Trolejbus Praga z roku 1936 sloužil jako chlívek

Trolejbus Praga z roku 1936 sloužil jako chlívek | foto: Lukáš Bíba

Trolejbus sloužil jako chlívek. Teď ho čeká rekonstrukce

  • 26
V Muzeu MHD se opravují staré vyřazené vozy. Trolejbus Praga z roku 1936 je poslední exemplář v Česku a čeká na rekonstrukci.

Ještě na podzim roku 1972 mohli Pražané jezdit po městě nejen tramvajemi a autobusy, ale i trolejbusy. Naposledy se s nimi svezli 16. října, pak se trolejové vedení strhlo a po vozech, kterých jezdilo kolem 120, jako by se slehla zem.

Trolejbus Praga z roku 1936
Ve chvílích, kdy není co jiného na práci, nastupují elektromontéři, zámečníci a lakýrník na starý tramvajový vůz. Tento typ jezdil v Praze do roku 1974 a autorem jeho designu je architekt Jan Kotěra.

Pražské muzeum MHD ve Střešovicích určitě stojí za návštěvu. Podívat se do něj můžete například během blížící se Muzejní noci příští sobotu 14. 6.

Dopravní podnik všechny prodal nebo sešrotoval. Trolejbusy se zachovaly pouze na fotografiích, dopravce si totiž nenechal ani jeden exemplář.

Nyní chce Muzeum MHD rozšířit svou expozici o tři typy trolejbusů, jež v hlavním městě kdysi jezdily. Sídlí ve střešovické tramvajové vozovně. Návštěvníci by tak mohli někdy v budoucnu vidět vozy Škoda, Tatra a Praga.

Trolejbus Škoda
"To je takový Temelín," říká o elektromotoru Tatry ředitel Muzea MHD Milan Pokorný. Celý motor, který za jízdy přede jako tkalcovský stav, museli dělníci sestavit znovu.

Jenže je problém najít alespoň částečně dochovaný vůz. „Pokud se něco někde najde, pak je to jen díky nadšencům,“ upozorňuje ředitel muzea Milan Pokorný.Trolejbus Škoda se již restaurátorům podařilo dát do kupy a září novotou mezi zrekonstruovanými tramvajemi.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Tatra

Nyní pracují na vozu značky Tatra. „Máme deset lidí, kteří normálně dělají údržbu vyhlídkových historických tramvají. Staré vozy opravují ve volném čase,“ popisuje ředitel.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Škoda se již rekonstrukce dočkal a nyní je součástí expozice Muzea MHD. 

Nástup jen zadními dveřmi

Trolejbus Tatra byl mezi Pražany zřejmě nejvíce oblíbený. Měl tři nápravy, takže měl dobrou stabilitu i na kluzké vozovce a lépe se vypořádal s pražskými kopci a stoupáními. Do vozu se vešlo hodně cestujících a sedělo se v něm podélně jako ve starých tramvajích.

Trolejbus Škoda
Trolejbus Škoda

Zajímavé bylo, že na zastávce cestující museli nastupovat pouze zadními dveřmi. „Prostřední dveře byly určené pro výstup a přední jen pro řidiče,“ potvrzuje Pokorný. U zadních dveří byla plošina s pultíkem průvodčího. V provozu to chodilo tak, že cestující se nahrnuli na zadní plošinu a čekali na jízdenky, když už bylo vozidlo v pohybu. Spoje tak nenabíraly zpoždění.

Trolejbus Škoda
Volant trolejbusu Tatra a panel řízení po opravě. Trolejbusy museli řídit pouze muži. Řízení bez posilovače bylo příliš náročné a "točit volantem" dvanáctitunového kolosu mohli jen silní jedinci.

Za volantem seděli pouze muži. „Řízení totiž nemělo posilovač. To by žena neutáhla,“ vysvětluje Pokorný.
Tatru už mají dělníci ve Střešovicích skoro dokončenou. Podle ředitele Pokorného prý prakticky stačí už jen vůz nalakovat a dodělat „drobné“ detaily. Příští rok by mohla být kompletně hotová. 

Místo cestujících prasata

Až se tak stane, stojí před dělníky mnohem větší sousto. Rekonstrukce trolejbusu Praga z roku 1936.
Chátrající trolejbus Praga objevili nedávno nadšenci v Buštěhradu. Dojezdil v roce 1960 a byl prodán jako zahradní přístřešek. Ovšem sloužil jako chlívek pro prasata. A podle toho také vypadá. Karoserie je prolezlá rzí tak, že je na mnoha místech vidět skrz ní. „Přitom je to jediný exemplář tohoto typu vozu na světě,“ upozorňuje Pokorný.

Za několik let by tak mohla Praha vlastnit další vůz, který nikde jinde není.