Grafické znázornění mozkových spojení - zde somatosenzorické centrum mozku laboratorní myši | foto: Stephen Smith, Stanford

Váš mozek je složitější než všechny počítače světa a internet dohromady

Mozek obsahuje podle nové studie přes 125 bilionů synapsí, každá z nich pak je samostatným "mikroprocesorem". Zjistili to výzkumníci ze Stanfordu s použitím nové snímací a zobrazovací techniky.

To, že lidský mozek obsahuje mnoho spojovacích drah (synapsí), se vědělo už v 80. letech 19. století, kdy se mozková tkáň dostala pod zvědavé mikroskopy vědců. Jenže kvůli nepatrné velikosti synapsí (tisícina milimetru v průměru) je dokonce i dnes velmi obtížné pozorovat je v jejich celistvosti.

Synapse

Synapse je prostor mezi dvěma neurony, kde dochází k výměně informací elektrickou nebo chemickou cestou. Synapse tvoří křižovatky nervové sítě, jejich pomocí si neurony předávají vzruchy.

Tým Stephena Smithe, profesora molekulární a buněčné fyziologie, vyvíjí metodu, s jejíž pomocí získal zatím asi nejpřesnější mapu mozkové tkáně. Techniku "array tomography" (volně přeloženo jako "souborná tomografie") doplnili počítačovou modelací a matematickým modelem.

Mozek myši, konkrétně somatosenzorické centrum, obohatili o fluorescentní protein, takže synapse se rozzářily žlutozelenou barvou. Poté tkáně nařezali na tenoučké plátky a nasnímali ve velkém rozlišení. Výsledek je ohromující.

"Jediná synapse, sama o sobě, je spíše takovým mikroprocesorem než obyčejným přepínačem, umí informace ukládat i zpracovávat. Pravdou je, že jedna synapse obsahuje tisícovky přepínačů o velikosti molekul," říká Stephen Smith. "Jediný lidský mozek tak obsahuje více přepínačů než všechny počítače a routery a internetová spojení na Zemi."

Smith a jeho kolegyně, Kristina Micheva, zakládají společnost, která bude shromažďovat podporu pro jejich další výzkum.

Nový náhled na mozek v jeho celistvosti dává vědcům jedinečné podklady pro podrobnější studium tohoto fascinujícího a komplexního orgánu.

Zdroje: