Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku se vyrábí luxusní vrtulník pro USA. Letěli jsme s ním

aktualizováno 
Používají ho naftaři pro obsluhu ropných plošin, ale i bohatí podnikatelé pro osobní dopravu. Nabízí první třídu s koženými sedadly, barem a domácím kinem. Vrtulník Sikorsky S-76 se z velké části vyrábí v Česku.

Letecká továrna Aero Vodochody, známá mimo jiné i výrobou bitevníků L-159 (více o letounu naleznete například zde), již několik let vyrábí vrtulníky pro firmu Sikorsky s označením S-76 C++. I když se nejedná o kompletní výrobu, většina práce se odehrává právě v Česku. A my jsme byli u toho.

Pilot zavírá dveře kabiny pro cestující, obchází čelo vrtulníku a usedá na své místo. Po domluvě s druhým pilotem nahazují motory a vrtule se pomalu začíná roztáčet. Vrtulník Sikorsky S-76 s luxusní výbavou čítající i kožené sedačky, na kterých si právě hovíme, se pomalu sune po letištní ploše na místo startu. Je to vůbec poprvé, kdy se představuje v České republice. Společnost Aero Vodochody jej však do Spojených států dodává již od roku 2000.

Vrtulník Sikorski S-76 roluje po dráze Vrtulník Sikorski S-76 zatahuje podvozek Vrtulník Sikorski S-76 míří na přistání
Vedle této luxusní cestovní verze upravuje Sikorsky stroje pro provoz na ropných plošinách, či pro záchrannou službu

„Zatím je tu poměrně ticho,“ ozve se kolega vedle mne, když hodnotí, jak se hluk motorů a vrtule přenáší do kabiny. Otáčky se zvyšují a stroj se pomalu zvedá do vzduchu.

Vrtulník Sikorski S-76 - pohled z kabiny pro cestující při startu  Vrtulník Sikorski S-76 - luxusní výbava nabízí i víceúčelový stolek a LCD displeje  Vrtulník Sikorski S-76 - stolek v kabině pro cestující
Luxusní kabina nabízí za letu možnost sledovat let z okna, na obrazovce monitoru, nebo otevřít stolek s barem, který mimo jiné obsahuje palubní telefon, či DVD přehrávač a ve své spodní části i koš na odpadky. 

Za letu můžeme pohodlně sledovat trasu vrtulníku na jednom ze dvou monitorů. Dnes je však kabina plně obsazena a jedna obrazovka je schována za sedačkou (viz fotografie). K dispozici je bar i opravdové skleničky. Podobně jako v dopravním letadle nechybí na stropě klimatizace a lampička na čtení. Jen tlačítko pro přivolání letušky by bylo zbytečné. Nikdo další už by se do kabiny nevešel.

Vrtulník Sikorski S-76 - otevřené dveře do pilotní kabiny Vrtulník Sikorski S-76 - detail dveří kabiny pro cestující Vrtulník Sikorski S-76 - sklopená sedačka odhalí druhý displej 
Piloti a cestující jsou striktně odděleni. I proto jsou na vrtulníku čtyři dveře.

Po deseti minutách a jednom okruhu nad letištěm přistáváme a vyrážíme na návštěvu montážní linky.

Cesta, na jejímž konci je i vrtulník Sikorsky S-76, který nás dnes vezl (výrobní číslo 76620), začala právě zde, v dílnách Aera Vodochody před více než dvěma lety.

Vrtulník pro ropné plošiny

S-76 se vyrábí ve světě od roku 1976 a sedmým rokem také v Aeru Vodochody. Je určen především pro civilní dopravu. V současnosti je ve výrobním programu verze C++, která má být později nahrazena vyspělejším modelem D s rozsáhlejší vnitřní výbavou.

Pohybuje se rychlostí až 178 kilometrů v hodině a doletí na vzdálenost zhruba 750 kilometrů. Stroj má dvojitého digitálního autopilota, centrální avioniku (přístroje hlídající klíčové parametry letu), celoskleněnou kabinu pro lepší přehled pilota. Velkou výhodou tohoto typu vrtulníku je, že může létat téměř za každého počasí. Manévrovací schopnosti mu například umožňují i pohyb do strany rychlostí až 40 km za hodinu.

Vrtulník Sikorski S-76 - kokpit po přistání Vrtulník Sikorski S-76 - horní část kokpitu Palubní deska vrtulníku Sikorski S-76
Dokonalé přístroje vyžadují náročnou obsluhu. Pilot se musí ve svém vrtulníku vyznat.

Největšími odběrateli modelu Sikorsky S-76 jsou těžařské firmy. Ty jej používají k přesunu zaměstnanců na ropné plošiny. Často se s ním však setkáte také v úpravě pro záchranné operace nebo v luxusní verzi pro komfortní dopravu významných osob. Posledně jmenovanou jsme se proletěli i my.

Tělo stavíme jeden a půl roku

Celkem se vrtulník S-76 skládá z cca 8500 položek. Z toho přibližně pětina je vyráběna ve Vodochodech, zbytek je nakupován od zhruba 200 subdodavatelů.

Vrtulník Sikorsky v číslech
  • S-76 obsahuje 8 500 komponent (1800 komponent přitom vyrábí přímo Aero Vodochody)
  • Na produkci se podílí 200 obchodních partnerů v ČR a zahraničí
  • Na výrobu S-76 je potřeba 11 800 normohodin
  • Hmotost vrtulníku je 3909 kg (Užitečný náklad: 1395 kg, Maximální náklad: 2727 kg)
  • Maximální rychlost 287 km
  • Dolet až 762 km
  • Spotřeba 281 kg paliva za hodinu
  • Cena kompletního vrtulníku začíná mezi 6 - 8 miliony USD (cca 125 mil. - 165 mil. Kč)

    Podrobnou specifikaci si můžete přečíst zde..

