iPad mají rádi sobečtí milionáři, nezávislí geekové jím pohrdají (Ilustrační foto)

iPad mají rádi sobečtí milionáři, nezávislí geekové jím pohrdají (Ilustrační foto) | foto: Václav Nývlt, Jan Kužník, Pavel Kasík

Uživatelé iPadu jsou sobečtí elitáři, kritizují jej neznalí mladíci, ukázal průzkum

  • 262
Nový tablet od iPadu je kritizován především těmi, kteří s ním nemají zkušenosti, a nezávislými geeky. Nejčastěji si jej naopak chválí lidé bohatí, se zájmem o finance a svět Apple. Výzkumníci se dotazovali dvaceti tisíců Američanů, přesto jsou v závěrech opatrní.

Recenze iPadu

Testujeme iPad - první dojmy a video

iPad je fantastický i k ničemu, záleží na vás a na službách

Od svého uvedení budí nový tablet od Apple velké vášně. Šlo o zařízení, na který si snad každý udělal nějaký názor. I proto se tímto fenoménem zabývala společnost MyType - od března do května 2010 provedla průzkum na normalizovaném vzorku 20 tisíc Američanů. Výsledky podle ní naznačují, že iPad není hračka pro nezávislé technologické nadšence, jako spíše nástroj pro bohaté. Závěry ovšem vycházejí ze sebehodnocení uživatelů, a nelze jim tedy přikládat význam vědecké studie.

Vlastníci a kritici - shrnutí

"Lidé se v názoru na iPad dělí na dvě hlavní skupiny: vlastníky Padu a kritiky iPadu," shrnují autoři výsledky on-line průzkumu uskutečněného na 20 000 respondentech.

"Vlastníci (a lidé, kteří koupi iPadu chystají) mohou být charakterizování jako sobečtí elitáři: jsou bohatí, starší, vzdělanější, cení si moci a úspěchů, nejsou příliš milí nebo altruističtí. Naopak odpůrci iPadu jsou často geekové: mladí lidé, kteří si jdou vlastní cestou, pohrdají konformitou, zajímají se o počítačové hry, filmy, počítače, elektroniku a internet," píše se dále v úvodu publikovaného průzkumu.

Průzkum probíhal v rámci "psychologických testů" MyType, do kterých byla vložena otázka "Když přijda na iPad, tak...", respondenti měli větu dokončit jednou z deseti nabízených možností, případně napsat vlastní názor. Nejzajímavější, alespoň z hlediska další analýzy, shledali výzkumníci tyto skupiny:

  • vlastníci iPadu - 3 % (koupil jsem si, plánuji si koupit)
  • kritici iPadu - 11% ("iPad je nesmyslný výrobek")
  • nepoznamenaní - 6 % ("neví, co iPad je")
Souhrn všech odpovědí v procentech

Souhrn všech odpovědí v procentech

Při srovnání klíčových segmentů vyplynuly zajímavé, i když celkem očekávatelné, rozdíly. "Přibližně 18% členů sobeckých elit vlastnilo iPad, což je asi šestkrát vyšší výskyt, než mezi běžnou populací. Ve skupině nezávislých geeků je naopak třikrát větší výskyt kritiků iPadu.

Skupiny se zvýšeným výskytem pravděpodobnosti, že příslušníci budou vlastníkem iPadu: bohatí, uživatelé Macintoshe, Asiaté...

Skupiny se zvýšeným výskytem pravděpodobnosti, že příslušníci budou vlastníkem iPadu: bohatí, uživatelé Macintoshe, Asiaté...

Kritizování iPadu korelovalo nejvíce s těmito skupinami: bezdětní, uživatelé Linuxu, velmi mladí a mladí lidé...

Kritizování iPadu korelovalo nejvíce s těmito skupinami: bezdětní, uživatelé Linuxu, velmi mladí a mladí lidé...

Zajímavým postřehem je, že uživatelé Macintoshe jsou častějšími kritiky, než uživatelé systému Windows. "Jablíčkáři" mají ale, celkem pochopitelně, i poměrně větší zastoupení mezi majiteli iPadu. Celkově iPad kritizují také uživatelé Linuxu nebo vícero systémů, extraverti nebo "raní osvojitelé technologií".

Na průzkumu je sympatické, že si nehraje na "vědeckou studii" a nezastírá, že zjištění nejsou nijak převratná. Veškeré zjištěné a naměřené ukazatele jsou udávány v poměru k průměru, a autoři studie zvou čtenáře k tomu, aby na základě předložených výsledků došli k vlastním závěrům.

Rozdíl mezi muži a ženami: muži mají o iPadu větší povědomí, jsou ale také častěji kritičtí

Rozdíl mezi muži a ženami: muži mají o iPadu větší povědomí, jsou ale také častěji kritičtí

Psychologické profily: v průměrné populaci má iPad pouze 3 % lidí, mezi "sobeckými elitami" je to už 18%. Mezi geeky jsou to 4 %, zato kritiků je mezi "nezávislými geeky" plná třetina

Psychologické profily: v průměrné populaci má iPad pouze 3 % lidí, mezi "sobeckými elitami" je to už 18%. Mezi geeky jsou to 4 %, zato kritiků je mezi "nezávislými geeky" plná třetina

Nejvíce kritiků iPadu je mezi mladými lidmi, největší podíl majitelů je naopak mezi staršími

Nejvíce kritiků iPadu je mezi mladými lidmi, největší podíl majitelů je naopak mezi staršími

Náš závěr je ten, že agentura MyType, podobně jako mnoho dalších firem před ní, přišla na to, že iPad zkrátka "táhne", a je z marketingového hlediska výhodné na tuto módní vlnu naskočit. A průzkum je relativně zajímavý, i když není pochyb, že podobných studií, mnohem rigoróznějších, bylo provedeno více. Třeba firmami Microsoft nebo, konec konců, Apple, které nutně potřebují vědět, jak se bude trh s osobními mobilními tablety nadále vyvíjet.

Zdroje: