V naší galaxii může být minimálně 361 forem života, vypočítal vědec

11:39aktualizováno  11:39
Ve vesmíru údajně nejsme sami, a to ani v naší galaxii. Tvrdí to Duncan Forgan z Edinburské univerzity, který vypočítal, že v galaxii Mléčná dráha existuje nejméně 361 inteligentních civilizací.

Naše Mléčná dráha prý může dát vzniknout stovkám i desetitisícům forem života. | foto: Profimedia.cz

V případě, že se živé formy dokážou přemísťovat z jedné planety na druhou, jich podle něj může být na 38 tisíc. Šance, že s nějakou z nich přijde člověk do kontaktu, je ale podle skotského vědce velmi malá.

Forgan své výpočty zveřejnil v odborném časopise International Journal of Astrobiology a dnes o nich na svých internetových stránkách informovala zpravodajská stanice BBC.

V posledních letech astronomové objevili přes 330 planet mimo sluneční soustavu, což umožnilo vědcům zpřesnit odhady počtu živých forem ve vesmíru. Odhady jsou však velmi obecné a pohybují se od jedné až po milion. "Je to metoda počítající s naší neznalostí," kritizuje Forgan své kolegy.

Při svém výzkumu vytvořil simulaci galaxie podobné té naší a solárních systémů založených na znalostech o takzvaných exoplanetách, které se vyskytují v soustavách sousedících se sluneční. Na vytvořené světy poté aplikoval několik scénářů.

První vycházel z toho, že podmínky pro vznik života byly obtížné, jeho vývoj byl ale snadný. V takovém případě došel Forgan k závěru, že v galaxii existuje 361 inteligentních civilizací.

Druhý scénář předpokládal, že život měl jednoduchý start, vývoj inteligentních forem byl však složitý. Za těchto podmínek Forgan napočítal 31 513 jiných forem života v galaxii.

Poslední scénář zkoumal možnost, že život by se mohl přesouvat z jedné planety na druhou během srážek s asteroidy. Pro tuto variantu, která bývá zmiňována i v souvislosti se vznikem života na Zemi, vypočítal v galaxii 37 964 inteligentních civilizací.

"I kdyby mimozemské formy života existovaly, nemusíme být schopni se s nimi dostat do kontaktu," upozornil nicméně Forgan. "Život na jiných planetách může být stejně rozmanitý jako život na Zemi a my nemůžeme předpovídat, jak by inteligentní život na jiných planetách vypadal nebo jak by se mohl chovat," doplnil.

To, že by ve vesmíru mohl být i jiný život, přitom vědci odvozují i z dalších indicií. Jednou z nich jsou například živé bakterie, které našli vědci tři kilometry pod zemí. Existence života v takto extrémních podmínkách totiž zvyšuje naději, že podobné formy života se dají najít i v nehostinném vesmíru.

Souvisí s tím i nedávný objev přítomnosti molekul glykolaldehydu 26 tisíc světelných let od Země. Tato látka je cukr, který bývá často spojován se vznikem života.

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7....