Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Trolejbus sloužil jako chlívek. Teď ho čeká rekonstrukce

aktualizováno 
V Muzeu MHD se opravují staré vyřazené vozy. Trolejbus Praga z roku 1936 je poslední exemplář v Česku a čeká na rekonstrukci.

Trolejbus Praga z roku 1936 sloužil jako chlívek | foto: Lukáš Bíba

Ještě na podzim roku 1972 mohli Pražané jezdit po městě nejen tramvajemi a autobusy, ale i trolejbusy. Naposledy se s nimi svezli 16. října, pak se trolejové vedení strhlo a po vozech, kterých jezdilo kolem 120, jako by se slehla zem.

Trolejbus Praga z roku 1936
Ve chvílích, kdy není co jiného na práci, nastupují elektromontéři, zámečníci a lakýrník na starý tramvajový vůz. Tento typ jezdil v Praze do roku 1974 a autorem jeho designu je architekt Jan Kotěra.

Pražské muzeum MHD ve Střešovicích určitě stojí za návštěvu. Podívat se do něj můžete například během blížící se Muzejní noci příští sobotu 14. 6.

Dopravní podnik všechny prodal nebo sešrotoval. Trolejbusy se zachovaly pouze na fotografiích, dopravce si totiž nenechal ani jeden exemplář.

Nyní chce Muzeum MHD rozšířit svou expozici o tři typy trolejbusů, jež v hlavním městě kdysi jezdily. Sídlí ve střešovické tramvajové vozovně. Návštěvníci by tak mohli někdy v budoucnu vidět vozy Škoda, Tatra a Praga.

Trolejbus Škoda
"To je takový Temelín," říká o elektromotoru Tatry ředitel Muzea MHD Milan Pokorný. Celý motor, který za jízdy přede jako tkalcovský stav, museli dělníci sestavit znovu.

Jenže je problém najít alespoň částečně dochovaný vůz. „Pokud se něco někde najde, pak je to jen díky nadšencům,“ upozorňuje ředitel muzea Milan Pokorný.Trolejbus Škoda se již restaurátorům podařilo dát do kupy a září novotou mezi zrekonstruovanými tramvajemi.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Tatra

Nyní pracují na vozu značky Tatra. „Máme deset lidí, kteří normálně dělají údržbu vyhlídkových historických tramvají. Staré vozy opravují ve volném čase,“ popisuje ředitel.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Škoda se již rekonstrukce dočkal a nyní je součástí expozice Muzea MHD. 

Nástup jen zadními dveřmi

Trolejbus Tatra byl mezi Pražany zřejmě nejvíce oblíbený. Měl tři nápravy, takže měl dobrou stabilitu i na kluzké vozovce a lépe se vypořádal s pražskými kopci a stoupáními. Do vozu se vešlo hodně cestujících a sedělo se v něm podélně jako ve starých tramvajích.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Škoda

Zajímavé bylo, že na zastávce cestující museli nastupovat pouze zadními dveřmi. „Prostřední dveře byly určené pro výstup a přední jen pro řidiče,“ potvrzuje Pokorný. U zadních dveří byla plošina s pultíkem průvodčího. V provozu to chodilo tak, že cestující se nahrnuli na zadní plošinu a čekali na jízdenky, když už bylo vozidlo v pohybu. Spoje tak nenabíraly zpoždění.

Trolejbus Škoda
Volant trolejbusu Tatra a panel řízení po opravě. Trolejbusy museli řídit pouze muži. Řízení bez posilovače bylo příliš náročné a "točit volantem" dvanáctitunového kolosu mohli jen silní jedinci.

Za volantem seděli pouze muži. „Řízení totiž nemělo posilovač. To by žena neutáhla,“ vysvětluje Pokorný.
Tatru už mají dělníci ve Střešovicích skoro dokončenou. Podle ředitele Pokorného prý prakticky stačí už jen vůz nalakovat a dodělat „drobné“ detaily. Příští rok by mohla být kompletně hotová. 

Místo cestujících prasata

Až se tak stane, stojí před dělníky mnohem větší sousto. Rekonstrukce trolejbusu Praga z roku 1936.
Chátrající trolejbus Praga objevili nedávno nadšenci v Buštěhradu. Dojezdil v roce 1960 a byl prodán jako zahradní přístřešek. Ovšem sloužil jako chlívek pro prasata. A podle toho také vypadá. Karoserie je prolezlá rzí tak, že je na mnoha místech vidět skrz ní. „Přitom je to jediný exemplář tohoto typu vozu na světě,“ upozorňuje Pokorný.

Za několik let by tak mohla Praha vlastnit další vůz, který nikde jinde není.

Autor:


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Astronauti ohřáli Měsíc i pod povrchem. A NASA o tom ztratila záznamy

Zaprášený skafandr Harrisona Schmitta během letu Apollo 17

Detektivní pátrání po ztracených páskách pomohlo najít zatím nejlepší vysvětlení zajímavé otázky, proč v místech...

Další z rubriky

Pytláci jsou schopni rozsekat živou želvu kvůli vajíčkům, řekl v Rozstřelu lovec pašeráků

Zoolog a lovec pytláků Tomáš Ouhel v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (19....

Tým zoologů z liberecké zoologické zahrady pod vedením koordinátora in-situ projektů (zkoumaných na místě) Tomáše...

Když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí, potkáte hrající hovínko

Jsou věci, které vás nepřekvapí v tržnici nebo čínském e-shopu. Když však...

Jsou věci, které vás nepřekvapí v tržnici nebo čínském e-shopu. Když však potkáte ve vyhlášeném newyorském obchodě s...

Koncentráky, Stalin a Arabové mají svůj podíl na vzniku Izraele

Parník Exodus 1947 poté, co nad ním převzali kontrolu Britové

Izrael mohl vzniknout v Jižní Americe či Africe, nakonec však byla zvolena horká půda pravlasti Izraelitů. K založení...

Najdete na iDNES.cz