Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test: poslouchejte v tichu i uprostřed davu fotbalových fanoušků

aktualizováno 
Testujeme sluchátka s aktivním potlačením okolního hluku Sennheiser PXC 450. S nimi můžete i v hlučném autobuse v tichu potichu poslouchat jazzík či vážnou hudbu.

Sennheiser PXC 450 | foto: Václav Nývlt, David Votruba

Největším nepřítelem poslechu hudby ve venkovním prostředí je všudypřítomný hluk. Auta, autobusy, lidé, vagony metra, hlášení v tramvaji, hudební kulisa v supermarketech ... to vše se nám dere do uší, i když chceme poslouchat jen vlastní muziku.  

Obyčejně to posluchač vyřeší tím, že otočí "volume" MP3 přehrávače hodně doprava a snaží se hluk "překřičet". To jednak není úplně účinné řešení, navíc tímto postupem dostávají uši pořádně zabrat. A navíc, dlouhodobě vysoká intenzita zvuku má také velmi nepříznivý vliv na psychický stav člověka.

Jiným řešením je omezování přístupu okolního hluku do zvukovodu - zpravidla jeho prostým mechanickým ucpáním. Například některá pecková sluchátka jsou opatřena vlastním zvukovodem obaleným plastickou gumou, která po zasunutí ucho hermeticky uzavře. Řešení je to sice účinné, nicméně pro mnohé nepohodlné. Spekuluje se také o snazším poškození sluchu při hlasitém poslechu. Stejným směrem se ubírají i uzavřené modely s bohatým polstrováním - ty se snaží od okolí oddělit celé ucho.

Sofistikovanějším a účinějším přístupem k problému s hlukem je jeho elektronické aktivní potlačení. Otestovali jsme sluchátka Sennheiser PXC 450 s inovovaným systémem NoiseGard 2.0. Diskusní šťouraly notoriky hned z kraje upozorňuji, že jde o profil jednoho modelu, nikoli o srovnávací test.  


Na doma i do letadla akorát. Na ulici však sluchátka svojí velikostí budí pozornost. Pokud to překousnete, odmění vás ničím nerušeným hudebním zážitkem.

Jak aktivní potlačení šumu funguje?

Jak všichni již od základní školy víme, zvuk je vzduchové vlnění. Elektrický signál, který do sluchátek z hudebního přehrávače přichází, rozkmitá membránu reproduktoru a vytvoří tím vzduchové vlnění, tedy zvuk. Fyzikálně identický je i hluk, který do sluchátek z vnějšího okolí proniká - opět jde pouze o specifické vlnění vzduchu.

Sennheiser PXC 450 - mikrofon
Pohled na mikrofon, který snímá hluk pronikající do prostoru ozvučnice. V každé mušli je jeden, odhlučnění je zpracováváno pro každé ucho zvlášť. V pozadí vidíte membránu reproduktoru sluchátka.

Mikrofonem umístěným v obou mušlích kousek před membránou reproduktoru je snímáno veškeré vzduchové vlnění v prostoru ozvučnice. Porovnáním se vstupním (hudebním) signálem se odfiltruje reprodukovaná hudba a zůstává k dispozici pouze elektrický signál hluku.

Ten je obrácen do protifáze a reprodukován membránou sluchátek. Membrána tak kmitá opačným směrem a vytváří vulgárně řečeno hlukové "protivlny". V uzavřeném prostoru sluchátka se střetne jak původní vlnění hluku, tak jeho reprodukovaný přesný opak a vzájemně se vyruší.

To si lze představit matematicky (jako součet kladného a záporného čísla stejné hodnoty = vyjde nula) i graficky (součet dvou sobě opačných křivek = opět nula). Ve sluchátkách tak hlukové zvukové vlnění zaniká a do posluchačova ucha dorazí pouze čistě a nerušeně reprodukovaná hudba. 

Na první pohled celkem normální sluchátka

Testovaná sluchátka mají uzavřenou circumaurální konstrukci a temenní hlavový most. Kabel vede do levé mušle, ovládací prvky a napájecí AAA baterie je umístěna v pravé mušli. Elektronika systému NoiseGard je rozdělena do obou mušlí - vždy zpracovává akustické prostředí ve své ozvučnici. 


Mikrotužková baterie vydrží podle výrobce 20 hodin provozu. Kvalitní alkalická baterie sluchátka utáhla i o trochu déle. (pozn.: Při focení byl použit obyčejný zinko-chloridový článek.)

Kontakt s hlavou zpříjemňují měkké molitanové náušníky potažené jemnou koženkou. Pozitivním zjištěním je, že při pohybech hlavy nešustí. Naopak mne nepotěšila neprodyšnost materiálu - stačilo, aby vysvitlo sluníčko, případně jedno dobíhání autobusu a pod náušníky začne být nepříjemně teplo. Při delším pohybu se pak uši velmi potí. A pravdou je, že mít opruzené uši opravdu není nic moc příjemného.

