Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ruské superstíhačky v Sýrii: marketing, nebo další fáze testování?

aktualizováno 
Pilot ruské „neviditelné“ stíhačky uvidí vše, co se kolem něj děje. Nyní si to může vyzkoušet i nad Sýrií, která se mimo jiné stala vhodným testovacím polygonem různých zbraňových systémů.

Jeden z prototypů Suchoj Su-57 (původní značení Suchoj T-50) | foto: public domain

Do Sýrie dorazily nejmodernější ruské bojové letouny Suchoj Su-57 minulý týden. Na sociálních sítích se jako první objevily snímky jejich přistávacích manévrů na letecké základně Hmímím. Počet přítomných Su-57 se zdroj od zdroje liší, přičemž nejčastěji jsou uváděny dva (Janes). Výjimkou ovšem nejsou ani tři (BMPD) či čtyři (Kommersant) exempláře. Nasazení letounů probíhá pravděpodobně v rámci vojskových zkoušek, které začaly v létě loňského roku.

Počátek vývoje letounu Suchoj Su-57 sahá do roku 2001. První zkušební let byl proveden v roce 2010, od srpna 2017 je letoun označován jako Su-57. Loni v prosinci uskutečnil první let s novými pohonnými jednotkami Izdělije 30.

Su-57 dosud nebyl ruským letectvem zařazen do aktivní služby (nebyly ukončeny vojskové zkoušky), a proto mohlo být jeho nasazení v Sýrii provedeno pouze jako součást zkušebního programu. Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany, podle zpravodajské společnosti Jane’s 8. února letošního roku uvedl, že Su-57 dokončil první fázi testů. Dokončení druhé fáze (s novými motory Izdělije 30) se očekává v roce 2019.

Suchoj páté generace - infografika

Suchoj páté generace - infografika

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov deníku Kommersant nastínil několik možných důvodů, proč Moskva v Sýrii své stíhací letouny páté generace nasadila. „V první řadě uveďme plánované zkoušky a testy. Zařízení musí být prověřeno v boji,“ domnívá se Puchov. Důležitou roli hraje i získání reputace, jež by dala nový impuls směrem k završení vývoje letounu. „Z pohledu fungování ruských leteckých sil v Sýrii není vyslání Su-57 potřeba, nicméně o přínosu jeho nasazení bude možné mluvit až po jeho zakončení,“ řekl Puchov.

Internetové stránky Business Insider zdůrazňují i marketingový význam nasazení. Rusko se snaží posílit vývozní potenciál Su-57 prostřednictvím jeho přítomnosti v Sýrii, přestože se stále ještě nachází ve vývoji. Jako v boji prověřený letoun má u řady zákazníků větší šanci na úspěch. Syrské nasazení může být směřováno především vůči Indii, odkud se ozývají hlasy pro ukončení rusko-indického multimiliardového programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). FGFA konstrukčně přímo vychází ze Su-57.

„Může nést i zbraně, i když to není hlavním cílem,“ přidává další názor Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. „Už od svého začátku bude prověřený bojem. Pomůže to (myšleno nasazení v Sýrii) přizpůsobit sériovou výrobu,“ uvedl pro internetové stránky The National Interest.

Další pochopitelný důvod vyslání ruských letounů představuje snaha shromáždit co nejvíce provozních zkušeností a údajů o výkonu. Su-57 v Sýrii, kde aktivně působí řada typů západních bojových letounů, nepochybně testují prostředky radioelektronického průzkumu, boje a také výkonný radiolokátor N036 Belka s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). V Sýrii tak má Su-57 jedinečnou možnost testovat svou avioniku, elektroniku a senzory proti západním letounům a získat cenné zkušenosti pro další vývoj.

