Twitter jde i po vašich sousedech

Twitter chce začít vydělávat už tento rok. Osloví i vaše sousedy

  • 25
Populární komunitní služba Twitter si získala oblibu u více než 20 milionů uživatelů jen v samotné Americe, a její vedení pomýšlí na to, jak úspěch zpeněžit. Nabídnou placené služby firmám i jednotlivcům, údajně už tento rok. Twitter také plánuje nalákat ještě více uživatelů, například pomocí vyhledávání sousedů nebo lidí s podobnými zájmy.

Mikroblogovací služby Twitter jsou sice plná média, zejména ta americká, a nárůst uživatelů je přímo raketový (v březnu 2008 to byl 1 milion amerických uživatelů, teď je to přes 20 milionů), přesto ale Twitter dodnes nemá žádné viditelné zdroje příjmu. Služba je zdarma pro jednotlivce i firmy a na stránkách není reklama. To se má ale podle Biz Stonea, spoluzakladatele Twitteru, změnit.

Twitter

Mikroblogovací služba Twitter.com umožňuje svým uživatelům publikovat krátké zprávy (tweety) o maximální délce 140 znaků.

Uživatelé se mohou vzájemně sledovat (follow) a sestavovat si tak osobní stránku s jim blízkými informacemi.

Na Twitteru najdete také Technet.cz, publikujeme zde zajímavé odkazy na (nejen naše) články, zajímavosti a novinky ze světa IT. Stejně tak se můžete stát fanoušky Technetu na Facebooku, výhodou jsou třeba zajímavé a okamžité debaty a ohlasy.

V posledním čtvrtletí roku 2009 hodlá Twitter představit placené služby. Ty mohou zahrnovat analytické nástroje pro firmy nebo ověřené Twitter účty, řekl Stone pro Bloomberg. Placené služby budou zpočátku nabízeny v testovacím režimu jenom vybraným zákazníkům.

Twitter chystá další růst

Přestože počet uživatelů roste jako divý, podle Stonea je pořád ještě prostor pro expanzi: "Mnoho uživatelů o nás slyšelo, ale ještě Twitter nepoužívá." Aby Twitter přilákal více lidí a nabídl nové služby současným uživatelům, pracuje prý na projektu umožňujícím automatické objevování lidí s podobnými zájmy, a dokonce i lidi blízké geograficky.

Twitter rovněž hodlá přijmout více zaměstnanců, ze současných 65 by chtěl vyskočit na stovku, Stone ale zdůrazňuje, že si budou vybírat.

Twitter je zatím financován venture kapitalisty, od nichž získal odhadem něco přes 57 milionů dolarů. Na základě dokumentů nelegálně získaných neznámým hackerem a publikovaných na TechCrunch se na veřejnost dostaly interní odhady, podle nichž by Twitter chtěl do roku 2013 mít čistý zisk 111 milionů dolarů, obrat 1,54 miliardy dolarů a něco kolem miliardy uživatelů.

Může ziskovost Twitteru uškodit?

Může internetová služba typu Twitter ztratit na hodnotě, jakmile začne vydělávat peníze? Zvláštní otázka, ovšem Michael Arrington uvádí pádné argumenty, proč může podobný krok do černých čísel společnosti uškodit. Vzpomíná na jednu z nejslavnějších akvizic poslední doby - roku 2008 koupil Google server YouTube.com za 1,65 miliard dolarů. YouTube přitom do té doby nevydělalo snad ani cent - jeho hodnota byla odhadnuta na základě potenciálu, počtu uživatelů, návštěvnosti apod.

Ale jakmile společnost začne vydělávat, nebo dokonce vstoupí na akciový trh, její cena přestane být výsledkem odhadů, snů a vizí. Nastupuje neúprosná matematika, ekonomické analýzy, projekce ziskovosti, sledování trendů. Zatímco při akvizici nadějné firmy bez zisků může kupující firma nabídnout téměř libovolnou částku, u vydělávající firmy se musí držet známých čísel a cenu nijak nadsadit nemůžu - akcionáři by je rozcupovali.

Podle Arringtona si proto musí každá firma dobře rozmyslet, než se rozhodne začít vydělávat: "Pak už není cesty zpět."