Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Taxislužba Uber značkovala iOS zařízení po odinstalování aplikace

  19:59aktualizováno  19:59
Kontroverzní službu Uber stíhá jeden skandál za druhým. Nově vyplulo na povrch, že její aplikace sledovala iOS zařízení, i když ji uživatel odinstaloval. Nyní ji žaloval jeden z řidičů konkurenční služby Lyft.

Šéf Uberu Travis Kalanick. | foto: Uber

Za hru s ohněm označil chování společnosti Uber deník The New York Times. Ve svém článku přinesl informaci, že aplikaci nechybělo mnoho a mohla zmizet z AppStoru. Důvodem bylo porušení pravidel, kterého se Uber dopustil tím, že i pod odinstalování zůstával v zařízení kód s jehož pomocí mohl Uber znovu identifikovat uživatele, pokud si aplikaci znovu nainstaloval.

Firma se tímto krokem chtěla bránit proti podvodům v některých zemích, kde si řidiči kupovali kradené a resetované iPhony. Na nich pak vytvořili mnoho falešných účtů z nichž objednávali jízdy a následně kasírovali motivační odměny.

Firma tak chtěla s tímto nešvarem zatočit po svém. Porušila však pravidla Applu. Aby se na to nepřišlo, byla aplikace nastavena tak, že pokud se stáhne a spustí v sídelním městě Applu kalifornském Cupertino, tak bude bez této funkce.

Nakonec se na to přišlo, a tak se v roce 2015 musel sejít šéf Uberu Travis Kalanick s šéfem Applu Timem Cookem. Tam se mu dostalo výhrůžky, že pokud od této praktiky neupustí, bude aplikace Uber z App Store odstraněna. Kalanick se musel podřídit.

Speciální verze aplikace

Ostatně nebylo to poprvé, co byla některým uživatelům nainstalována poněkud jiná verze aplikace. Deník připomíná kauzu Greyball, což bylo označení pro speciální verzi aplikace. Tu se firma pokusila instalovat úředním osobám v zemích, kde Uber čelil právním problémům. Pokud se mu podařilo identifikovat uživatele, který měl hlídat zákaz nebo dodržování některých nařízení, tak díky této verzi Uber do aplikace přidával falešné vozy nebo rušil cesty, které si objednal.

Špehování konkurence

Samostatnou kapitolou je boj Uberu s konkurencí, i v tomto případě používal řadu praktik, které jsou na hraně. Díky e-mailové službě Unroll.me získával například anonymizovaná data o objednávkách jízd konkurenčního Lyftu. Také nechal své zaměstnance hromadně objednávat a následně rušit jízdy s touto službou a snažil se různými způsoby přetahovat její řidiče k sobě.

Nezůstal ale jen u toho, a tak nyní musí čelit žalobě jednoho řidiče konkurenční služby. Tomu se nelíbil systém označovaný jako Hell, který měl sledovat jeho počínání. Systém, o kterém původně psal server The Informer, spočíval ve vytvoření falešných účtů u konkurence a s jeho pomocí mohl Uber sledovat pohyb jejích vozidel. Sledoval takto hromadně řidiče cizích firem a zjišťoval jejich chování. Různými bonusy a výhodami se je pak snažil přetáhnout na svou stranu.

Nyní se objevila první žaloba (pdf), která právě tuto praktiku odsuzuje jako nepřiměřený zásah do soukromí. Řidič Lyftu v ní požaduje náhradu škody pět milionů amerických dolarů.

Uber v březnu zastavil samořízená auta:


Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Nový útok zneužívá GDPR. Klienti Fiobanky by se měli mít na pozoru

Podvodný e-mail, který se snaží získat od uživatelů přihlašovací údaje.

Podvodná zpráva mířící na klienty Fio banky se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Možná se rodí konkurence YouTubu. Instagram představuje IGTV

Šéf Instagramu Kevin Systrom uvádí novinku.

Nová videosekce Instagramu umožní nahrávat až hodinová videa. V první fázi bez reklam a jen pro stálé a oblíbené...

PŘÍBĚH: Jak se žije s protikvasinkovou dietou
PŘÍBĚH: Jak se žije s protikvasinkovou dietou

Bez čokolády, bez kávy, bez ovoce. Dominičiny zdravotní obtíže ustoupily až poté, co nasadila protikvasinkovou dietu. Jak se jí teď žije bez sladkostí?

Najdete na iDNES.cz