Tramvaj T3 se starým kabátem dokázala konkurovat nejmodernějším vozům včetně nové ForCity.
Ač by se zdálo, že jich v Praze jezdí stovky, není tomu tak. Klasické tétrojky tu do pátku 21. října jezdily už jen čtyři. Ty stovky dalších s plastovými sedáky jsou sice od nich pro běžného cestujícího většinou k nerozeznání, ale technické vybavení je zcela odlišné a už se nenazývají T3, ale například T3R.P.
V pátek Dopravní podnik odstavil dva vozy původních tétrojek a Pražané se tak s vytrvalci této řady tramvají setkají už jen s notnou dávkou štěstí; možná na zbývající dvě tétrojky narazí.
Mají ale už málo času, budou tu jezdit něco přes měsíc, druhý z vozů o něco déle. Najedou poslední povolené kilometry a podnik je odstaví.
S tramvajemi mizí historie
S původními tétrojkami však odchází padesátiletá historie vozů, které bývají považovány za vzor ideální tramvaje. Do ulic Prahy vyrazily z vozovny Motol ve zkušebním provozu v roce 1960.
"Bylo to něco úplně jiného. Tétrojky sem docházely v obrovských sériích. Na mnohých linkách se zásadně proměnila kultura cestování," řekl historik Pavel Fojtík.
Jak poznat tramvaje T3 |
Klasická tramvaj T3 se nesmazatelně zapsala i do podoby Prahy a její stopy nalezneme i za hranicemi českých zemí. "Dodávaly se do Bratislavy, Košic, některých německých měst, Sarajeva, do 34 měst Sovětského svazu - nejvíce do Moskvy a Kyjeva," řekl Fojtík.
Kabina řidiče bývala otevřená
Samotné tétrojky však také prošly obměnami od chvíle, kdy vyjely z dílen tehdejší Vagonky Tatra Smíchov. Tak například v nich původně bylo místo pro průvodčího.
"Na počátku 70. let byl katastrofální nedostatek průvodčích a musel se zavést samoobslužný provoz v předních vozech. Jako první na linkách č. 1 a 11," uvedl Fojtík.
Další změnou interiéru, kterou tétrojka prošla, bylo uzavření kabiny řidiče. Cestující původně viděli ven z tramvaje celým průhledem předního okna, stejně jako řidič. "Nakonec se rozhodlo kabiny uzavírat kvůli bezpečnosti řidičů," řekl Jan Šurovský z Dopravního podniku.
Tímto prvkem původních tétrojek se inspiroval i architekt Patrik Kotas, který navrhl nejnovější ForCity - po vzoru starých tramvají z ní cestující vidí ven oknem u řidiče.