Ve svém vyjádření k zákazu politické reklamy na Twitteru Dorsey uvedl, že sociální média poskytují inzerentům nespravedlivou výhodu, pokud jde o šíření cílených, zavádějících zpráv. Jak poznamenala britská BBC, politická reklama na sociálních sítích je pod drobnohledem zejména kvůli blížícím se prezidentským volbám v USA v roce 2020.
„Internetová reklama je pro komerční inzerenty neuvěřitelně mocná a velmi účinná, tato moc však představuje významná rizika, pokud jde o politiku, kde ji lze použít k ovlivnění hlasování, které bude mít dopad na miliony životů,“ uvedl šéf Twitteru Dorsey. Pokud jde o pozornost případných voličů, politici by si ji měli svými vzkazy „zasloužit, nikoli koupit“, dodal.
Krok Twitteru vzápětí nepřímo kritizoval jeden z nejsledovanějších uživatelů služby, americký prezident Donald Trump. Jeho volební tým ho označil za „velmi hloupé rozhodnutí“. Twitterový účet šéfa Bílého domu sleduje přes 66 milionů uživatelů.
Ihned se ozval i Kreml prostřednictvím serveru RT. Podle něj Twitter podlehl šiřitelům strachu, kteří tvrdí, že Rusko zasahovalo do amerických voleb, což však Putinův režim prokazatelně dělal. A nejen v USA.
Twitter proti trollům z Ruska a dalších zemí bojuje dlouhodobě. Aktivně také promazává falešné účty uživatelů.
Jak poznamenala agentura Reuters, sociální sítě, včetně Facebooku, čelí v poslední době rostoucímu tlaku, aby přestaly prodávat reklamu, která šíří nepřesné, zavádějící a lživé informace.
Facebook lži politiků kontrolovat nebude
Facebook se však k podobnému kroku jako Twitter nechystá. Na přímý dotaz odpověděl, že ani nebude trvzení politiků v reklamních příspěvcích podrobovat fact-checkingu (ověřování faktů). Vysloužil si za to kritiku zejména od demokratických kandidátů na příštího amerického prezidenta Joea Bidena a senátorky Elizabeth Warrenové.
Mark Zuckerberg, zakladatel služby, v této souvislosti už však dříve slíbil, že boj proti šíření dezinformací na Facebooku vystupňuje. Přiměla ho k tomu právě zejména kauza týkající se ruského ovlivňování prezidentských voleb v USA v roce 2016.
Na druhou stranu Zuckerberg tvrdí: „Nemyslím si, že je správné, aby soukromé společnosti cenzurovaly politiky nebo zprávy obecně. Reklamy mohou být důležitou součástí oslovení veřejnosti, zejména pro kandidáty a zájmové skupiny, které by média jinak neřešila. Je těžké najít tu správnou hranici, od které by už měl být zákaz uplatněn.“ Jak Zuckerberg uvedl i minulý týden před zástupci Kongresu, nechce potlačovat svobodu slova.
Evropská komise shodou okolností v úterý 29. října zveřejnila zprávu, ze které vyplývá, že velké internetové firmy zlepšily svůj přístup k boji proti dezinformacím. Stále však neučinily všechny požadované kroky, které mají bránit šíření propagandy a nepravdivých tvrzení.
Již rok funguje takzvaný dobrovolný antidezinformační kodex, ve kterém se firmy jako Facebook, Google či Twitter zavázaly odhalovat a likvidovat falešné účty či zajistit na svých platformách transparentnost politických kampaní. Evropská komise konstatovala, že firmy přistoupily aktivně k likvidaci účtů šířících propagandu či dezinformace. Zpřísnily rovněž pravidla pro zadávání reklamy a lépe rozlišují, které stránky jsou spojeny s politickou činností. Rezervy naproti tomu spatřuje komise například v poskytování dat nezávislým ověřovatelům, k němuž se firmy zatím dostatečně nemají.
Twitter zahájil činnost v roce 2006. Jedna zpráva, tedy tweet, tehdy mohla obsahovat nejvýše 140 znaků. To byl v té době maximální počet znaků, aby se tweet vešel do textové zprávy na mobilním telefonu. V roce 2017 byl tento limit zdvojnásoben na 280 znaků.