Recenze iPadu |
Vlastníci a kritici - shrnutí"Lidé se v názoru na iPad dělí na dvě hlavní skupiny: vlastníky Padu a kritiky iPadu," shrnují autoři výsledky on-line průzkumu uskutečněného na 20 000 respondentech. "Vlastníci (a lidé, kteří koupi iPadu chystají) mohou být charakterizování jako sobečtí elitáři: jsou bohatí, starší, vzdělanější, cení si moci a úspěchů, nejsou příliš milí nebo altruističtí. Naopak odpůrci iPadu jsou často geekové: mladí lidé, kteří si jdou vlastní cestou, pohrdají konformitou, zajímají se o počítačové hry, filmy, počítače, elektroniku a internet," píše se dále v úvodu publikovaného průzkumu. |
Průzkum probíhal v rámci "psychologických testů" MyType, do kterých byla vložena otázka "Když přijda na iPad, tak...", respondenti měli větu dokončit jednou z deseti nabízených možností, případně napsat vlastní názor. Nejzajímavější, alespoň z hlediska další analýzy, shledali výzkumníci tyto skupiny:
-
vlastníci iPadu - 3 % (koupil jsem si, plánuji si koupit)
-
kritici iPadu - 11% ("iPad je nesmyslný výrobek")
-
nepoznamenaní - 6 % ("neví, co iPad je")
Při srovnání klíčových segmentů vyplynuly zajímavé, i když celkem očekávatelné, rozdíly. "Přibližně 18% členů sobeckých elit vlastnilo iPad, což je asi šestkrát vyšší výskyt, než mezi běžnou populací. Ve skupině nezávislých geeků je naopak třikrát větší výskyt kritiků iPadu.
Zajímavým postřehem je, že uživatelé Macintoshe jsou častějšími kritiky, než uživatelé systému Windows. "Jablíčkáři" mají ale, celkem pochopitelně, i poměrně větší zastoupení mezi majiteli iPadu. Celkově iPad kritizují také uživatelé Linuxu nebo vícero systémů, extraverti nebo "raní osvojitelé technologií".
Na průzkumu je sympatické, že si nehraje na "vědeckou studii" a nezastírá, že zjištění nejsou nijak převratná. Veškeré zjištěné a naměřené ukazatele jsou udávány v poměru k průměru, a autoři studie zvou čtenáře k tomu, aby na základě předložených výsledků došli k vlastním závěrům.
Psychologické profily: v průměrné populaci má iPad pouze 3 % lidí, mezi "sobeckými elitami" je to už 18%. Mezi geeky jsou to 4 %, zato kritiků je mezi "nezávislými geeky" plná třetina
Náš závěr je ten, že agentura MyType, podobně jako mnoho dalších firem před ní, přišla na to, že iPad zkrátka "táhne", a je z marketingového hlediska výhodné na tuto módní vlnu naskočit. A průzkum je relativně zajímavý, i když není pochyb, že podobných studií, mnohem rigoróznějších, bylo provedeno více. Třeba firmami Microsoft nebo, konec konců, Apple, které nutně potřebují vědět, jak se bude trh s osobními mobilními tablety nadále vyvíjet.
Zdroje:
- Originál: iPad Opinion Profile (anglicky, PDF)
- Studie: uživatelé iPadu jsou sobečtí, kritizují jej nezávislí geekové (anglicky)