OBRAZEM: V tunelu nového metra už jsou koleje. Vlak pojede za rok a půl

aktualizováno 
Stavba prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol pokračuje mílovými kroky, takže už za rok a půl tímto úsekem pojedete. Aby se vše stihlo, jsou už v jednom z tunelů metra koleje.

První koleje v prodloužení metra jsou již položeny, a to v místech, do kterých se jako cestující nepodíváte. Jsou to obratové koleje za konečnou stanicí prodloužení metra v Motole. Nejspíš si právě pokládáte otázku, proč se začíná na úplném konci prodloužení. Odpověď je jednoduchá: doprava materiálu a především kolejnic do budované trasy.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Přestože to na první pohled není až tak zřejmé, je pro laika vybavení tunelů neuvěřitelně rozsáhlé. Nad čísly do úžasu přijde i nejeden odborník. Jen na stavbu kolejového svršku, tedy kolejového systému bez napájecí kolejnice, musí stavaři dopravit, svařit a přišroubovat přes 25 kilometrů železničních kolejnic. Pro tak velký rozsah prací je výhodné využít železniční technologie pro stavbu pevného svršku. A ty se pohybují po kolejích.  

Fotogalerie

Proto zhotovitelé využívají stavební jámu na konci budovaného úseku metra jako přístup do nové části metra. Do štěrkového lože položili dočasné koleje, které vedou raženým tunelem do míst, kde začíná trvalý kolejový svršek metra. Dočasný i trvalý kolejový svršek slouží pro dopravu materiálu a techniky do útrob prodloužení. 

Kladete si otázku, proč je za kolejovou zarážkou obratových kolejí prázdný prostor?  Ten je více než stometrový a v budoucnosti umožní bezproblémovou stavbu případného prodloužení.

Širokopatní kolejnice se pokládají a připevňují k armovaným pásům kolejových betonů přes tzv. hrobečky, a to pružně pomocí podkladnic a pružin.

Stanice známe jako jednoduché prostory, realita je ale opačná

Stavba stanic je časově náročnější než stavba tunelů. Není to tím, že by stavbaři byli líní nebo neschopní. Dokonce stavba stanic začala s předstihem před tunely. Problém je v tom, že inženýři musí sladit výstavbu složitých stanic s ražbou tunelů.

Aby se při budování stanic nemusely přebourávat tunely postavené technologií TBM (stavěly je dva razicí komplexy, tj. stroje), museli stavbaři nejprve postavit stanice nebo jejich boční části, kudy se stometrové razicí štíty postupně protáhly, aby mohly pokračovat s ražbou následujícího mezistaničního úseku.

Problém spočívá v tom, že v okamžiku protahování razicích štítů přes prostory budoucí stanice byla výstavba z bezpečnostních důvodů velmi omezená nebo dočasně zastavená.

Další komplikace spočívají v tom, že pražské metro má své technologie ukryté pod zemí, a to v neveřejných prostorách stanic. Proto stanice metra připomíná obrovský podzemní dům, který tvoří až několik desítek místností a chodeb. Například stanici Petřiny tvoří přibližně 120 místností.

Pohled do nástupištní (veřejné) části z rodícího se  technického zázemí.
Jen betony vnitřních nosných konstrukcí ve stanici Petřiny
Traťové tunely a obratový tunel za stanici Petřiny.

Stavba běžného domu obvykle trvá dva roky. Při stavbě stanic metra se navíc musí v podzemí nejdříve vyrazit prostor v primárním a poté zhotovit definitivní (sekundární) ostění (mezi těmito vrstvami se nachází hydroizolace). Následně se teprve začínají stavět vnitřní konstrukce místností. Proto je stavba stanic tak časově náročná.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Nejčtenější

První mezihvězdné těleso může být sluneční plachetnicí

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Další z rubriky

Prahu z balonu na vlastní oči jen tak neuvidíte. Je to nádhera

Nad Prahu se v balonu nedostane každý, riziko pro letecký provoz je příliš...

Nad Prahu se v balonu nedostane každý, riziko pro letecký provoz je příliš velké. Zprostředkovaně si můžete tento...

Trpělivá dřina a hozená svorka. Co předcházelo vzniku republiky

Karel Kramář vychází ze Sněmovny po ustavující schůzi Národního shromáždění....

Vznik Československa před sto lety byl podmíněn jeho uznáním ze strany Spojenců. V tom hrála roli jak diplomacie, tak...

OBRAZEM: Létající unikáty v Mladé Boleslavi, přijel i prezident Masaryk

HISTORICAL AIRSHOW 2018 – 12. DOBOVÝ LETECKÝ DEN v Mladé Boleslavi

Legendární stíhačka Lockheed P-38 Lightning, dopravní Boeing 737 ultramoderní čtvrté generace a vystoupení leteckých...

Najdete na iDNES.cz