Tramvaje pro USA

Tramvaje pro USA | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V Česku se vyrábí tramvaje pro USA. Byli jsme u toho

  • 190
V Americe ve městech Portland a Tacoma můžete potkat v ulicích tramvaje vyrobené v Česku. My jsme viděli na vlastní oči, jak se rodí nové vozy pro další dvě města - Washington D.C. a Seattle.

Tramvaje pro USA vypadají jako ty z Ostravy či Olomouce. Avšak jen na první pohled. Stanoviště řidiče totiž najdete na obou koncích vozu, dveře pro nástup a výstup jsou na obou stranách vozidla, odlišný je komunikační či bezpečnostní systém. Automat na jízdenky přijímá mince, bankovky i platební karty. Samozřejmostí je nejen klimatizace řidiče, ale i salónu pro cestující. A při detailnějším sledování byste určitě našli i další odlišnosti.

Tramvaje pro USA Tramvaje pro USA 

Získat zakázku pro tak náročný trh dopravní techniky, jaký je v USA, vyžaduje vysokou profesionalitu výrobce. Ryze česká společnost INEKON TRAMS ji má. Tramvaje vyrábí podle požadavků klienta tak, že je stačí posadit na koleje, sundat ochranné obaly a přimontovat poslední součást automatu na výdej jízdenek. Poté již obousměrné TRIO z Česka může vyrazit do ulic v amerických městech.¨


 

Jak se rodí tramvaj

Vozy montuje společnost INEKON TRAMS ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava v jeho ústředních dílnách v Ostravě–Martinově. Využívá přitom především české dodavatele.

Tramvaje pro USA

Tramvaje pro USA

Tramvaje pro USA

 

České tramvaje v USA:

  1. Portland (stát Oregon) - Jezdí nyní 10 souprav (tříčlánkových tramvají) na okružní lince centrem města dlouhé asi 6.5 kilometru. Přepraví asi 7000 lidí denně.
  2. Tacoma (stát Washington) - Jezdí nyní tři soupravy na lince v přímo v centru, dlouhé cca 2.5 km. Denně přepraví 2.500 lidí.
  3. Seattle (stát Washington) - Od letošního září by měly začít spojovat centrum s průmyslově-rekreační zónou tři soupravy českých tramvají na lince dlouhé skoro 5 km.
  4. Washington D.C. - Od poloviny roku 2008 začnou v hlavním městě USA jezdit další tři soupravy na dvou a půlkilometrové lince spojující centrum s novým developerským projektem.


Skříň vozu je svařena z vybraných válcovaných a lisovaných ocelových profilů, a to tak, aby bylo možno dosáhnout prodloužené životnosti až na 40 let. Určité díly dodává také ČKD Kutná Hora.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA

Čelní partie vozu vyrobeny z laminátu, které vznikají v dílnách společnosti SAVEA.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA

Antikorozní odolnost střechy je zajištěna použitím nerez oceli.

Tramvaje pro USA

V Ostravě Martinově se přidají boční panely,  podlaha a články putují do lakovny.


Tramvaje pro USA  
Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA

Po návratu z lakovny jsou zasklena boční okna v salónu pro cestující a nastoupí elektrikáři. Veškerá kabeláž napěťových soustav je zhotovena v nehořlavém bezhalogenovém provedení.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA

Nízkopodlažní díl je upevněn k dílům s podvozky mohutnými klouby.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA 

Motory každého podvozku jsou napájeny samostatným trakčním měničem. Na fotografiích vidíte místo, kde se připevní k rámu podvozky s motory.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA

Hydraulické brzdy jsou ovládány nezávisle u každého podvozku s vyhodnocováním adhezních podmínek. Na fotografii nahoře vidíte dvojkolí s převodovkou (od společnosti Wikov) a kotoučem brzdy. Na spodním snímku je detail vzduchového chlazení kotoučové brzdy (výrobcem je Knorr Bremse).

