Twitter ve středu zveřejnil miliony tweetů, které mají na svědomí nejspíš státem podporované trollí farmy z Ruska a Íránu. Celkem Twitter zveřejnil přes 360 GB materiálů. Tyto zprávy z let 2013 až 2018 například odkazovaly na prezidentské volby v USA či referendum o brexitu.
„Tyto velké soubory dat zahrnují 3 841 účtů spojených s agenturou Internet Research Agency pocházející z Ruska a 770 dalších účtů, které mohou pocházet z Íránu. Tyto účty obsahují více než deset milionů tweetů a přes dva miliony obrázků, animovaných GIFů, videí a streamů přes službu Periscope, a to včetně raných aktivit na Twitteru z účtů spojených s těmito kampaněmi, jež se datují od roku 2009,“ informuje Twitter.
Jako trollí farmy jsou v tomto případě označovány zdroje demagogické propagandy a falešných zpráv šířených na internetu.
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda |
Twitter a Facebook se dostaly pod silnou kritiku v souvislosti s podezřením, že se Rusko jejich prostřednictvím snažilo takzvanou politickou reklamou ovlivnit předloňské prezidentské volby ve Spojených státech, které vyhrál Donald Trump. Panují obavy, že se podobné ovlivňování bude opakovat i při listopadových volbách do amerického Kongresu.
Twitter se letos zavázal, že bude pravidelně zveřejňovat a doplňovat svá zjištění týkající se zahraničního vměšování do politické konverzace ve své síti.
Podle analýzy BBC se slovo „brexit“, tedy odchod Velké Británie z Evropské unie, objevilo v 3 789 tweetech souvisejících s ruskou agenturou IRA. Většina z nich byla zveřejněna v den referenda nebo poté. V dalších 1 092 tweetech, které se objevily na síti v den referenda, se pak objevil hashtag #reasonstoleaveeu (důvody, proč opustit EU).
Rusko zkouší ovlivnit dění všude po světě. Jinak, než si většina myslí |
„Je jasné, že podobné operace a koordinované falešné chování nepřestanou,“ uvedla společnost Twitter na svém blogu. „Tato taktika existuje mnohem déle než Twitter,“ dodala s tím, že autoři falešných zpráv se přizpůsobují vývoji na geopolitické scéně a využívají možností, které přinášejí nové technologie.
Tweety již nejsou dostupné na samotné síti, protože společnost podobné falešné účty maže. V červenci oznámila likvidaci desítek milionů účtů, mezi nimiž byly i falešné profily produkující závadný obsah. Většinou však šlo čistě o nefunkční účty.