Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test: Vyplatí se přetaktovat levnou GeForce 4 MX440?

aktualizováno 
Pokud nemůžete, nebo nechcete utrácet za drahé grafické karty, je tu ještě možnost pořídit si kartu levnější a tu uzpůsobit potřebám těch nejnáročnějších her. Co takové přetaktování grafických karet přináší a vyplatí-li se vůbec, to se dočtete v článku.

Úvod

GeForce 4 MX440 je grafická karta ochuzená o některé špičkové technologie, které jsou obsažené v plnohodnotné GeForce 4 Ti. Díky tomu je také levnější a tak je velmi pravděpodobné, že se stane velmi oblíbenou. V dnešní době nabízí dostatečný výkon snad pro všechny typy 3D her, ale v budoucnu jistě nastane doba, kdy nebude těm nejnovějším hrám stačit. Pro ten případ a pro všechny ty, kteří se bez každodenního overclockingu neobejdou stejně tak, jako bez šálku dobré kávy, nebo prostě jen chtějí větší výkon za méně peněz, jsme připravili malý test.

Testována byla OEM grafická karta nVidia GeForce 4 MX440 s 64 MB paměti typu DDR a cílem bylo zjistit, zda se vůbec přetaktování vyplatí - a zda se spíše vyplatí přetaktovat paměť nebo jádro.

Zde jsou základní technické údaje testované karty:

GeForce 4 MX440

  • Takt Jádra: 270 MHz
  • Takt Paměti: 400 MHz
  • GPU: 256 bit.
  • Název GPU: nVidia GeForce4 MX440
  • Rozhraní paměti: 128 bit.
  • Typ sběrnice: AGP 4 X, nebo 2 X
  • Velikost video paměti: 64MB DDR
  • 350 MHz RAM DAC
  • TV výstup

A zde sestava, na které bylo testováno:

  • Abit TH7-II MoBo
  • Intel Pentium 4, 2.2 GHz, NW-512C
  • 256 MB RDRAM PC800 (800 MHz)
  • IBM Deskstar 120 GXP, 7200 ot/min, 2MB Cache
  • SB Audigy

Testy

Jako odrazový můstek posloužila základní frekvence. Všechny testy jsou provedené v benchmarku MadOnion 3D Mark 2001.

Nejprve malá tabulka:

Takt jádra (MHz)

Takt paměti (MHz)

Teplota GPU (st. C)

Základní nastavení

270

400

60

Nastavení frekvencí na MX440 pomocí Coolbits.regProtože OEM grafické karty GeForce 4 MX440 nemají aktivní chlazení (na GPU je pouze pasivní heatsink), není překvapením, že se teplota GPU (i při otevřené skříni a na základní frekvenci) běžně vyšplhala až na 60 a více stupňů Celsia.

Žádný skalní overclocker tedy nemůže mít léto, natož tropická vedra rád. Skutečně, 60 stupňů na GPU nejsou ideální podmínky pro zvyšování frekvencí.

Ke slovu tedy přišel (80 x 80 mm) velký větrák nasměrovaný na pasivní chladič. Ukázalo se, že je toto chlazení účinné a teplota GPU rázem klesla na 50 stupňů Celsia. (Nejedná se o žádný zázrak, ale pro karty nVidia to bohatě stačí).

Test č. 1

U prvních grafických akcelerátorů platilo, že se vyplatí přetaktovat spíše paměti. Celková propustnost paměti totiž nebyla tak dobrá jako dnes a tak byl každý MHz navíc pro výkon přínosem.

 

Proto jsme si položili otázku, zda to platí i dnes. V následující tabulce jsou tedy uvedeny výsledky v měření v již zmiňovaném 3D Marku. Rozlišení 1024 x 768 bodů, 32 bitové barvy - takt jádra zůstal zachován.

