„Podobné stroje se snaží armády vyvíjet snad již od konce druhé světové války. Nepřekonatelnou technickou překážkou se však ukázala potřeba překlopit rotory,“ vysvětluje letecký publicista Martin Salajka.
On sám viděl první ukázku tohoto hybridu již před několika lety na výstavě v Paříži. Byla to však zmenšená verze a jak je vidět, nebyla tehdy připravena ke skutečnému nasazení. To má podle agentury Reuters proběhnut až v tomto roce.
„Ospray kombinuje výhody vrtulníku a vrtulového letadla. Dokáže startovat z malého prostoru a následně dosáhnout výrazně vyšších rychlostí, než jaké dokáží vyvinout současné vrtulníky,“ říká Salajka. Jedná se tedy o zařízení schopné startovat z menších než letadlových lodí, které může být použito v první frontě útoku. Sloužit tak bude například i na nejmodernější válečné lodi Spojených států USS New Orleans. Reportáž z její paluby jsme přinesli zde.
I z paluby tohoto nejmodernějšího válečného plavidla (reportáž naleznete zde) bude již brzy startovat Osprey V-22.
Vrtulník s křídly
Hlavní výhodou stroje je již zmíněný systém otáčení rotorů, který je zvládne za dvanáct sekund otočit z jedné polohy o 97,5 ° do druhé.
Továrna Bell navrhla tento koncept americké armádě již kolem roku 1950, ale tehdy se nesetkal se zájmem. Ten vzbudil až v sedmdesátých letech projekt s označením XV-15, který se později stal základem současného V-22 Osprey.
První let stroje proběhl 19. března 1989. Vývoj systému však provázela řada kontroverzí a vysoké náklady. Po několika nehodách, při nichž zahynulo celkem 26 vojáků námořní pěchoty, byl projekt na přelomu tisíciletí dokonce téměř zastaven.
Prázdný osprey váží 15 tun, po naložení to však může být až 23,5 tuny. V nejhorším případě dokážou dva motory Rolls-Royce AE 1107C-Liberty odlepit stroj od země i v případě, že je přeložen na 27,4 tuny.
Model MV-22 určený právě pro mariňáky zvládne přepravit až 24 sedících vojáků (maximálně 32 sedících na podlaze). Ve výbavě má mít dva kulomety ráže 50, tj. 12,7 mm. Kromě ozbrojené verze letounu existují i modely HV-22 určené pouze pro záchranné operace a CV-22 pro civilní letectvo.
Osprey čeká zkouška ohněm
Osprey v porovnání s hojně používaným dvourotorovým vrtulníkem Chinook (první verze tohoto stroje nesla označení Boeing CH-47 Chinook) nabízí až dvojnásobnou rychlost (tj. 556 km/h). Bojový operační rádius letounu činí 1182 km a maximální dolet až 4239 km. Osprey dokáže stoupat rychlostí 11,8 m/s. Na rozdíl od chinooku si však nemůže dovolit příliš ostré manévrování.
Na vývoji ospreye se podílely firmy Boeing a Bell Helicopter. Deset těchto strojů se má od srpna objevit na sedm měsíců v západní irácké provincii Anbár. Armáda za jeden zaplatila zhruba 80 milionů USD (cca 1,85 miliardy Kč).
Američané si od novinky slibují, že jim pomůže omezit počet sestřelených strojů. Dosavadní vrtulníky jsou totiž kvůli své nízké rychlosti mnohem lehčím cílem pro útočníky.
Technické údaje: | |
Posádka: | 3 osoby |
Pohon: | dva motory Rolls-Royce AE1107C s výkonem 4586 kW na každý |
Rychlost: |
463–555,6 km/h, 115 km/h ve vrtulníkovém modu |
Dolet: |
1182 km při akci a 4239 km při přesunu |
Stoupání: |
705 metrů za minutu |
Maximální nosnost: |
12 335 kg |
Užitečný náklad: | 8463 kg |
Hmotnost: | 15 060 kg |
Délka: | 17,48 metru |
Šířka | 25,5 metru |
Výška: | 6,63 metru |
Průměr rotoru: | 11,58 metru |
Užitečné odkazy: