Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká armáda létá na falešných součástkách z Číny

  11:27aktualizováno  13:03
Letectvo USA by zřejmě nemohlo létat bez padělků. Velká většina součástek s nejasným původem pochází z Číny. Jsou to kopie originálních dílů, odhalila déle než rok trvající kontrola.

Seahawk SH-60B U.S. Navy používá také falešné součástky (ilustrační foto). | foto: U.S. Navy photo, U.S. Navy - Mate Airman, Joshua Wayne LeGrand

V elektronické výbavě armády Spojených států je mnoho čínských padělků. Podle zpravodajského serveru BBC to ve své zprávě uvedl branný výbor amerického Senátu.

V letounech americké armády prý vyšetřovatelé během rok trvajícího zkoumání objevili 1 800 případů falešných součástek. Z Číny pocházelo údajně víc než 70 procent z odhadem milionu podezřelých jednotlivých komponentů.

Boeing P-8a Poseidon

Boeing P-8A Poseidon také používá falešné součástky (ilustrační foto)

Zpráva klade důraz na podezřelé součásti nalezené ve vrtulnících typu
SH-60B a v letounu P-8A Poseidon, které využívá vojenské námořnictvo, a v nákladních letadlech typů C-130J a C-27J.

Hned po Číně prý nepůvodní součástky pocházely nejčastěji z trhů ve Velké Británii a Kanadě. Američtí vojáci spoléhají na řadu "malých, skutečně složitých elektronických komponentů" v systémech pro noční vidění, v rádiích a v dalších zařízeních, uvádí se ve zprávě. Porucha důležité součásti by mohla ohrozit národní bezpečnost a pro Pentagon znamenat náklady navíc.

Zastaralé a vyrobené nevyrobené

Kromě vyloženě falešných součástek zpráva odhalila i pravé díly, které však byly zastaralé. Sedm takových částí našli odborníci ve stíhačce McDonnell Douglas
F-15 Eagle nebo v raketách vzduch-země AGM-65 Maverick.

Některé součástky stíhačky McDonnell Douglas F-15 Eagle jsou také zastaralé.

Některé součástky stíhačky McDonnell Douglas F-15 Eagle jsou také zastaralé. (ilustrační foto)

Je zajímavé, že kontroloři odhalili i součástky, které sice jsou originální, ale označené datem výroby, které je mladší než datum ukončení výroby těchto částí. Zjednodušeně řečeno, díly byly vyrobeny ve chvíli, kdy už se oficiálně nevyráběly.

 C-27J Spartan
C-130J

Problémy s falešnými součástkami mohou mít i velká nákladní letadla typů C-27J Spartan a C-130J "Super" Hercules (ilustrační foto)

Podle senátorů jsou na vině nedostatky v americkém řetězci dodavatelů a neschopnost Číny zarazit obchodování s padělky. Peking se prý spíše než o radikální zátah proti padělatelům snaží podrobnému vyšetření této věci vyhnout.

Fotogalerie

Podezřelé součásti by měl registrovat mimo jiné zvláštní program amerického ministerstva obrany (GIDEP). Ten ale prý mezi lety 2009 a 2010 přijal jen 217 zpráv týkajících se falešných komponentů. Situaci by mohl zlepšit zákon, který v prosinci podepsal prezident Barack Obama. Má zabránit tomu, aby se padělané součástky dostávaly do země a omezit zajišťování součástek od neznámých dodavatelů.

Celou podrobnou zprávu z vyšetřování najdete zde (Inquiry into counterfeit electronic parts in the Department of defense supply chain - anglicky).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přistání vojenských vrtulníků na Letné 22.9.2017.
Poprvé v historii vojenské vrtulníky přeletěly Prahu a přistály na Letné

Pražané mohli v pátek poprvé v historii vidět přistání formace armádních vrtulníků na Letné. Přijďte se podívat na Den s armádou.  celý článek

Ilustrační foto.
Tajné plány NATO odhaleny. Obrovský úspěch komunistické rozvědky

Na velvyslanectví ČSSR v Bonnu přinesl neznámý muž plnou obálku dokumentů. Jak se později ukázalo, obsahovaly tajné plány NATO včetně protivzdušné obrany...  celý článek

Ledoborec USCGC Healy (WAGB-20)
Boj o Arktidu a nové americké ledoborce. Ponesou řízené střely?

Americká pobřežní stráž se po více než dvaceti letech dočká nových ledoborců, pokud plán schválí Kongres. První z šesti plavidel opustí doky v roce 2023 a...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.