Salonní vůz č. 200 -primátorská tramvaj

Salonní vůz č. 200 -primátorská tramvaj | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Unikát na kolejích. V tramvaji z roku 1900 se sedí v křeslech

  • 19
Zaslouženou pozornost budila v ulicích metropole v úterý světle zelená tramvaj s číslem 200. Vůz zvaný primátorský vyrobila v roce 1900 smíchovská továrna Ringhoffer, aby se jím prezentovala na Světové výstavě v Paříži.

Před půlstoletím vozila po Praze děti a do ulic vyjela po třiceti letech oprav. Primátorská se jí začalo říkat proto, že uvnitř vozu nebyly lavice jako v obyčejných tramvajích, ale křesílka se stolečky a využívali ji k cestám po městě pražští radní.

Speciál se vším všudy

Primátor tímto vozem na začátku minulého století jezdil při slavnostním otevírání nových tratí.

Řidiči a průvodčí, jimž byl vůz svěřován, byli vybíráni mezi zkušenými zaměstnanci. Radní mohli členům posádky dávat pokyny tlačítky, která byla pod stropem.

Tramvaj vyrobená podle návrhu věhlasného architekta Jana Kotěry jednu chvíli jezdila dokonce i na běžných linkách, ale platilo se v ní zvláštní jízdné.

Na projížďku tímto unikátním vozem s kulatým číslem 200 si mohou pamatovat Pražané, kteří chodili do školky v padesátých a šedesátých letech minulého století. V té době totiž sloužil pro vyhlídkové jízdy mateřských škol.

V roce 1961 si dokonce tramvaj zahrála ve filmu Pohádka o staré tramvaji, kde získala jméno Terezka.

Primátorská tramvaj

Další podrobnosti o primátorském vozu číslo 200 se dozvíte v článku Co o tramvaji určitě nevíte aneb deset pražských tramvajových nej

Třicetiletá oprava

Od konce 70. let pak tramvaj stála ve vozovně Střešovice a až do letošního roku byla v péči mechaniků. Unikátní vůz se skutečně opravoval přes třicet let, teprve loni se dočkal vnitřního vybavení.

Primátorská tramvajPrimátorská tramvaj

Bledě zelená tramvaj byla také prohlášena technickou památkou a bude k vidění v muzeu a při slavnostních příležitostech.