Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Universal a Sony výrazně zlevňují online hudbu

aktualizováno 
Hudební vydavatelství Universal a Sony vyslyšela přání fanoušků a provedla revoluci v nabídce a dostupnosti online titulů. Všechny skladby bude možné libovolně kopírovat, vypalovat a co víc, muzika bude výrazně levnější; Podle průzkumu firmy Ipsos-Reid využívá P2P sítě 40 milionů Američanů.

Universal a Sony zlevňují online hudbu
Dva zástupci 'Velké pětky' se rozhodli razantně zlevnit svou hudbu na internetu a zároveň dát uživatelům větší prostor pro manipulaci se soubory. Vyslechli tak přání hudebních fanoušků, kteří volali po levnějších downloadech a možnosti zaplacené soubory volně kopírovat a vypalovat.
Universal už dříve nabídl legální downloady za 99 centů. V tomto trendu hodlá pokračovat a za uvedenou cenu by měl zpřístupnit desítky tisíc singlů. Alba by měla stát $9,99. Hudbu bude nabízet jednak přes osvědčeného partnera Liquid Audio a také přes další internetové prodejce, například Amazon či Best Buy. Podle ředitele oddělení eLabs Larryho Kenswila budou moci uživatelé hudbu libovolně kopírovat a vypalovat, co hrdlo ráčí. Některé projekty by se mohly v internetové distribuční síti objevit dřív než na fyzických nosičích v obchodech. (Pozn. autora: Co se týče alb, cena mi připadá v pořádku, ale u singlů se i marketingoví odborníci shodují, že daleko rozumnějších by bylo místo 99 jen 49 centů.)
Také vydavatelství Sony Music zveřejnilo svůj nový cenový plán. Jednotlivé singly za $1,49 bude mj. nabízet dlouholetý spolupracovník RioPort a rovněž budou plně přenositelné a vypalovatelné. Vyvstává zde ovšem otázka budoucnosti služby PressPlay, když Universal i Sony trvají na jiném cenovém plánu. Nejspíš dojde k totální restrukturalizaci této knihovny tak, aby vyhovovala nejnovějším krokům v nabídce digitální hudby. Nejspíš zmizí předplatné, obmění se nabídka souborů, jejichž použití již nebude nijak omezeno. Prakticky vzato se PressPlay stane patrně pouhým online obchodem.
Konkurence zatím vyčkává, ale i zde už je patrný pohyb směrem k větší dostupnosti digitální hudby. Zatímco EMI jen zarytě mlčí, BMG přiznává, že CD z jejího katalogu nevypálíte, ale pracuje se na tom. Warner již nabízí hudební soubory, jež lze přenést do přehrávače i vypálit, ale prozatím se jedná spíš pouze o experiment než obchodní strategii.

V USA sdílí hudbu 40 milionů lidí
Společnost Ipsos-Reid provedla v USA průzkum zaměření na používání P2P sítí. Výsledky jsou pro někoho (jmenovitě RIAA) šokující, jiného nepřekvapí. Z průzkumu vyplývá, že téměř 1/5 respondentů starších 12 let, přesně 19%, využívá P2P sítě na internetu ke sdílení hudby. V přepočtu je to kolem 40 milionů Američanů. Muži jsou při brouzdání sítí aktivnější, 25% mužské populace sekunduje 14% žen. Sdílení suverénně kralují mladí mezi 12-24 lety, z nichž se k P2P sítím připojuje 40%. Navzdory všeobecnému mínění, že se této činnosti věnují převážně studenti, se ke sdílení hlásí 26% obyvatel ve věku 25-34 let a 14% jedinců od 35 do 54 let.
Výzkum se také zabýval použitím CD rekordérů. Ze všech Američanů má doma vypalovačku 24%, z nichž 53% sdílí hudbu na internetu.
Třetí a pro všechny zainteresované strany (myšleno RIAA, labely a nás, konzumenty) nejdůležitější průzkum se zaměřil na to, zda uživatelé veřejných sítí hudbu kupují i na fyzickém nosiči, či nikoliv. Výsledek by měl být velkým ponaučením pro všechny, kteří internet stále obviňují z poklesu prodejnosti - plných 81% síťařů navštěvuje obchody s CD stále, nebo začali hudbu kupovat poté, co si ji mohli poslechnout na internetu. (Pozn. autora: Mě by jen zajímalo, proč si z podobných průzkumů bere RIAA & spol. vždycky to nejhorší. Zapláčí nad počtem uživatelů sítí, ale kolik z nich chodí nebo díky internetu začalo desky kupovat, to jde stále z neznámého důvodu mimo ně...)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové rozhraní služby Tidal pro chytré telefony.
V mercedesech bude muzika zadarmo. 50 milionů skladeb ve skvělé kvalitě

Zábavní systémy ve vozidlech Mercedes budou mít jako první integrovanou hudební službu Tidal, která na rozdíl od konkurence nabízí streamování ve špičkové...  celý článek

Bose Quiet Comfort 35II
Nová sluchátka Bose mají o tlačítko víc. Přivolá asistentku

Digitální asistentku již můžete mít i na hlavě. Bose představilo sluchátka tlačítkem pro aktivaci služeb Google Asistant.  celý článek

Kabel RMCE-BT1 s MMCX konektory doplní o bezdrátovou konektivitu většinu...
Shure představil kabel, který bezdrátově připojí i starší sluchátka

Pokud máte sluchátka Shure řady SE, již brzy je budete moci proměnit v bezdrátová.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.