Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Propaganda Islámského státu na síti se zadrhla

aktualizováno 
Obecenstvo zastánců ideologie Islámského státu na jejich oblíbené sociální síti Twitter se minimálně od poloviny loňského roku trvale snižuje. Stačila k tomu podle všeho poměrně jednoduchá opatření ze strany provozovatele.

Islámský stát se svou vlajkou propaguje po obsazení měst v Sýrii i Iráku. | foto: Profimedia.cz

Rychlý vzestup takzvaného Islámského státu je často spojován i s jeho propagandistickou kampaní na sociálních sítích. Bylo to první teroristické hnutí, které své zprávy dokázalo přes relativně nové kanály dostat do celého světa. Zprávy islamistů na Twitteru či jejich videa na YouTube viděly miliony lidí.

Ale jak se Islámskému státu daří na internetu s odstupem necelých dvou let od doby, kdy na sebe strhl pozornost médií? Je jeho propagandistická mašinérie stále nezastavitelná a všudypřítomná? Zřejmě moc ne, naznačuje práce J. M. Bergera a Heather Perezové z Programu o extremismu Univerzity George Washingtona (text je celý dostupný zde).

I když byly výsledky vydány letos v únoru, je v něm podrobně popsán vývoj stavu islamistické propagandy na sociální síti Twitter mezi červnem a říjnem 2015. Výzkumníci v podstatě jednoduše statisticky sledovali účty prominentních zastánců ideologie Islámského státu a pokoušeli se zhodnotit jejich dopad podle počtu odeslaných zpráv, počtu lidí, kteří je viděli, atp.

Účty na Twitteru byly do sledování vybrány na základně seznamu sestaveného jedním z propagandistických hlasů Islámského státu na internetu, který je známý pod uživatelskou přezdívkou Baqiya Shoutout (Shoutout je anglický výraz pro „veřejnou pochvalu“, baqiya je anglická transkripce prvního slova hesla Islámského státu „udržet se a rozšiřovat“). Seznam samozřejmě není neměnný, ale v jednu chvíli v něm nebylo více než zhruba tisíc účtů, které vyjadřovaly podporu Islámskému státu. V podstatě šlo o všechny účty, které lze jednoduše najít běžnými metodami (když se hodně pustíte do vyhledávání, našly by se asi dvě tisícovky dalších, většinou zcela nevýznamných, zjistili Berger a Perézová).

Ne všechny zařazené účty si své místo na seznamu zasloužily: Baqiya Shoutout na seznam totiž zahrnul i některé účty, které podporu Islámskému státu nikdy nevyjádřily, ba dokonce se otevřeně vyslovovaly proti němu. Tyto anomálie měly jedno společné: byly velmi populární, což naznačuje, že v podstatě jde jen o způsob, jak vyvolat dojem, že hlasy na podporu ISIS jsou na sociálních sítích silnější, než tomu ve skutečnosti bylo. Autoři analýzy se zkreslení brání tak, že z ní vyřadili všechny účty s více než 9 500 uživateli, protože žádný ISIS otevřeně nepodporoval a některé byly dokonce jasně proti němu.

Vliv opakovaných rušení účtů na popularitu na příkladu čtyřech anonymizovaných...

Vliv opakovaných rušení účtů na popularitu na příkladu čtyřech anonymizovaných uživatelů (možná konkrétních lidí, možná nějakých skupinek, nevíme jistě). Opakovaně se hlásili ke stejné identitě, Twiiter je zrušil, oni se vrátili pod jinou „přezdívkou“ (s jiným účtem). Přesto se jejich dosah postupně snižoval.

Počty účtů ideologicky podporujících ISIS se během sledovaného období příliš neměnil, pohyboval se zhruba kolem již zmiňované tisícovky (ale složení se rychle měnilo, jak byly účty rušeny), celkový trend byl přitom mírně sestupný. Ukázalo se také, že fanoušci těchto účtů tvoří velmi uzavřenou komunitu, která komunikuje prakticky výhradně mezi sebou. Za zmínku stojí i to, že mezi nimi postupně podle údajů Twitteru ubývalo počtu uživatelů z Iráku a Sýrie. Možná proto, že lidé z ISIS začali být opatrnější a část jich také byla postupně zabita.

Co se týče podoby průměrného propagandistického účtu, měl kolem 300 až 400 fanoušku. V důsledku rušení účtů se však průměrný počet uživatelů postupně snižoval. Největší úbytek návštěvnosti byl u uživatelů, kterým Twitter opakovaně rušil účty (oni si založili nový, ale ten už nebyl tak sledovaný, pak byl znovu zrušen atd.). Ale i když k rušení nedocházelo (třeba na konci loňského léta, kdy Twitter trochu „spal“), počet „fanoušků“ účtů s přibývajícím časem nerostl, ale zůstával stále stejný.

