Na kbelské letiště se v pátek ráno sjely čtyři přepravní soupravy, dva jeřáby a parta dobrovolníků kolem Leteckého muzea v Kunovicích a majitelé Air Parku ve Zruči u Plzně, kteří letoun letos v prosinci odkoupili.
Nejprve museli dobrovolníci naložit oba díly centroplánu, pak dvěma jeřáby nazdvedli trup, pod který nacouval podvalník. Poté letoun uložili na podpěry a připoutali. Odpoledne se pak nakládaly vnější části křídel, součásti středního sání motoru a mechanizace křídel.
Nakládku i transport zajišťují ti samí lidé, kteří mají na svědomí záříjový Velký přelet letounu TU-154M s registrací 1016: dobrovolníci kolem kunovického muzea a firmy Universal Transport a Jeřáby Švestka. I proto možná celá nakládka proběhla zcela hladce.
„Šlo to dobře,“ shrnuje Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea v Kunovicích. „Při Velkém přeletu jsme nakládku začínali v šest ráno a končili jsme v osm večer, dnes jsme začínali v sedm a skončili ve tři odpoledne. Zkušenosti z minulé nakládky jsme maximálně zúročili.“
Do dvou let a dvou dní
Druhý z páru letounů TU-154M je připraven k odjezdu přesně dva roky a dva dny poté, co se parta dobrovolníků kolem Leteckého muzea v Kunovicích obou letadel poprvé dotkla. Pepa Hajchel s nadsázkou doplňuje: „Vzhledem k tomu, jak se v demontážích a nakládání zlepšujeme, budeme příští tůčko rozdělávat půl roku a nakládat tři hodiny,“ usmívá se.
Tupolev vyrazil na svou poslední cestu v sobotu jednu hodinu po půlnoci ze kbelského letiště. Zamířil na Velvary, Slaný, Řevničov a Bochov. Tam dorazil v sobotu ráno. Během dne bude odstaven, na cestu znovu vyrazí na cestu v sobotu ve 21 hodin. Do cíle ve Zruči u Plzně by měl dorazit v neděli v brzkých ranních hodinách.
Souprava s trupem letadla váží pětaosmdesát tun, má délku padesát metrů, šířku 4,80 a výšku až 5,30 metru. Celková délka kolony bude kolem 200 metrů. Organizátoři proto prosí řidiče, s nimiž se na silnici potkají, aby usnadnili průjezd. „Dojedete-li nás zezadu, nesnažte se předjíždět – vzhledem k délce konvoje se to stejně nepodaří. Při míjení v protisměru odstavte svá vozidla co nejvíce na krajnici,“ žádají kunovičtí.
Sobotní noční etapa přepravy: Kbely-Bochov.
Letadlu hrozila cesta do šrotu
O osudu „tůčka“ s registrací 1003, které mělo původně zamířit do Olomouce, dlouho nebylo jasno. Dobrovolníci kolem kunovického muzea je rozebírali paralelně s demontážemi „naganského“ tupolevu reg. č. 1016 a navíc pro letoun sháněli nový domov.
Kunovičtí byli pod časovým tlakem – smlouva o využívání plochy na kbelském letišti stanovovala, že do konce roku 2016 musí letadlo být pryč. „Chtěli jsme závazek dodržet, protože nám zástupci Ministerstva obrany ČR, AHNM a velení 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely již s posunutím termínu v minulosti ochotně vyšli vstříc, za což jsme moc vděční,“ podotýká Hrabec.
Během léta 2016 jednalo kunovické muzeum s několika zájemci z ČR i ze zahraničí. Na podzim však byla situace bez jasného výsledku a k žádnému podpisu konkrétní dohody nedošlo. V této situaci hrozilo i to, že by letoun mohl skončit ve šrotu.
Doslova na poslední chvíli – v září 2016 – však vstoupili do hry majitelé Air Parku ve Zruči u Plzně, Karel a Miloš Tarantíkovi. Od října začali intenzivně spolupracovat na demontážích a podíleli se i na nákladech. Začátkem prosince 2016 proto členská schůze Slováckého aeroklubu Kunovice (pod které Letecké muzeum v Kunovicích spadá) proto jednomyslně odsouhlasila prodej letounu na západ Čech. „Tarantíkovi letadlo v podstatě zachránili,“ říká Martin Hrabec. „Nebýt nich, možná bychom teď místo stěhování řešili sešrotování.“