Tramvaje pro USA 

Většina elektrické výzbroje je umístěna na střeše, trakční elektrická výzbroj tramvaje je navržena tak, aby bylo dosaženo co největší provozní spolehlivosti vozu.

Odlišnosti od české verze

TRIA pro americký trh mají zesílenou konstrukci rámu, oboustranné provedení, speciálně úpravené podvozky (umožňují udržet stálou výšku vozu nad temenem kolejnice, i když se mění obsaditelnost vozu) a jsou vybavena bezpečnostními prvky, které odpovídají místním normám.

Tramvaje pro USA

Osvětlení vozu je pro oba směry na každé straně.

Tramvaje pro USA

V USA se přimontuje poslední, třetí část automatu na jízdenky. Platit můžete mincemi (levá část), bankovkami (pravá horní část) či bankokartou (přimontuje se v USA jako pravá dolní část). 

Tramvaje pro USA

V dílech nad podvozky jsou umístěny dveře pro nástup cestujících pouze v jednom směru jízdy. Stejným principem se převážně řídí i sedadla.

Tramvaje pro USA

Stanoviště řidiče jsou na obou koncích vozu.

Tramvaje pro USA

Tachometr je v mílích za hodinu.

Tramvaje pro USA

Nízkopodlažní díl obsahuje minimum sedadel. Vůz tak má maximální možnou kapacitu pro invalidní cestující.

Tramvaje pro USA

Komunikační zařízení pro cestující.

Tramvaje pro USA

Invalidní cestující sami obsluhují vysunutí nájezdové plošiny pro vozík.

Tramvaje pro USA

Nájezdová plošina pro vozík se vysunuje elektrickým pohonem.

Tramvaje pro USA

Vůz je vybaven záchrannou brzdou, která se ovládá pouze tlakem, např. se můžete opřít zády.

Tramvaje pro USA

Klimatizaci má také salón pro cestující.

Jak se tramvaje dostanou z Ostravy do USA

Dvacet metrů a bezmála 30 tun těžký kolos je do USA přepravován lodí. Na cestu přes oceán je proto každá tramvaj připravena již v Ostravě. Je zakonzervována proti účinkům mořské soli, zabalena do speciálního těsného bariérového obalu a elektrická zařízení jsou doplněna absorbéry vlhkosti. Z důvodu náročnosti přepravy je tramvaj vybavena tzv. nárazometrem, který monitoruje všechny mimořádné otřesy s časovým údajem. Takto zajištěný vůz je pak naložen na trajler, který jej odveze do přístavu Brémy v Německu.

Do Ameriky putují pojízdné vozy 

Tramvaje se tzv. oživují ještě v Ostravě-Martinově. Nejprve jsou nízkým napětím kontrolovány vodiče. Pro vlastní provoz je velmi důležité, aby napětí neubývalo – proto následuje zkouška „natvrdo“. A načítá se software. Vše od informačního systému přes rychlost zavírání dveří a nucené větrání či topení až po činnost trakčních měničů řídí totiž počítače.

Tramvaje pro USA 
Tramvaje pro USA 

  Oživená tramvaj pak jezdí po zkušební, přibližně dvoukilometrové tramvajové trati v areálu Ústředních dílen DPO, na které specialisté vůz seřizují. Aby cestující poznali, kterým směrem jede obousměrný vůz, liší se čela barvou. Na fotografii vidíte oživovanou tramvaj pro Portland.

Základní technické údaje

 Rozchod 1435 mm
 Napájecí soustava  600 V DC (750V DC)
 Maximální rychlost  70 km/h
 Výkon trakčních motorů  4x 90 kW
 Délka vozu  20 130 mm
 Rozvor podvozku  1880 mm
 Vzdálenost podvozků 11 800 mm 
 Šířka vozu  2460 mm
 Výška vozu při staženém sběrači  3460 mm
 Výška podlahy  350/780 mm nad TK
 Průměr kol max./min.  610/530 mm
 Pohotovostní hmotnost vozidla  30 000 kg ± 5%