Klesala i výkonnost účtů. Počet tweetů z jednoho účtu za den dosáhl vrcholu v červnu 2015, kdy propagandistické účty stihly v průměru poslat před zrušením 14,5. V říjnu už to bylo jen 5,5. Celkový počet zpráv za den poslaných z účtů na seznamu klesl ve stejném období z 8,6 na 6.

Průměrný počet tweetů za den z jednoho účtu na seznamu Baqiya Shoutout během...

Průměrný počet tweetů za den z jednoho účtu na seznamu Baqiya Shoutout během sledovaného období.

Zastavený ISIS

V podstatě to znamená, že propaganda ISIS se už ve druhé polovině loňského roku alespoň na Twitteru nijak nešířila a okruh odběratelů se v podstatě jen zmenšoval. Nepřišlo to jen samo sebou, hlavní podíl na poklesu dosahu islamistických účtů a zmenšení publika má vylepšená kontrola ze strany Twitteru. Společnost najala nové lidi včetně odborníků na arabskou oblast a vylepšila i své interní postupy - v druhé polovině roku tak podle svých prohlášení zrušila celkem 125 tisíc propagandistických účtů spojených s ideologií ISIS (kolik lidí si tyto účty postupně založilo, bohužel nevíme). V určité míře pomohla zřejmě i více či méně oficiální spolupráce s dalšími organizacemi, zřejmě včetně bezpečnostních složek (na druhou stranu, mediálně „provařená“ spolupráce s hnutím Anonymous moc velký reálný dopad neměla).

Mimochodem, celkové množství propagačních materiálů na Twitteru také klesalo, protože při zrušení účtu obvykle zmizí i jeho příspěvky. A to výzkum probíhal ještě před listopadovými útoky v Paříži, po kterých se tlak ještě stupňoval. Twitter třeba ještě zkomplikoval tvoření nových účtů, a i když opatření nejsou rozhodně všemocná a dají se obejít (mimo USA musíte například při vytvoření nového účtu dodat ověřené telefonní číslo nebo e-mail), účinek to podle údajů Bergera a Perézové zřejmě má.

Uživatelé propagující ISIS se pokoušeli proti mazání účtů různými způsoby bojovat, třeba vytvořením nástrojů na zrychlení procesů založení nového účtu atp., ale jejich opatření měla omezený účinek a všechny ztráty nahradit nedokázala. Zajímavé je však i to, že byť „tažení“ ISIS na Twitteru nebylo příliš úspěšné a jeho zastánci jsou v neustálé defenzivě, stále se na tuto sociální síť stále vracejí. Přítomnost na Twitteru (a také na Facebooku) považují podle všeho za velmi důležitou.

Islamisté samozřejmě internet stále používají, třeba pro komunikaci (i když jejich vlastní domnělá šifrovaná chatovací aplikace Alrawi vlastně neumí komunikovat ani šifrovaně, ani jinak). Ale pokud se chtějí propagovat, musí do veřejného prostoru, jakým jsou právě sociální sítě. Ty se vůči nim ale zřejmě dokáží poměrně účinné bránit i za pomoci relativně jednoduchých prostředků.

Upozornění: V článku jsme opravili nepravdivou informaci, že aplikace Alrawi byla komunikační nástroj. Ve skutečnosti jde podle všeho (alespoň zatím) o špatně sestavenou čtečku.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Facebook jsme udělali návykový schválně, přiznal bývalý prezident Parker

Facebook je navržen tak, aby byl návykový. Využívá k tomu podobné mechanismy,...

O návykovosti Facebooku a dalších sociálních sítí se mluví už dlouho. První prezident Facebooku, miliardář Sean Parker,...

Tuzemské e-shopy ohrozí konkurence. Amazon se naučil česky

Úvodní obrazovka stránky Amazon.de v češtině.

Německá verze amerického gigantu Amazon od úterý nabízí zboží v češtině. Stejně tak mohou zákazníci komunikovat i se...

Experimentoval s kódem, omylem tím nenávratně smazal miliardy korun

Zoufalý programátor omylem vymazal kryptoměnu v hodnotě stovek milionů dolarů

Vývojář s přezdívkou „devops199“ omylem využil chybu, která z něj učinila vlastníka téměř sedmi miliard korun v...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.