Thinkpady pro ženy: IBM se vzdává černé a bude mít i barevně laděné notebooky

  • 4
Aby se přiblížila trhu, IBM se odhodlala změnit vzhled, který roky zůstával neměnný. Černá už není co bývala. Tradiční barva IBM neoslovuje celou škálu zákazníků. Proto se společnost odhodlala změnit tradici a do budoucna hledá širší cílovou skupinu než převážně business uživatele. Nové notebooky mají být zaměřeny především na ženy.

Pro ženy cokoliv: černá ustupuje duhovým barvám

Notebook IBM lze od konkurence rozeznat na dálku. Plast, případně titanovo-hořčíková konstrukce ThinkPadů nabídly zákazníkovi vždy barvu, kterou chtěl - pokud jeho oblíbenou byla antracitová čerň. (Tento přístup není zcela originální, podobně pragmaticky přistupoval ke svým zákazníkům před více jak tři čtvrtě stoletím již Henry Ford.)

Tak jako dnešní Ford, i IBM se míní vzdát své jediné a nejlepší barvy. Zatímco prozatím na konstrukci notebooků IBM najdete duhové nanejvýš logo ThinkPad, do budoucna by to měla být široká škála různých barev.

Nevzdává se tím IBM originality a jistého prvku unikátnosti a stylu?

IBM se se svým přístupem k notebookům etablovalo jako značka a jednoznačná volba pro mnoho podniků a firemních uživatelů. Zato nikdy neoslovilo ty uživatele, kteří v notebooku viděli doplněk svého životního stylu, který neznamenal vyloženě kariéru manažera - a kteří toužili po něčem, co svou eleganci vyjadřovalo spíše na odiv než skrytě, jako černé kostky IBM.

Samozřejmě, tou hlavní skupinou zákazníků, kteří dávají důraz na vzhled a krásu, jsou ženy. A ty se odmítají spokojit s černou jako jedinou volbou. IBM tak přehodnotila svůj přístup, který tradičně směřoval podle slov Hank Hornga, šéfmanažera tchajwanské divize osobních systémů IBM, na mužského business uživatele. Nyní jsou v hledáčku společnosti ženy.

Není divu. I z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že ačkoliv ve vyšší třídě notebooků patří IBM standardně k tomu lepšímu nebo rovnou do špičky oboru po technologické stránce, nikdy svým šarmem tyto notebooky neplýtvaly. Spíše naopak. Ženy se s nadšením vrhají na stříbrné notebooky či jiné barvy, ale jen málo jich je skutečně nadšených čistě černým vzhledem, který se navíc vzdává jakékoliv přidané elegance a spokojuje se s čistou a do detailu dotáhnutou funkčností.

Naše zprávy zatím nic neříkají o tom, zda se IBM rozhodne pozměnit i svůj design či se změny týkají čistě pouze barev krytů. Hranaté notebooky s vystupujícími klouby displeje možná také nebudou to nejatraktivnější, ale nechtějme na poprvé po IBM mnoho.

Ke konci roku 2004 bychom se tak podle pana Hornga mohli setkat na trhu s notebooky IBM v široké škále barev. Neprozradil, jakých barev by se výběr měl týkat, ale pokud lze odhadovat z duhového loga a hádat z křišťálové koule, IBM si dá záležet na dostatečné paletě - aby uvedení mělo vůbec smysl.

Zatímco na západ od našich hranic vypadá trh poněkud barevněji, u nás může být IBM paradoxně první či jeden z prvních výrobců, kteří by se pokusili něco podobného prosadit. Kanadské Voodoo PC nabízí tradičně svým převážně herně orientovaným zákazníkům notebooky v nepřehlédnutelně barevných odstínech jako jsou "dálniční bílá" či "žlutá a la Monaco". AlienWare, další z podobně zaměřených výrobců, sází na odstíny jako "kyborgská zeleň" či "konspirační modrá". Svým zaměřením se však tito výrobci od přístupu IBM odlišují, jejich nabídky se zaměřují především na hráče. Uvidíme, co můžeme očekávat od IBM. Sice první zprávy se o ničem podobném nezmiňují, ale kdyby i u notebooku bylo možné čas od času změnit jeho vzhled, tak jako je to možné u některých telefonů, mnohé slečny a dámy mezi námi by to jistě ocenily. A nejenom ony.