Prvních sedm takzvaně spřažených dvojic tramvají T3 se objevilo na lince číslo...

Prvních sedm takzvaně spřažených dvojic tramvají T3 se objevilo na lince číslo 5 od 13. července 1964. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Tramvaje T3 se v Praze po 50 letech loučí, ulice brázdí poslední dvě

  • 172
Pražané se mohou pomalu loučit s "klasickými" tramvajemi T3. V ulicích hlavního města jezdí už jen poslední dva kusy, které patří do této dnes již legendární řady tramvají. Jejich odkaz tu ponesou už jen jejich modernizované verze.

Tramvaj T3 se starým kabátem dokázala konkurovat nejmodernějším vozům včetně nové ForCity.

Ač by se zdálo, že jich v Praze jezdí stovky, není tomu tak. Klasické tétrojky tu do pátku 21. října jezdily už jen čtyři. Ty stovky dalších s plastovými sedáky jsou sice od nich pro běžného cestujícího většinou k nerozeznání, ale technické vybavení je zcela odlišné a už se nenazývají T3, ale například T3R.P.

V pátek Dopravní podnik odstavil dva vozy původních tétrojek a Pražané se tak s vytrvalci této řady tramvají setkají už jen s notnou dávkou štěstí; možná na zbývající dvě tétrojky narazí.

Mají ale už málo času, budou tu jezdit něco přes měsíc, druhý z vozů o něco déle. Najedou poslední povolené kilometry a podnik je odstaví.

S tramvajemi mizí historie

S původními tétrojkami však odchází padesátiletá historie vozů, které bývají považovány za vzor ideální tramvaje. Do ulic Prahy vyrazily z vozovny Motol ve zkušebním provozu v roce 1960.

"Bylo to něco úplně jiného. Tétrojky sem docházely v obrovských sériích. Na mnohých linkách se zásadně proměnila kultura cestování," řekl historik Pavel Fojtík.

Jak poznat tramvaje T3

Pokud měly vozy T3 v prvním období provozu nahradit kapacitu starých...

První z vozů nese číslo
6 921 (skončí během 1 až 2 měsíců), druhý má číslo 6 892 a má šanci jezdit o něco déle. Oba vozy se mohou objevit na linkách 7, 11, 22 a 26. V poslední době bývaly často nasazovány na linku 7.

Klasická tramvaj T3 se nesmazatelně zapsala i do podoby Prahy a její stopy nalezneme i za hranicemi českých zemí. "Dodávaly se do Bratislavy, Košic, některých německých měst, Sarajeva, do 34 měst Sovětského svazu - nejvíce do Moskvy a Kyjeva," řekl Fojtík.

Kabina řidiče bývala otevřená

Samotné tétrojky však také prošly obměnami od chvíle, kdy vyjely z dílen tehdejší Vagonky Tatra Smíchov. Tak například v nich původně bylo místo pro průvodčího.

"Na počátku 70. let byl katastrofální nedostatek průvodčích a musel se zavést samoobslužný provoz v předních vozech. Jako první na linkách č. 1 a 11," uvedl Fojtík.

Další změnou interiéru, kterou tétrojka prošla, bylo uzavření kabiny řidiče. Cestující původně viděli ven z tramvaje celým průhledem předního okna, stejně jako řidič. "Nakonec se rozhodlo kabiny uzavírat kvůli bezpečnosti řidičů," řekl Jan Šurovský z Dopravního podniku.

Tímto prvkem původních tétrojek se inspiroval i architekt Patrik Kotas, který navrhl nejnovější ForCity - po vzoru starých tramvají z ní cestující vidí ven oknem u řidiče.