Stejným materiálem je obalen i pružný hlavový most, celkově je komfort nošení mimo zmíněné tepelné nepohody velmi dobrý. Sluchátka netlačí, ale ani nepadají z hlavy. Hmotnost je trochu vyšší, ale ani při delším poslechu mi to nevadilo. Ke konstrukci mám ještě jednu výhradu - při prudší chůzi po tvrdém povrchu je do vnitřku mušle někdy mechanicky přenášeno hluboké "dusání". Při volnějším kroku však zpravidla nebylo patrné.

Sennheiser PXC 450 - klouby
Díky kloubům se širokým rozpětím a rozpínacímu hlavovému mostu lze sluchátka přizpůsobit jakékoli velikosti hlavy, případně složit do malého plochého pouzdra. To se hodí například pro cestování...

Sennheiser PXC 450 - redukce do letadla
... čemuž výrobce napomáhá i přibalením redukce pro připojení k multimediálnímu systému v letadle. 

Co ještě umějí a dovedou?

Úplné odstranění hluku není vždy žádoucí - například když na vás někdo promluví nebo když si chcete poslechnout hlášení o dopravní výluce. Díky funkci "Talk trough" však v těchto situacích nemusíte sluchátka sundavat z hlavy. Po stisku tlačítka se zapojí mikrofony umístěné ve vnější části ozvučnic a zvuk z exteriéru je sluchátky zesílen a reprodukován. Zvýraznění řečového pásma lze jednoznačně považovat za výhodu.

Druhou funkcí je elektronické snižování hlasitosti - nemusíte tedy štrachat přehrávač v kapse nebo hledat dálkový ovladač, stačí nahmatat příslušný ovladač na sluchátku.

Sennheiser PXC 450 - ovladani
Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny do kruhu. Naleznete je na pravé mušli.

Poslech v metru, letadle, na ulici

Ačkoli konstrukce sluchátek evokuje především domácí použití, největší potenciál aktivního potlačení okolního hluku vidím naopak při poslechu v exteriérech. Tedy na ulici, v metru, autobusu...

Nasadil jsem tedy sluchátka, sroloval dlouhý kabel, naplnil kapsy přehrávači (iAudio Cowon D2, Apple iPod Nano, Creative Zen V plus, Sony NW-E002) a vyrazil do města.

Nejprve si musíte zvyknout na nechápavé pohledy kolemjdoucích. Když si však po chvíli přestanete připadat jako blbec s velkými sluchátky, začnete naplno vychutnávat jejich přednosti.

Potlačení okolního hluku je totiž opravdu výrazné. Na běžné sídlištní ulici posloucháte prakticky v naprostém tichu. Houslové sólo není přehlušeno jedoucím automobilem, teprve když se samohyb přiblíží skoro na dotek, dolehne jeho hlomoz až k uším - ale jen jemně, nerušivě, jakoby z povzdálí. Zpěvačka se nemusí překřikovat s hloučky povykujících lidí - ty skoro ani nevnímáte.  

Zde jste jistě vytušili jisté nebezpečí. Sluch je jedním z velmi důležitých smyslů, který nám pomáhá přežít v denním provozu. A při použití těchto sluchátek o tento smysl přicházíte a jedoucí auta i dlouhé prsty některých spoluobčanů mohou představovat vážnou hrozbu. S tím je však nutné během poslechu počítat a dávat o to větší pozor očima. 

Na autobusové zastávce na hlavním tahu se situace příliš nemění. Auta, autobusy, dav... to všechno se jen slévá v tichou kulisu, která neruší poslech. Stejně je tomu v metru, i když zde je úroveň "přeživšího" hluku přece jen větší. I tak ale nebrání poslechu jazzu či vážné hudby při příjemné tišší hlasitosti.

Bylo to docela zábavné. Všude okolo pobíhali lidé, gestikulovali, šťouchali do sebe... auta, autobusy i tramvaje přijížděly a odjížděly - a já mezi nimi klidně šel za tichých pomalých tónů jazzové zpěvačky Lyambiko. Naprostá izolace, naprostá pohoda. Bylo to až celkem komické.

Zajímavý šok nastane, když si během cesty sluchátka sundáte. Hladina okolního hluku, kterou jindy považujeme za "normální", je vlastně neskutečně vysoká a ucho si na ni musí několik desítek vteřin zvykat. Pokud jsem jel se zapnutým NoiseGardem, přijížděl jsem do redakce podstatně klidnější a méně podrážděný - protože jsem nestrávil 3/4 hodiny ve zvukovém smogu.

Sluchátka jsou poměrně náročná na kvalitu výstupu přehrávače. Zatímco s D2 hrála výborně, s NW-E002 šlo o těžký kompromis. 

Sluchátka jsem vyzkoušel i na palubě Airbusu A330 se zábavním systémem společností KLM/NWA. Hladina letového hluku byla sluchátky snížena na zlomek běžné hodnoty a díky tomu byly dialogy filmů srozumitelné i pří nízké hlasitosti.  

Poslech doma a v klidu

Myslím, že pokud někdo investuje bezmála jedenáct tisíc do sluchátek, bude je chtít používat nejen v letadle či po cestě do práce, ale i v klidu a teple domova.

Využití aktivního potlačení hluku bývá v takovém případě zbytečné - tedy pokud zrovna nebydlíte vedle dálnice, nevidíte z okna na runway, do vašeho okna nedovane pach smažené cibule z blízké hospody nebo nemáte za souseda hyperaktivního DJe v důchodu.

Sennheiser PXC 450 - prepinac bypass 
Přepínač, kterým z PXC 450 uděláte úplně obyčejná sluchátka - přemostíte NoiseGard elektroniku.

Sluchátka jsem proto přepnul do režimu by-pass a zapojil do domácího CD přehrávače Sony CDP-XB920. Běžné domácí ruchy jako doléhající bzukot lednice či vítr prohánějící se po balkonu dostatečně odruší samotné uzavřené mušle a náušníky sluchátek.

Zvuk sluchátek zaujme velmi solidní dynamikou, jednoznačnou lokalizací nástrojů a živým projevem. Bicí sólo Jima Keltnera poukázalo na rychlou a zřetelnou kresbu jednotlivých úderů a nezvykle hluboké a pevné basy, které by však mohly být plastičtější.

Vokál je plný, ve fortissimech mu však chybí více gradace a rozletu. To připisuji lehce potlačeným vyšším středům a nižším výškám. Překvapilo mne dobré vyjádření prostoru nahrávek a vzdušnosti, na kterých nejsou příliš znát uzavřené ozvučnice sluchátek.

Zamrzí však velmi skoupé podání jemných nuancí a detailů - například zpěvu chybí retnice, mlasknutí jazyka, závan vzduchu kolem mikrofonu, ruchy v orchestřišti... prostě tyhle maličkosti, které by špičková sluchátka reprodukovat měla a která dělají hudbu hudbou.

Mám-li trochu přirovnávat, tak PCX450 hrají jako kvalitní sluchátka za zhruba 4-5 tisíc korun. Ostatní náklady spolkl systém potlačení hluku.  

Po přepnutí sluchátek do aktivního režimu nastalo několik věcí. Jednak se objevil drobný vysokofrekvenční šum, který běžně zaniká, ale v tichém prostředí je patrný. Navíc ztichly veškeré zbývající ruchy, včetně hlomozu ulice z otevřeného okna.

Třetí změnou bylo mírné posunutí frekvenčního spektra - v reprodukci trochu ubylo nejnižších basů, ale zdůraznily se výšky a vyšší středy - reprodukce tak působí atraktivněji než v režimu by-pass. V některých nahrávkách bylo patrné velmi decentní zkreslení vokálu. 

Hodně muziky za hodně peněz

Sluchátek s pasivním či aktivním potlačením okolního hluku je na trhu několik. Troufám si ale tvrdit, že Sennheiser PXC 450 se systémem NoiseGard 2.0 zatím došly nejdále.



pro: výborný zvuk, výrazné potlačení okolního hluku

proti: vysoká cena, potí se v nich uši


 Sennheiser PXC 450  
 cena  10 990 Kč
 frekvenční rozsah  8-28 000 Hz
 impedance  150 / 750 Ohm
 akustický výkon  108 dB (1 kHz, 1 V, rms)
 zkreslení  < 0,1 % (THD)
 pasivní potlačení hluku  až 32 dB
 aktivní potlačení hluku  až 23 dB
 délka kabelu  1,4 m
 hmotnost  320 g
 do testu zapůjčila společnost Panter - výhradní distributor Sennheiser pro ČR





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto bude vypadat Amazon Echo. K dodání bude „v příštích týdnech“. Zatím umí...
Chytrý reproduktor z druhé ruky vás může připravit o soukromí

Britský bezpečnostní expert ukázal, jak se z chytrého reproduktoru Amazon Echo může snadno stát štěnice s přímým přenosem zvuku kamkoli po světě.  celý článek

Nové rozhraní služby Tidal pro chytré telefony.
V mercedesech bude muzika zadarmo. 50 milionů skladeb ve skvělé kvalitě

Zábavní systémy ve vozidlech Mercedes budou mít jako první integrovanou hudební službu Tidal, která na rozdíl od konkurence nabízí streamování ve špičkové...  celý článek

Mikrofonní hlava na pódiu jazzového klubu Moods.
Jazzový klub Moods bude streamovat v prostorovém zvuku i do sluchátek

Díky systému Ambeo 3D Audio bude jazzový klub Moods živě vysílat koncerty přes internet ve virtuálním prostorovém zvuku. Akustickou atmosféru pódia si tak...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.