 „Uběhne přibližně jeden a půl roku, než jsou všechny součástky pohromadě a naše část práce je hotova,“ uvádí Monika Vajnerová, viceprezidentka Aera Vodochody.

Vrtulník Sikorski S-76 - zadní pohled při montáži součástí kabinyVrtulník Sikorski S-76 - detail koncové části ocasuVrtulník Sikorski S-76 - detail koncové části ocasu s vrtulíVrtulník Sikorski S-76 - detail koncové části ocasu s roztočenou vrtulí
Vývoj zadní vrtule

Z toho jeden a půl měsíce představují práce na finální montážní lince, kde vrtulník postupně prochází celkem osmi pracovišti. Nejprve se montuje podvozek, poté se provádí instalace potrubí a elektrických svazků, instalace krytů a dveří, instalace přístrojů, avioniky, klimatizace a ostatního vybavení, následuje oživení a zkoušení přístrojů, dokončovací práce a příprava na výstupní kontrolu.  

Vrtulník Sikorski S-76 - výrobní hala Vrtulník Sikorski S-76 - pohlčed do výrobní haly
Výrobní hala z vnějšku vypadá docela opuštěně. Uvnitř však panuje čilý ruch.

Právě v době naší návštěvy firma dokončila a připravila k odeslání již 157. stroj. Zabalený vrtulník pro cestu vypadá jako modrá velryba. Stroj je vypraven do německého Bremerhavenu, odkud popluje do New Yorku. Poté putuje do sídla firmy Sikorsky, do amerického Stratfordu. Zde jej ještě čeká dovybavení dynamickými částmi, tj. motorem a rotory, a závěrečná úprava interiéru.

Zabalený vrtulník sikorski S-76 čeká na cestu do zámoří Vrtulník Sikorski S-76 - pečlivě vypolstrovaný a zabalený
Pečlivě vypolstrovaný a zabalený vrtulník míří do Spojených států.

Penta - majitel Aera - počítá do budoucna také s nárůstem produkce vrtulníků pro firmu Sikorsky. Tato činnost v současné době představuje celé 2/3 produkce vodochodské firmy. Program Sikorsky je tak zatím největším programem v oblasti leteckých kooperací ve společnosti Aero.

Produkce vrtulníků ve Vodochodech:

  • 21. prosince 2000 Dokončení 1. vrtulníku Sikorsky S-76 v.č. 760524
  • 13. března 2006 Dokončení 100. vrtulníku Sikorsky S-76 v.č. 760624
  • 30. května 2007 Dokončení 150. vrtulníku Sikorsky S-76 v.č. 760674
  • 29. června 2007 Dokončení 157. vrtulníku Sikorsky S-76 v.č. 76068 a první letecká ukázka na území Česka

Výroba Sikorsky S-76 C++ v několika krocích

Vrtulník Sikorski S-76 - rovný plech a začátek výrobního procesu Vrtulník Sikorski S-76 - Aero umí plechy ohýbat dobře

Vrtulník Sikorski S-76 - začátek výrobní linky s kostrou ocasu Vrtulník Sikorski S-76 - oplechovaná kostra ocasu

Na začátku výroby je potřeba smontovat základní kostru a tu opláštit plechovými díly.

Vrtulník Sikorski S-76 - žebroví budoucího trupu Vrtulník Sikorski S-76 - přepážky oddělují jednotlivé části stroje

Vrtulník Sikorski S-76 - zadní část budoucího vrtulníku čeká ještě spusta práce Vrtulník Sikorski S-76 - stroj začíná dostávat tvar

V průběhu výroby se jednotlivé části spojují a začíná se pracovat i uvnitř kostry. 

Vrtulník Sikorski S-76 - kilometry kabeláže mají své místo Vrtulník Sikorski S-76 - hrní pohled odhaluje, kolik práce ještě zbývá

Vrtulník Sikorski S-76 - další krok výroby a tělo se stále více podobá výslednému stroji Vrtulník Sikorski S-76 - detailní pohled na elektroinstlaci v přední části trupu

Nejnáročnější je instalace všech možných i nemožných kabelů. Mnohé z nich jsou připraveny pro pozdější využití, které závisí až na provozních podmínkách stroje.

Vrtulník Sikorski S-76 - montáž dveří před halou Vrtulník Sikorski S-76 - montáž okna dveří pilotní kabiny

Vrtulník Sikorski S-76 - sedačky pro piloty připravené k montáži Vrtulník Sikorski S-76 - pilotní kabina je již vybavená přístrojovou deskou Vrtulník Sikorski S-76 - detail horní části trupu

Finální práce spočívají v montáži vybavení, skel, dveří, ale třeba i test se zátěží simulující váhu rotoru s vrtulí, které se do stroje montují až ve Spojených státech.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Testovací dodávku StreetScooter německé pošty poznáte zejména podle...
Nová poštovní dodávka nepotřebuje řidiče. Svezli jsme se, nepřejela nás

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Autonomní poštovní dodávku, která může bez řidiče za volantem popojíždět po městě, nyní testuje společnost Deutsche Post. V rámci ukázkových jízd na konferenci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.