Takt paměti (MHz) Takt jádra (MHz) Skóre Rozdíl Teplota paměti (st. C)
400 270 5654 0 neměřeno
410 270 5656 +2 40.20
420 270 5713 +59 41.50
430 270 5761 +107 42.80
440 270 5817 +163 43.80
450 270 5816 +162 45.10
460 270 5864 +210 46.80
470 270 5916 +262 47.10
480 270 5963 +309 47.50
490 270 5953 +299 47.90
500 270 5974 +320 47.90

Jak je vidět z rozdílu naměřených hodnot, přetaktování samotné paměti k lepším výkonům grafické kartě nepomohlo. Výsledné skóre +320 bodů je ve skutečnosti velmi chabé. Přetaktované paměti s sebou navíc přinášejí riziko ve vypadávání textur z obrazu a podobným nepříjemným chybám, které se projebuje kolísáním výsledků.

Paměti nejsou nijak chlazeny, takže se musí spokojit s odvodem tepla do okolního prostředí. Na rozdíl od čipu ale regují velice rychle a v klidovém stavu jejich teplota strmě klesá.

Test č. 2

Co se nepovedlo s pamětí, to se možná povede s čipem. Opět tu máme výsledky v 3D Mark 2001. Rozlišení 1024 x 768 bodů, 32 bitové barvy - tentokrát zůstal zachován takt pamětí.

Takt paměti (MHz) Takt jádra (MHz) Skóre Rozdíl Teplota jádra (st. C)
400 270 5654 0 60 (bez akt. chlazení)
400 300 5848 +194 52.50
400 320 5932 +278 53.50
400 340 6038 +384 54.70

Naměřené hodnoty jsou oproti testu č. 1, kdy se přetaktovávala pouze paměť, mnohem lepší. Nebo alespoň zdánlivě lepší. Přetaktování jádra až na výrobcem povolené maximum přineslo (pouze) dalších +384 bodů.

Nadšení nemůže způsobit ani fakt, že se výsledné skóre přehouplo přes kulatých 6000 bodů.

Test č. 3

Zbývá tedy poslední možnost. Přetaktovat zároveň jádro i paměť - a tady jsou výsledky. Opět v rozlišení 1024 x 768 a v 32 bitových barvách.

Takt paměti (MHz) Takt jádra (MHz) Skóre Rozdíl Teplota jádra/paměti (st. C)
400 270 5654 0 50.40 / 39.40
500 340 6453 +799 54.70 / 47.90

Jak je vidět, k lepším výsledkům pomůže jedině přataktování jádra a paměti zároveň. Výsledek je přesto rozporuplný.

Pomocí kupeckých počtů totiž snadno dojdeme k závěru, že to žádná sláva není. Přínos paměti přetaktované na absolutní maximum byl 320 bodů a přínos jádra přetaktovaného na absolutní maximum byl 384 bodů. 320 + 384 = 704 - a rozdíl od nepřetaktovaného stavu byl 799 bodů, takže tato "operace" přinesla pouhých 95 bodů.

Závěr

Závěr je poměrně jednoznačný a myslím, že ani nemusím psát, jestli má význam GeForce 4 MX440 přetaktovávat. Čtenář si již jistě udělal obrázek sám.



Témata: Intel

Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



„Je to jen bonus!“ Slavný matematik největší záhadu vyřešil jinou záhadou

Heidelberg Laureate Forum 2018 - Michael Atiyah

Devadesátiletý matematik, sir Michael Atiyah, vystoupil před odbornou veřejností, aby představil své řešení tzv....

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Tentokrát vás vyděrači při masturbaci nenatočili, uklidňuje policie

účet trhlý

Do mnohých e-mailových schránek dorazila zpráva o napadení daného účtu a instalaci viru, který uživatele pomocí kamery...

Další z rubriky

Nový iPad bude mít menší rámeček a možná přijde o sluchátkový výstup

Umělcova představa bezrámečkového iPadu

Společnost Apple hodlá podle nejnovějších spekulací přiblížit design tabletů iPad novém iPhonu.

Microsoft ukazuje rybičky, které mu plavou kolem datového centra

Webkamera sleduje dění kolem potopených í serverů v rámci projektu Natick od...

Microsoft má pod mořem datové centrum. Aby tento projekt zpropagoval, přidal k němu webkameru, která sleduje podmořský...

Casio představilo hodinky, které vás budou po horách navigovat tři dny

Nové odolné chytré hodinky Casio WSD-F30.

Sportovní chytré hodinky Casio s armádní specifikací odolnosti přicházejí na trh s vylepšeným operačním systémem Wear...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na iDNES.cz