vycházet při analýze toho, co proběhlo, co se povedlo a co ne. Budeme tak moci vylepšit padák, než pošleme misi na Mars.“ Jde o test největšího padáku, jaký kdy byl otestován, měl přibližně 30 metrů v průměru.
V minulém testu (léto 2014) rovněž selhal padák. NASA proto vyvinula nový a na jeho funkčnost byl tento test zaměřen především. „Je to test, nevíme, co se povede a co ne. Doufáme, že se padák otevře. Ale i kdyby ne, budeme mít spoustu dat: video, měření rychlosti, tlaku apod. Ale doufáme, že padák bude fungovat tak, jak má,“ vysvětlil divákům zástupce týmu JPL NASA.
Po vypuštění modulu bylo možné sledovat čtyři videokanály v přímém přenosu (a relativně nízkém rozlišení). Kolem 23. hodiny našeho času začala komentovaná část experimentu. Do té doby byla v přímém přenosu slyšet pouze komunikaci operátorů.
Proč létající talíř?
LDSD (Low-Density Supersonic Decelerator, tedy Nadzvukový zpomalovač pro řídkou atmosféru) není jen velký padák, jeho nejdůležitější součástí je zpomalovací modul, který musí nad Marsem i s nákladem dobrzdit na rychlost odpovídající zhruba dvojnásobku rychlosti zvuku. Teprve poté může být vypuštěn hlavní padák.
Atmosféra na Marsu je zhruba stonásobně řidší než na Zemi. Test proto musí být proveden ve vyšších vrstvách atmosféry, kde jsou podmínky obdobné.
Letošní testy navazují na podobné testy z loňska:
Aby mohl LDSD na povrch rudé planety bezpečně snést těžké náklady, má padák nového modulu průměr 33,5 metru, a je tak dvojnásobně velký proti tomu, který předloni na Mars snesl tunové vozítko Curiosity. Na rozdíl od předchozích menších modelů se tedy nevejde do žádného testovacího větrného tunelu NASA. Proto agentura musela toto zařízení už od začátku testovat venku.
16. srpna 2014 |
NASA evidentně ví, že řada jejích fanoušků sledovala ve stejnou chvíli spíše novinky od společnosti Apple představené na konferenci WWDC: