Uživatelé freemailu Atlas přišli o veškerou poštu - doplněno o vyjádření Atlasu

  • 44
Minimálně třetina všech majitelů e-mailu na portálu Atlas nejspíše nadobro přišla o svou poštu. Oficiální informace doposud nebyly zveřejněny a infolinka mlží. E-mailové schránky však stále zůstavají prázdné.

Řada uživatelů freemailu Atlas přišla v minulých dnech o veškerou svoji poštu. Na vině je zřejmě nedostatečné zabezpečení uchovávaných dat. Poškození datového pole (na nemž byla umístena také záloha pošty), způsobilo podle informací, které podával koncem minulého týdne helpdesk Atlasu, ztrátu třetiny e-mailů ve schránkách uživatelů. Oficiální stanovisko Atlasu z úst technického ředitele Michala Bláhy však hovoří pouze o "škodách v řádu promile uživatelů."

Problémy freemailu Atlasu začali jeho uživatelé pociťovat v průběhu čtvrtka minulého týdne. Atlas je však na svých webových stránkách vysvětloval jako "údržbu diskového pole". Ve chvíli, kdy se uživatelé začali obracet na helpdesk, byly jim odpovědí rozdílné odpovědi. Na dotaz redakce Technetu zda je pošta zálohována či kde je k nalezení oficiální vyjádření, reagoval pracovník Helpdesku stroze pouze textem, že: "problémy jsou již hlášeny a pracuje se na jejich odstranení." Emaily ve schránkách pak měly být podle tohoto vyjádření obnoveny ze zálohy.

Jeden z čtenářů Technetu, který se po osudu své emailové korespondence na Atlasu pídil také, byl zaměstnanci technické podpory informován o tom, že "data zhruba třetiny uživatelů jsou nenávratně ztracena." Jediná záloha byla totiž podle zaměstnanců technické podpory Atlasu v té době uložena na poškozeném diskovém poli, které obsahovalo také samotná data poštovních schránek. Zhruba třetina všech dat byla podle pracovníka poškozena a již se je nepodařilo zachránit.

Po dvou dnech dotazování se nám podařilo získat také vyjádření technického ředitele Atlasu Michala Bláhy. "Několik stovek lidí nemělo přístupné emailové schránky ve čtvrtek a v pátek. Od soboty jsou veškeré emailové schránky přístupné," popsal problémy freemailu Bláha. "Při pádu pošty došlo k poškození obsahu jedné třetiny disku. Data ze zbývajících dvou třetin se podařilo zrestaurovat nebo obnovit ze záloh. Vzhledem k celkovému rozsahu diskového pole se ovšem jedná jen o řádově jednotky promile jeho kapacity," doplnil Bláha. "Několika stovkám lidí se i přesto nepodařilo díky softwarové chybě obnovit plně schránku ze zálohy. Mail.atlas.cz má celkem 600 tisíc uživatelů, problém se tedy dotknul méně než promile z nich," uzavřel Bláha.

Uživatelé, kterých se problém dotkl, nemohou s osudem své emailové korespondence dělat vůbec nic. Atlas jim totiž neposkytuje žádné záruky za data umístěná na jeho serveru. Jedinou možností je v případě nespokojenosti změnit poskytovatele freemailové schránky. Problémy se však nevyhýbají žádné z podobných služeb. Post.cz si v posledních měsících prožil problémy s dostupností serverů a zahazováním emailů z konferencí přihlášených uživateli, mail Atlasu má za sebou aférku se zásadními problémy při doručování zpráv, černý pátek si již prožil i Email při nevídané havárii a ztráty téměř veškeré korespondence svých uživatelů a Seznamí email pro změnu chránil spammery.

,