TwinGate Magic Shot 6630 - kompakt cenou lákající (recenze)

• 98
Značka TwinGate, dobře známá na tuzemském trhu low-endových digitálů, přináší pod stromeček novinku: stylový kompakt Magic Shot 6630 s rozlišením až 6,6 milionu bodů. Oslovit chce zejména majitele kinofilmových automatů, jimž nabízí jednoduchou obsluhu, slušný obraz a především české menu.

Malý, svižný a na obsluhu nenáročný. Takový je v pořadí třetí digitál značky TwinGate, který útočí na předvánoční trh. Cílovou skupinou fotoaparátu Magic Shot 6630 jsou dosavadní majitelé analogových kompaktů, jež má oslovit vzhled i cena přístroje, která marně sahá po hranici pěti tisíc.

Vzhled a parametry

Plastové tělo barvy myšího kožíšku se stříbrnou posuvnou krytkou objektivu váží 108 gramů a ani se dvěma tužkovými bateriemi, s nimiž nafotíte přes dvě stovky obrázků, nepředstavuje pro kapsu příliš velkou zátěž. Foťáčku nechybí tradiční prvky jako optický hledáček, blesk, mikrofon, malý reproduktor a barevný náhledový displej s úhlopříčkou 3,5 cm. Obraz snímá čip CMOS s fyzickým rozlišením 3,2 megapixelů, interpolací lze dosáhnout velikosti obrazu až 6,6 Mpix.

TwinGate Magic Shot 6630

Ačkoliv má optika pevný fokus, nabízí tři fotografické režimy: krajina (120 cm - nekonečno), portrét (60 - 130 cm) a makro (20 cm). Lze mezi nimi přepínat pomocí mechanického voliče na boku u objektivu. Mód makro je na displeji indikován symbolickým obrázkem tulipánu.

TwinGate Magic Shot 6630

Fyzické rozlišení 3,2 milionu bodů
Citlivost 100 ISO
Zoom 4x digitální
Ohnisková vzdálenost f=9,6 mm
Světelnost F3,0
Rychlost závěrky 1/2 - 1/10 000 sec.
Rozměry 95,8 x 59,3 x 34,5 mm
Hmotnost 108 g

Přiloženo

V příslušenství najdeme pokyny pro rychlé zvládnutí základů práce s fotoaparátem, CD-ROM s ovladači, podrobným českým manuálem, Acrobat Readerem a aplikacemi firmy ArcSoft PhotoImpression a VideoImpression pro úpravu nafocených snímků a videa. Výrobce dále dodává USB a A/V kabely pro připojení fotoaparátu k počítači a televizoru, kožené cestovní pouzdro s očkem na opasek a již zmíněné dvě alkalické tužkovky. Zákazník obdrží přístroj bez paměťového média, je totiž vybaven 13MB interní pamětí. Nic ale nebrání v zakoupení karty MMC nebo SD.

TwinGate Magic Shot 6630

Ovládání a funkce

TwinGate se spouští tlačítkem nad displejem se symbolem Power. Čudlík těsně vedle přepíná mezi expozicí a promítáním snímků. Křížový ovladač slouží ve vertikálním směru k digitálnímu přiblížení/oddálení objektu, stiskem vlevo se (de)aktivuje 10sekundová samospoušť, stisk vpravo vypíná zobrazení stavových indikátorů či celý displej. Středové tlačítko střeží přístup do dalších voleb. K dispozici je počeštěné grafické menu, které nabízí následující funkce:

Režim jednotlivé snímky, sekvence, film
Rozlišení 1024x768, 2048x1536, 2976x2232
Blesk automatický, vypnutý
Pokročilé volby Expozice +-3 EV
Vyvážení bílé (automaticky, denní světlo, zářivka, žárovka)
Doostření (slabé, standardní, silné)
Náhled (zapnuto, vypnuto)
Video (50 Hz, 60 Hz)
Zvuky (zapnuto, vypnuto)
Formátovat kartu
Jazyk (česky, anglicky, německy, francouzsky, italsky, španělsky, portugalsky)
Displej tři stupně jasu

V menu bychom uvítali volbu stupně komprese JPEG a především režim vynuceného blesku. Občas se stane, že i v šeru jej automatika neodpálí. Škoda, že při vypnutí fotoaparátu uživatel o veškerá nastavení parametrů přijde a při dalším startu musí s položkami laborovat znovu. Můžeme ale TwinGate pochválit za zvukové videozáznamy omezené pouze kapacitou paměti i pětisnímkové sekvence s intervalem 1,5 sekundy.