„Vlastnosti radaru potvrdily svou účinnost ve dvou hlavních kategoriích, při snímání vzdušného prostoru i zemského povrchu,“ řekl deníku Izvestija Jurij Bělyj, generální ředitel společnosti NIIP, jež N036 vyrábí. „Poučili jsme se z nedostatků přechozího vývoje a využili jsme nejnovější vědecké poznatky.“

Kromě toho se spekuluje o tom, že ploché antény radiolokátorů jsou rozmístěny po obvodě trupu Su-57, podobně jako tomu je u amerického konkurenta F-22A Raptor. Ruský odborník na vojenství Aleksej Leonkov pro deník Izvestija uvedl, že rozmístění radiolokačních modulů na povrchu Su-57 pilotovi poskytuje téměř úplný přehled o situaci v rozsahu 360° kolem letounu.

„Pilot uvidí vše, co se kolem něj děje, a navíc ve všech směrech,“ řekl Leonkov. „V současných leteckých střetnutích, v nichž se letadlo snaží zasáhnout jak protivzdušná obrana, tak i nepřátelské letectvo, poskytuje pohled dokola velkou výhodu. Součásti radiolokátoru Su-57 se s největší pravděpodobností nachází v přední hraně křídla, na svrchní i spodní části trupu a také v ocasních plochách.“

Ruské stíhací letouny páté generace mají mít šest radiolokačních systémů, jejichž přesná konfigurace není veřejně známá. Pravděpodobně budou pracovat v několika odlišných vlnových délkách.

Fotogalerie

Ve srovnání se staršími typy dokáží radiolokátory typu ASEA odhalit cíl na delší vzdálenosti, jsou přesnější a lépe odolávají činnosti radioelektronických rušičů. N036 proto může být využit k celé řadě úkolů jako je vyhledávaní vzdušných a pozemních cílů, navigace a mapování, a to vše v prostředí se silným elektronickým rušením.

V současné době ruské letectvo provozuje devět prototypů Su-57, z toho poslední má finální verzi avioniky. V letošním roce má ruské letectvo obdržet poslední desátý prototyp a jedenáctý, který bude mít již finální konfiguraci určenou pro sériovou výrobu.

Otázkou je, jaké zbraně mohou vůbec současné Su-57 používat. Například v případě F-35 je vývoj postupný a teprve na základě testování a zkoušek jsou postupně vyvíjený nové verze software, které umožní používat nejnovější generaci přesných zbraní.

U Su-57 není například známo, že někdy podstoupilo ostré testování zbraňových systémů, nota bene přesných zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Nedá se proto předpokládat, že s ostrými zbraňovými testy Su-57 začne v Sýrii.

Dodejme, že v rámci státního vyzbrojovacího programu Rusko do roku 2023 celkově získá 18 až 24 stíhaček Su-57. O dalším nákupu Su-57 rozhodne až další vyzbrojovací program, který bude přijat za pět let. Nicméně nic nebrání tomu, aby stíhačka Su-57 byla nabízena na zahraničních trzích a podařilo se tak vytížit výrobní linku, která byla kvůli Su-57 postavena.

Zdroje: Izvestija, BMPD, Kommersant, Jane’s, National Interest, Business Insider

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Přístroje nočního vidění sloužily už za Hitlera. Jednou se vejdou do oka

Brýle pro noční vidění GPNVG (Ground Panoramic Night Vision Goggle) od firmy L3...

Osmdesát let od prvních experimentů s „nultou generací“ se přístroje pro noční vidění staly nezbytnou součástí...

Udělali Němci z Čechů agresory? Částečná mobilizace z května 1938

Mobilizace 1938: Vojáci v poli

V květnu 1938 povolala československá vláda do zbraně část záložníků a armádu poslala do Sudet. Reagovala tak na zprávy...

OBRAZEM: Navždy bude spojen s válkou ve Vietnamu. Legendární Phantom

Phantomy QF-4E a piloti 82. perutě vzdušných cílů

K největším legendám vojenského letectví patří americký F-4 Phantom II. Prototyp vzlétl 27. května 1958 a stroje...

Najdete na iDNES.cz