„Kachnu“ už v Praze na kolejích lidé nepotkají, tramvaje KT8D5 končí

  17:40aktualizováno  17:40
Do pražských ulic vyjela dnes odpoledne naposledy původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 , které fanoušci dopravy přezdívají kachna. Od teď už lidé uvidí na kolejích pouze její modernizované varianty se středním nízkopodlažním článkem.

Poslední vůz vyjel na speciální linku číslo 15, která vedla po trase Lehovec - Florenc. Až do dnešního dne Prahou brázdily kachny po 27 let.

Označení tříčlanková tramvaj znamená, že nejde o dva za sebou spřažené vozy, ale o konstrukci spojenou harmonikou. Tramvaje byly obousměrné, měly tedy dveře po obou stranách a na každém konci kabinu pro řidiče.

Tatra KT8D5

  • 30 metrů dlouhé vozidlo sestavené ze tří článků, spojených harmonikou
  • mezi fanoušky tramvajové dopravy má přezdívku "kachna" či "kačena"
  • první návrh tříčlánkové tramvaje byl představen již v roce 1967
  • v roce 1981 byl zadán vývoj tramvaje, nasazení pak proběhlo v roce 1986
  • podle původního plánu mělo být provozováno 290 vozidel KT8D5, nakonec jich bylo dodáno 48
  • v roce 1993 byly spřaženy dvě soupravy KT8D5 při celkové délce přes 60 metrů, a to při výluce tratě do Sídliště Ďáblice

Tramvaj se pro Dopravní podnik dodávala od roku 1986, její nasazení paradoxně souviselo s plány na útlum tramvajové dopravy v centru. Konstrukce vozů proto počítala spíše s nasazením na nových rovných tratích na okrajích Prahy. Jejich nasazení tak zpočátku provázely problémy s průjezdností vozidla na kolejích.

"Byly tak vytipovány desítky míst v Praze, zejména na křižovatkách v obloucích zatáček, kde mohlo dojít ke kolizi s jinými vozidly. Jejich odstraňování se stalo projektem na mnoho let," popsal mluvčí pražského dopravního podniku Petr Vorlíček.

Celkově mělo být v Praze provozováno až 290 vozidel KT8D5, což by tehdy činilo přibližně dvě třetiny vozového parku tramvají.

První vozy začaly Prahou jezdit v roce 1986, mezitím však idea na útlum tramvají v centru vzala za své. A jako dobrý nápad už se nejevilo ani to, aby velká část tramvají měla tříčlánkovou podobu bez možnosti jejich rozpojení.

To by totiž znamenalo, že by dopravní podnik nemohl na méně vytížené spoje posílat jen jeden vůz. Kachen tak nakonec bylo dodáno pouze 48 kusů.

Aby tramvaje obstály, musely projít modernizací

S novým tisíciletím pak čekala tramvaje KT8D5 modernizace, první z nových vozů vyjel na koleje v roce 2004.

"Dnes je přestaveno z původního počtu už 41 tramvají, jeden vůz byl vyčleněn pro muzeum ve Střešovicích. Dalších pět bude zrekonstruováno do roku 2014. Ten poslední chybějící musel být zlikvidován," uvedl Vorlíček.

Kromě největší změny, kterou je v modernizované verzi nízkopodlažní středový článek, doznala změn také modernizovaná kabina řidiče. Ta obsahuje i kamerový systém pro sledování toho, co se děje vně i uvnitř tramvaje.

"To je důležité zejména při průjezdu zatáček a oblouků na obratištích," vysvětlil Vorlíček.

Kachny nebo také kačeny jezdily i v Ostravě, kde je přestavěli na jednosměrné, nebo v Plzni. Tam už jsou také opravené. Poslední klasická KT8D5 stále jezdí v Brně. I ta by ale měla být už letos opravena.

Autor:

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Změna v TV vysílání se blíží. Vše, co musíte vědět o přechodu na DVB-T2

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Informační kampaň k přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání DVB-T2 může stát až 350 milionů korun. V...

Další z rubriky

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Real Madrid je v Praze. Přistál v jednom z nejdelších dopravních letadel

Real Madrid přistává 6.11.2018 v Praze v letounu Airbus A340-600.

Těsně po dvanácté přistál v Praze na Letišti Václava Havla legendární Real Madrid. Mužstvo přivezl Airbus A340-600,...

Stožár vysunout! U Kanárů se zkouší teleskopická větrná elektrárna

Pohled na základnu první teleskopické větrné elektrárny před osazením samotnou...

V blízkosti ostrova Gran Canaria od letošního léta stojí první teleskopická mořská větrná elektrárna.

Najdete na iDNES.cz