Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Noční přelet. Druhé vládní TU-154 míří do Zruče u Plzně

  15:00aktualizováno  15:00
Na středočeské a západočeské silnice vyjel v noci z pátku na sobotu trup letounu TU-154M. Někdejší armádní letoun s registrační značkou 1003 zamířil do Air Parku ve Zruči u Plzně. V pátek probíhala ve Kbelích nakládka trupu a křídel a v sobotu v noci absolvoval první etapu cesty.

Na kbelské letiště se v pátek ráno sjely čtyři přepravní soupravy, dva jeřáby a parta dobrovolníků kolem Leteckého muzea v Kunovicích a majitelé Air Parku ve Zruči u Plzně, kteří letoun letos v prosinci odkoupili.

Výjezd letounu z brány kbelské základny po jedné hodině ranní v sobotu 17....

Výjezd letounu z brány kbelské základny po jedné hodině ranní v sobotu 17. prosince 2016.

Nejprve museli dobrovolníci naložit oba díly centroplánu, pak dvěma jeřáby nazdvedli trup, pod který nacouval podvalník. Poté letoun uložili na podpěry a připoutali. Odpoledne se pak nakládaly vnější části křídel, součásti středního sání motoru a mechanizace křídel.

Nakládku i transport zajišťují ti samí lidé, kteří mají na svědomí záříjový Velký přelet letounu TU-154M s registrací 1016: dobrovolníci kolem kunovického muzea a firmy Universal Transport a Jeřáby Švestka. I proto možná celá nakládka proběhla zcela hladce.

„Šlo to dobře,“ shrnuje Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea v Kunovicích. „Při Velkém přeletu jsme nakládku začínali v šest ráno a končili jsme v osm večer, dnes jsme začínali v sedm a skončili ve tři odpoledne. Zkušenosti z minulé nakládky jsme maximálně zúročili.“

Fotogalerie

Do dvou let a dvou dní

Druhý z páru letounů TU-154M je připraven k odjezdu přesně dva roky a dva dny poté, co se parta dobrovolníků kolem Leteckého muzea v Kunovicích obou letadel poprvé dotkla. Pepa Hajchel s nadsázkou doplňuje: „Vzhledem k tomu, jak se v demontážích a nakládání zlepšujeme, budeme příští tůčko rozdělávat půl roku a nakládat tři hodiny,“ usmívá se.

Tupolev vyrazil na svou poslední cestu v sobotu jednu hodinu po půlnoci ze kbelského letiště. Zamířil na Velvary, Slaný, Řevničov a Bochov. Tam dorazil v sobotu ráno. Během dne bude odstaven, na cestu znovu vyrazí na cestu v sobotu ve 21 hodin. Do cíle ve Zruči u Plzně by měl dorazit v neděli v brzkých ranních hodinách.

Souprava s trupem letadla váží pětaosmdesát tun, má délku padesát metrů, šířku 4,80 a výšku až 5,30 metru. Celková délka kolony bude kolem 200 metrů. Organizátoři proto prosí řidiče, s nimiž se na silnici potkají, aby usnadnili průjezd. „Dojedete-li nás zezadu, nesnažte se předjíždět – vzhledem k délce konvoje se to stejně nepodaří. Při míjení v protisměru odstavte svá vozidla co nejvíce na krajnici,“ žádají kunovičtí.

Průjezdy městy patří mezi pomalejší úseky. Letoun však všude projel beze ztráty...
První noční etapa, sobotní ráno. Jednotka Mobilní dopravní značerní čeká na...
Je sobotní ráno, konvoj s letadlem stojí odstavený na parkovišti u Bochova před...

Sobotní noční etapa přepravy: Kbely-Bochov.

Letadlu hrozila cesta do šrotu

O osudu „tůčka“ s registrací 1003, které mělo původně zamířit do Olomouce, dlouho nebylo jasno. Dobrovolníci kolem kunovického muzea je rozebírali paralelně s demontážemi „naganského“ tupolevu reg. č. 1016 a navíc pro letoun sháněli nový domov.

Kunovičtí byli pod časovým tlakem – smlouva o využívání plochy na kbelském letišti stanovovala, že do konce roku 2016 musí letadlo být pryč. „Chtěli jsme závazek dodržet, protože nám zástupci Ministerstva obrany ČR, AHNM a velení 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely již s posunutím termínu v minulosti ochotně vyšli vstříc, za což jsme moc vděční,“ podotýká Hrabec.

Během léta 2016 jednalo kunovické muzeum s několika zájemci z ČR i ze zahraničí. Na podzim však byla situace bez jasného výsledku a k žádnému podpisu konkrétní dohody nedošlo. V této situaci hrozilo i to, že by letoun mohl skončit ve šrotu.

Doslova na poslední chvíli – v září 2016 – však vstoupili do hry majitelé Air Parku ve Zruči u Plzně, Karel a Miloš Tarantíkovi. Od října začali intenzivně spolupracovat na demontážích a podíleli se i na nákladech. Začátkem prosince 2016 proto členská schůze Slováckého aeroklubu Kunovice (pod které Letecké muzeum v Kunovicích spadá) proto jednomyslně odsouhlasila prodej letounu na západ Čech. „Tarantíkovi letadlo v podstatě zachránili,“ říká Martin Hrabec. „Nebýt nich, možná bychom teď místo stěhování řešili sešrotování.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.