VIDEO: Trpasličí planeta Ceres odhaluje své tajnosti na videu NASA

18:07aktualizováno  18:07
Sonda Dawn již téměř rok krouží na oběžné dráze kolem planetky Ceres v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Podívejte se jejíma „očima“ na objekt, který je v této oblasti největší.

Není to první video, ve kterém hraje trpasličí planeta Ceres hlavní roli. Poprvé nám však NASA dala nahlédnout na předpokládané barevné prostředí trpaslíka a jeho okolí.

Fotogalerie

V nové animaci se tak můžete podívat na nejslavnější útvary, jako je kráter Occator nebo pohoří Ahuna Mons. Barevné rozlišení má nyní divákům více zvýraznit rozdíly v materiálovém složení povrchu.

Snímky, které sloužily jako podklad tohoto téměř čtyřminutového videa, pořídila sonda Dawn v rozmezí mezi srpnem a říjnem loňského roku. Nasnímány byly z výšky 1 450 kilometrů. Do videa je pak zpracoval tým z German Aerospace Center.

Aparát během své cesty překonal zhruba pět miliard kilometrů a před Ceresem více než rok kroužil kolem planetky Vesta. Ceres je největší objekt v asteroidovém pásu mezi Marsem a Jupiterem. Vědcům zamotal hlavu, když k němu se blížící sonda Dawn objevila na jeho povrchu podivné jasné skvrny.

Sonda Dawn je nyní na zatím nejnižší orbitě ve výšce kolem 385 kilometrů, odkud mapuje povrch.

Kolize dvou neutronových hvězd (umělecké ztvárnění)
Nový úspěch lovců gravitačních vln. Odhalili, kde se v kosmu rodí zlato

Astronomové se mohou radovat ze zrodu zcela nového oboru: gravitační astronomie. Jejich detektory znovu prokázaly svou přesnost, a tak se nám poprvé podařilo...  celý článek

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7....
Zabít je mohl každý krok. Měli se spojit s „mrtvou“ stanicí Saljut 7

Nikdo před nimi nic takového ve vesmíru nevyzkoušel. Dva ruští kosmonauti se musí spojit s neovladatelnou mlčící stanicí Saljut 7. Nikdo přesně neví, co se...  celý článek

Stanice ISS „míjí“ Měsíc. (2. 8. 2015)
Pod povrchem Měsíce je obří tunel. Objevila ho japonská sonda

Japonská vesmírná agentura JAXA odhalila na Měsíci obrovskou jeskyni, která by podle expertů mohla v budoucnu sloužit jako základna astronautů. Poskytla by jim...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.