Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Universal a Sony výrazně zlevňují online hudbu

aktualizováno 
Hudební vydavatelství Universal a Sony vyslyšela přání fanoušků a provedla revoluci v nabídce a dostupnosti online titulů. Všechny skladby bude možné libovolně kopírovat, vypalovat a co víc, muzika bude výrazně levnější; Podle průzkumu firmy Ipsos-Reid využívá P2P sítě 40 milionů Američanů.

Universal a Sony zlevňují online hudbu
Dva zástupci 'Velké pětky' se rozhodli razantně zlevnit svou hudbu na internetu a zároveň dát uživatelům větší prostor pro manipulaci se soubory. Vyslechli tak přání hudebních fanoušků, kteří volali po levnějších downloadech a možnosti zaplacené soubory volně kopírovat a vypalovat.
Universal už dříve nabídl legální downloady za 99 centů. V tomto trendu hodlá pokračovat a za uvedenou cenu by měl zpřístupnit desítky tisíc singlů. Alba by měla stát $9,99. Hudbu bude nabízet jednak přes osvědčeného partnera Liquid Audio a také přes další internetové prodejce, například Amazon či Best Buy. Podle ředitele oddělení eLabs Larryho Kenswila budou moci uživatelé hudbu libovolně kopírovat a vypalovat, co hrdlo ráčí. Některé projekty by se mohly v internetové distribuční síti objevit dřív než na fyzických nosičích v obchodech. (Pozn. autora: Co se týče alb, cena mi připadá v pořádku, ale u singlů se i marketingoví odborníci shodují, že daleko rozumnějších by bylo místo 99 jen 49 centů.)
Také vydavatelství Sony Music zveřejnilo svůj nový cenový plán. Jednotlivé singly za $1,49 bude mj. nabízet dlouholetý spolupracovník RioPort a rovněž budou plně přenositelné a vypalovatelné. Vyvstává zde ovšem otázka budoucnosti služby PressPlay, když Universal i Sony trvají na jiném cenovém plánu. Nejspíš dojde k totální restrukturalizaci této knihovny tak, aby vyhovovala nejnovějším krokům v nabídce digitální hudby. Nejspíš zmizí předplatné, obmění se nabídka souborů, jejichž použití již nebude nijak omezeno. Prakticky vzato se PressPlay stane patrně pouhým online obchodem.
Konkurence zatím vyčkává, ale i zde už je patrný pohyb směrem k větší dostupnosti digitální hudby. Zatímco EMI jen zarytě mlčí, BMG přiznává, že CD z jejího katalogu nevypálíte, ale pracuje se na tom. Warner již nabízí hudební soubory, jež lze přenést do přehrávače i vypálit, ale prozatím se jedná spíš pouze o experiment než obchodní strategii.

V USA sdílí hudbu 40 milionů lidí
Společnost Ipsos-Reid provedla v USA průzkum zaměření na používání P2P sítí. Výsledky jsou pro někoho (jmenovitě RIAA) šokující, jiného nepřekvapí. Z průzkumu vyplývá, že téměř 1/5 respondentů starších 12 let, přesně 19%, využívá P2P sítě na internetu ke sdílení hudby. V přepočtu je to kolem 40 milionů Američanů. Muži jsou při brouzdání sítí aktivnější, 25% mužské populace sekunduje 14% žen. Sdílení suverénně kralují mladí mezi 12-24 lety, z nichž se k P2P sítím připojuje 40%. Navzdory všeobecnému mínění, že se této činnosti věnují převážně studenti, se ke sdílení hlásí 26% obyvatel ve věku 25-34 let a 14% jedinců od 35 do 54 let.
Výzkum se také zabýval použitím CD rekordérů. Ze všech Američanů má doma vypalovačku 24%, z nichž 53% sdílí hudbu na internetu.
Třetí a pro všechny zainteresované strany (myšleno RIAA, labely a nás, konzumenty) nejdůležitější průzkum se zaměřil na to, zda uživatelé veřejných sítí hudbu kupují i na fyzickém nosiči, či nikoliv. Výsledek by měl být velkým ponaučením pro všechny, kteří internet stále obviňují z poklesu prodejnosti - plných 81% síťařů navštěvuje obchody s CD stále, nebo začali hudbu kupovat poté, co si ji mohli poslechnout na internetu. (Pozn. autora: Mě by jen zajímalo, proč si z podobných průzkumů bere RIAA & spol. vždycky to nejhorší. Zapláčí nad počtem uživatelů sítí, ale kolik z nich chodí nebo díky internetu začalo desky kupovat, to jde stále z neznámého důvodu mimo ně...)



Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

Levný reproduktor z Ikea je výborný, tradiční konkurence má problém

Nývlt Václav: Ikea Eneby 30

Jedno kolečko, jedna dioda a žádný displej. Severský minimalismus vede i u netradiční novinky z produkce švédské...

„Nejlepší rádio na světě“ za šílenou cenu vyrobili Italové. Má umět vše

Pravděpodobně nejdražší rádio a Androidem na světě vyrobili Italové.

V Itálii prý znovu vynalezli rádio. Alespoň to tvrdí odvážná reklamní kampaň společnosti Radio Novelli. Za „vynález“ si...

Sluchátka Beyerdynamic opačně nenasadíte. Drobnost, která nadchne

Nývlt Václav: Beyerdynamic Lagoon ANC

Německý výrobce sluchátek a mikrofonů představil na veletrhu IFA 2018 novou firemní identitu. Nás více zaujala...

Najdete na iDNES.cz