Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

  0:04aktualizováno  0:04
Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

na letišti Ostrava - Mošnov proběhl 20. a 21. září XIV.ročník show Dny NATO. Za oba víkendové dny  akci navštívilo 225 000 diváků, v sobotu 140 000 a v neděli 85 000.

V útrobách Osprey

Video bylo pořízeno v pátek 19. září 2014 v 9 hodin 20 minut při příletu konvertoplánu CV-22B Osprey na letiště Ostrava Mošnov, stroj zde byl předveden ve statické ukázce do sobotního odpoledne. Předvedl divákům dva průlety nad letištní plochou a následně se vrátil na svoji domovskou základnu v Anglii.

Druhý záběr byl pořízen uvnitř stroje Osprey s pohledem až do pilotní kabiny. Povšimněte si zejména v kabině osahaných palubních obrazovek a malého operačního prostoru pro oba piloty.

Jedním z hlavních důvodů větší sobotní návštěvnosti byla premiérová účast amerického konvertoplánu Bell Boeing CV-22B Osprey.

Tato verze je i v Evropě novinkou a provozuje ji zde pouze jedna jednotka - 7. peruť 352. skupiny speciálních operací USAF s domovskou základnou RAF Mildenhall v Anglii. Spolu s upravenými letouny MH-130H zajišťuje dopravu speciálních sil nebo zásobování předsunutých sil za každých okolností. V případě potřeby se peruť zapojuje do evakuace nebezpečných oblastí a také do humanitární pomoci. První konvertoplány Osprey této speciální verze přistály na britské půdě během června 2013, celkem jich má jednotka mít v provozu 10 kusů, dodávky probíhají postupně a mají být naplněny na konci tohoto roku 2014. Z těchto důvodů byla  návštěva speciální verze CV-22B Osprey na Dnech NATO ojedinělou příležitostí, jak tento stroj spatřit. 

Konvertoplán Osprey kombinuje přednosti vrtulníku a klasického dopravního letounu, je jediným strojem této koncepce na světě. Díky překlopným dvěma motorům dokáže startovat a přistávat jako vrtulník, cestovní rychlost má však srovnatelnou s turbovrtulovými dopravními letouny. Díky těmto parametrům může operovat ve složitých geografických podmínkách, z tohoto důvodu je vhodný pro službu ve speciálních  jednotkách.

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Avšak ve srovnání s vrtulníkem stroj dosahuje výrazně delšího doletu. Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému.

Také původní verze V-22 Osprey byla k vidění v Evropě jen velmi vzácně. Vůbec poprvé se divákům představil v roce 1995 na známém aerosalonu Le Bourget v Paříži, stroje MV-22B se účastnily proslulého leteckého dne RIAT Fairford a následně aerosalonů ve Farnborough v letech 2006 a naposled 2012 ve Velké Británii. Dny NATO byly teprve čtvrtým místem v Evropě, kde bylo možné spatřit konvertoplán Bell Boeing V-22 Osprey při statické a dynamické ukázce. Speciální verzi CV-22B Osprey jsme viděli na veřejné akci úplně poprvé. Osádky našich vrtulníků cvičí společně s americkými silami speciální operace na různých cvičeních, například v září 2014 v Německu cvičení Jackal Stone.

Autor:


Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...



Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...

Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Další z rubriky

Tanky získávají umělou inteligenci. Průkopníkem se stává izraelský Barak

Dosud nejmodernější verzí zavedenou do výzbroje byl typ Merkava Mk.4...

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako Barak. Hlavní změnou je použití prvků...

Bača v migu málem sestřelil špionážní SR-71, po revoluci děsil letce NATO

Ján Skladányi v kokpitu MiG-23 v Leteckém muzeu Kbely

Ján Skladányi byl stíhačem československého a později i českého letectva. Přečtěte si strhující příběh jeho leteckého...

Startuje Tankocaching. Hledejte kešky na místech spojených s okupací 1968

Tankocaching, po stopách invaze v srpnu 1968.

Na celkem 21 míst spjatých s tragickými událostmi srpna 1968 jsme rozmístili unikátní schránky, takzvané keše, s...

Najdete na iDNES.cz