Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V srpnu vzlétnou první dopravní letadla na „vyjetý“ kuchyňský olej

  12:11aktualizováno  12:11
Použitý kuchyňský olej chtějí aerolinky KLM přetvářet na takzvané biopalivo. Více než dvě stě letů mezi Paříží a Amsterdamem by měla již od srpna obsloužit letadla poháněná novým palivem.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: KLM

Podle šéfa KLM Camiela Eurlingse nebude nutné motory letounů pro nové palivo nijak upravovat. Společnost chce zavedením biopaliv pomoci ke snižování uhlíkových emisí. Certifikace paliva očekává vedení KLM v nejbližších dnech.

Zatím budou aerolinky používat biopalivo získané z použitého kuchyňského oleje. Tuto možnost vyhodnotila společnost evidentně jako nejekonomičtější a nejjednoduší. Nevyžaduje totiž žádný komplikovaný vývoj. Do budoucna holandská firma uvažuje i o jiných typech biopalivech. Základním kritériem bude možnosti jejich využití ve stávajících motorech. Společnost podle svého tiskového prohlášení bude ale také zvažovat dopad možných biopaliv na ceny potravin a "uhlíkové stopy" (tedy emisí oxidu uhličitého v průběhu produkce).

Zatím si nizozemská společnost vyzkoušela funkčnost biopaliv na Boeingu 747 na společném letu společností Air France a KLM v roce 2009 v Nizozemsku. Tehdy jeden ze čtyř motorů poháněla směs (50 na 50) biopaliva a "obyčejného" leteckého benzínu. Podobné zkušební lety uskutečnily i konkurenční aerolinky Virgin, Air New Zeland, Air Japan a další. 

Letecká doprava má na svědomí tři procenta skleníkových plynů a její podíl stále a hlavně rychle stoupá. Evropská unie proto přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta.

Snížení emisí má pomoci zabránit dalšímu růstu globálního oteplování. Otázkou  zůstává, zda snaha KLM a potažmo celé Evropské unie není zbytečná, protože globální oteplování je například podle prezidenta České republiky pouze údajné.

Paliva budoucnosti

Snahy o ekologičtější leteckou dopravu nekončí biopalivy. Evropská komise po leteckém sektoru, aby do roku 2020 omezil emise oxidu uhličitého o polovinu a oxidů dusíku o osmdesát procent ve srovnání s přelomem století. Vyžaduje to především snížit spotřebu paliva. Anebo rovnou palivo změnit.

Ve hře je zkapalněný zemní plyn, jehož hoření způsobuje méně exhalací. Usilovně se zkoumají také upravené oleje z rostlin, případně z vodních řas. Tato biopaliva totiž nezvyšují množství skleníkového plynu oxidu uhličitého v ovzduší, protože si jej rostliny zase "stáhnou zpět!.

"Zkoušíme upravit motory, aby jiná paliva zvládly. Půjde to," konstatoval v Madridu David Bone ze společnosti Rolls-Royce, která je největším evropským výrobcem leteckých motorů. Cena takových paliv je však zatím vysoká.

Další výzkum se ubírá k letounům, které přímo využijí sluneční energii. A také ke strojům s palivovými články. Jeden takový navrhli vědci v rámci evropského projektu ENFICA. Palivové články přeměňují vodík a kyslík přímo v elektřinu, která pohání vrtulový motor. Do okolí vychází neškodná vodní pára. Více čtěte v tomto článku.

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Pohlídá kvalitní vzduch doma, upozorní na smog. Philips má novou aplikaci

Kužník Jan: Na spánku záleží, Philips představil nové aplikace a přístroje pro...

Air Matters je název nové aplikace, kterou lze propojit s čističkami vzduchu Philips. Hlídá kvalitu ovzduší po celém...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Nebe nad Evropou pokryje internet přes speciální LTE. Vysílá se i z Česka

European aviation network

Cestující v letadlech nad Evropou budou mít nově možnost se připojit k rychlému internetu přes LTE. Jako první jej...

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.

Najdete na iDNES.cz