Pořízené snímky lze prohlížet jednotlivě, nebo ve formě slideshow. Pro snazší orientaci je k dispozici mozaika devíti obrázků současně. Můžeme smazat aktuální soubor, nebo všechny najednou. Pro uživatele je připravena lupa, která snímek zobrazený na displeji zvětší 2x či 4x. Nakonec najdeme i podporu tiskového výstupu ve formátu DPOF.

TwinGate Magic Shot 6630 TwinGate Magic Shot 6630

Švih

Fotoaparát se co do rychlosti drží ve středu startovního pole. Není to sice žádný extra rychlík ze stáje Minolty, ale bojuje statečně. První údaj v tabulce udává dobu od zapnutí fotoaparátu k pořízení prvního snímku, druhý pak říká, za jak dlouho je možné vyfotit další obrázek ve standardním rozlišení 2048x1536 bodů. Třetí cifra udává zpoždění spouště. Zde je třeba připomenout, že TwinGate 6630 nemá mezistupeň pro zamknutí expozičních parametrů. K exponování snímku tedy dojde hned bez namáčknutí.

Start 6,6
Druhý snímek 4,6
Zpoždění 0,6

Testovací fotografie

Mračna, která se už týdny válejí nad naší matičkou vlastí, nám příliš kvalitní podmínky pro testování nového TwinGate neposkytla. Sluníčko prakticky nevidět, a tak jsme se museli spokojit se zataženou oblohou. Denní snímek se tedy netopí v ostrých podzimních paprscích, nýbrž dýchá podzimní nostalgií opadávajících stromů. Dojem kazí jen neostrost při levém kraji snímku.

Vyzkoušeli jsme zde rozdíl mezi dvěma stupni funkce Magic Sharpening. Při slabém (či spíše vypnutém) doostřování je obraz příjemně měkký, na standardním stupni jsou nejen zvýrazněné detaily a hrany, ale také šum způsobený částečně elektronikou, částečně JPEG kompresí.

Denní snímek, slabé ostření Denní snímek, standardní ostření

640x480

640x480

2048x1536

2048x1536

Ještě jednou srovnání stupňů ostrosti, tentokrát při velmi vzácném okamžiku, kdy bylo naše hlavní město na několik málo vteřin zalito sluncem. Hned je to barevně o něco veselejší.

Denní snímek 2, slabé ostření Denní snímek 2, standardní ostření

640x480

640x480

2048x1536

2048x1536

Při portrétu v interiéru jsme museli sáhnout po blesku. Fotoaparát při nízké fixní citlivosti 100 ISO v šeru nemá dostatek světla a bez dodatečného zdroje se neobejdeme. Přístroj bohužel nemá senzor odrazu světla od snímaného objektu a snímá s časem 1/2 sekundy. Blesk tak lze použít pouze na osoby/předměty vzdálené jeden až dva metry. Na delší vzdálenost intenzita záblesku znatelně klesá a bílá místa na bližších objektech jsou zase přepálená, jak dokazuje následující snímek.

Režim portrét

640x480

2048x1536

Makro záběry na 20 cm rozhodně nejsou pro broučkaře, ale svou sbírku modelů historických autíček si nafotit můžete. Vůz na snímku se sice milovníkům veteránů nezavděčí, nicméně je fotogenický i praktický a jako příklad posloužil dobře.

Režim makro

640x480

2048x1536

Noční snímek doplatil na krátkou expozici. TwinGate 6630 umí nejdéle 1/2 sekundy, a tak náměstí není podáno v obvyklé kráse oranžových výbojek. Skvrna vlevo dole není tajemná záře nad Pacifikem, ale odlesk reflektorů vpravo.

Režim portrét

640x480

2048x1536

Závěrem

Jak už jsme řekli v úvodu, TwinGate 6630 čeká na samé spodní cenové hranici na dosavadní majitele filmových automatů, kteří chtějí nahlédnout do tajů digitální fotografie. Chybí mu některé funkce předešlých dvou modelů, ale pokud byli potenciální majitelé zvyklí "zamířit a vystřelit", víc netřeba. Díky českému prostředí a snadnému ovládání padne začátečníkům jako ulitý.

K testu zapůjčil Digimat.cz.