Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V srpnu vzlétnou první dopravní letadla na „vyjetý“ kuchyňský olej

  12:11aktualizováno  12:11
Použitý kuchyňský olej chtějí aerolinky KLM přetvářet na takzvané biopalivo. Více než dvě stě letů mezi Paříží a Amsterdamem by měla již od srpna obsloužit letadla poháněná novým palivem.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: KLM

Podle šéfa KLM Camiela Eurlingse nebude nutné motory letounů pro nové palivo nijak upravovat. Společnost chce zavedením biopaliv pomoci ke snižování uhlíkových emisí. Certifikace paliva očekává vedení KLM v nejbližších dnech.

Zatím budou aerolinky používat biopalivo získané z použitého kuchyňského oleje. Tuto možnost vyhodnotila společnost evidentně jako nejekonomičtější a nejjednoduší. Nevyžaduje totiž žádný komplikovaný vývoj. Do budoucna holandská firma uvažuje i o jiných typech biopalivech. Základním kritériem bude možnosti jejich využití ve stávajících motorech. Společnost podle svého tiskového prohlášení bude ale také zvažovat dopad možných biopaliv na ceny potravin a "uhlíkové stopy" (tedy emisí oxidu uhličitého v průběhu produkce).

Zatím si nizozemská společnost vyzkoušela funkčnost biopaliv na Boeingu 747 na společném letu společností Air France a KLM v roce 2009 v Nizozemsku. Tehdy jeden ze čtyř motorů poháněla směs (50 na 50) biopaliva a "obyčejného" leteckého benzínu. Podobné zkušební lety uskutečnily i konkurenční aerolinky Virgin, Air New Zeland, Air Japan a další. 

Letecká doprava má na svědomí tři procenta skleníkových plynů a její podíl stále a hlavně rychle stoupá. Evropská unie proto přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta.

Snížení emisí má pomoci zabránit dalšímu růstu globálního oteplování. Otázkou  zůstává, zda snaha KLM a potažmo celé Evropské unie není zbytečná, protože globální oteplování je například podle prezidenta České republiky pouze údajné.

Paliva budoucnosti

Snahy o ekologičtější leteckou dopravu nekončí biopalivy. Evropská komise po leteckém sektoru, aby do roku 2020 omezil emise oxidu uhličitého o polovinu a oxidů dusíku o osmdesát procent ve srovnání s přelomem století. Vyžaduje to především snížit spotřebu paliva. Anebo rovnou palivo změnit.

Ve hře je zkapalněný zemní plyn, jehož hoření způsobuje méně exhalací. Usilovně se zkoumají také upravené oleje z rostlin, případně z vodních řas. Tato biopaliva totiž nezvyšují množství skleníkového plynu oxidu uhličitého v ovzduší, protože si jej rostliny zase "stáhnou zpět!.

"Zkoušíme upravit motory, aby jiná paliva zvládly. Půjde to," konstatoval v Madridu David Bone ze společnosti Rolls-Royce, která je největším evropským výrobcem leteckých motorů. Cena takových paliv je však zatím vysoká.

Další výzkum se ubírá k letounům, které přímo využijí sluneční energii. A také ke strojům s palivovými články. Jeden takový navrhli vědci v rámci evropského projektu ENFICA. Palivové články přeměňují vodík a kyslík přímo v elektřinu, která pohání vrtulový motor. Do okolí vychází neškodná vodní pára. Více čtěte v tomto článku.

Autor:


Nejčtenější

Jak se odhalují plagiáty? Přeházet slova nestačí, překlad ale stroj ošálí

Ctrl + C, Ctrl + V, dvě klávesové zkratky, které zná snad každý.

Nástroje na detekci opsaných pasáží mají nemalý problém. Musí porovnat odevzdanou diplomovou práci s miliony stránek už...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Astronauti ohřáli Měsíc i pod povrchem. A NASA o tom ztratila záznamy

Zaprášený skafandr Harrisona Schmitta během letu Apollo 17

Detektivní pátrání po ztracených páskách pomohlo najít zatím nejlepší vysvětlení zajímavé otázky, proč v místech...

K záchraně malých fotbalistů chce miniponorkou přispět i SpaceX

SpaceX testuje v bazénu dětskou miniponorku

Kalifornská raketová společnost poslala do Thajska „miniponorku“ narychlo připravenou z dílu pro raketu Falcon 9.

Iljušin Il-28: poslední „klasický“ bombardér československého letectva

Iljušin Il-28

První sovětský sériově vyráběný proudový bombardér, Iljušin Il-28, se stal zároveň posledním bombardérem ve výzbroji...

Další z rubriky

K záchraně malých fotbalistů chce miniponorkou přispět i SpaceX

SpaceX testuje v bazénu dětskou miniponorku

Kalifornská raketová společnost poslala do Thajska „miniponorku“ narychlo připravenou z dílu pro raketu Falcon 9.

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

První Boeing 757 přivezl do Prahy počítače IBM pro vyvolené soudruhy

Boeing 757 poprvé v Praze, 12. prosince 1983

Ve své letce ho má i prezident USA. Legendární Boeing 757-2G4 (C-32A) neboli Air Force Two přiletěl do Prahy již...

Najdete na iDNES.cz