Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Evropě budou mít uhelné elektrárny zelenou

  9:56aktualizováno  9:56
Evropa se podle odborníků vrací k uhelným elektrárnám. Nové tepelné elektrárny chce řada vyspělých evropských zemí postavit do roku 2012, kdy končí druhé období Kjótského protokolu, který stanovuje snižování emisí oxidu uhličitého na určené kvóty, a kdy skončí i obchodování s emisemi.
Zaznělo to na mezinárodní konferenci Elektrárenské bloky a turbíny s nadkritickými parametry, kterou dnes a v pátek pořádá výrobce turbín Škoda Power a Západočeská univerzita.

"Uhlí je stále nejlevnější zdroj pro výrobu elektřiny. Podobně jako pro Němce, kteří také chtějí využít jeho veškeré zásoby," uvedl ředitel rozvoje Škody Praha Otakar Rýdl, který připravoval v ČEZ projekt obnovy energetických zdrojů. Německo plánuje postavit až 9600 MW na černé uhlí a 2800 MW na hnědé. "Do roku 2012 to zřejmě nestihnou," dodal.

ČEZ připravuje stavbu čtyř bloků o výkonu 660 MW, po dvou v Lednicích a v Počeradech. Vycházejí z bloků vyvinutých v Německu. Palivem bude hnědé uhlí, účinnost bloků přesáhne 45 procent. "V Ledvicích už je schválený záměr stavby, s níž začneme v roce 2009," řekl výrobní ředitel ČEZ Jiří Borovec. V případě dvou počeradských bloků nyní ČEZ dokončuje finanční rozvahu.

Účinnost uhelných bloků v ČR je od 33 do 38 procent u modernizovaných elektráren, tzv. retrofitů. "Nově budovaná zařízení dosahují 42 až 43 procent. Snaha je posunout se k 50 procentům," uvedl Rýdl. Výrobci chtějí zvýšit zejména teploty spalování uhlí v kotlích ze současných 600 až na 720 stupňů Celsia, čímž se sníží objemy spalin i množství nevyužitého tepla. K tomu budou využívat slitiny na bázi niklu. První takové bloky začnou vznikat nejdříve za pět let.

"Je to perspektiva pro celou Evropu. Účinnost těchto bloků 51 procent i více by umožnila rychlou návratnost vložených prostředků," řekl generální ředitel Škody Energo Jan Musil. Podle něj se touto cestou vydává západní Evropa, zejména Německo a Dánsko, ale i český ČEZ a dále také Indie a Čína.

Energetické firmy z celé Evropy, například E.ON, EdF, Alstom, Siemens, spojily síly i peníze a připravují projekt Comtes 700 s niklovými materiály v německém Scholvenu, kde se počítá až se 720 stupni Celsia, výkonem 700 MW a účinností přes 50 procent. Jeho realizaci vidí Rýdl v letech 2014 a 2015. Podle Musila už by se mohl pilotní projekt objevit v Evropě už v letech 2010 až 2012. Otázkou je, kde ho bude financovat a bude sdílet rizika.

Elektrárnu podobnou Ledvicím, kterou plánuje ČEZ, připravují Němci v Boxbergu u Cottbusu ve východní části Německa, kde vznikne minimálně jeden blok 670 MW s účinností 44 procent. Projekt už je hotový.

V Neurathu už začaly stavět dva bloky 1050 MW s účinností přes 43 procent. U Kolína má vzniknout až pět tisícovkových bloků. Dále Němci staví elektrárnu v Rostocku a připravují zdroj 2 x 820 MW v Moorburgu s účinností 46 procent. Blok je u moře a může se do něj dovážet uhlí z celého světa.

Škoda Power se bude ucházet o dodávky všech nových elektráren i modernizací současných bloků v ČR. "Do Ledvic i Počerad chceme dodávat strojovny. Výběrových řízení se určitě zúčastníme," uvedl Musil.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.