Malování od Microsoftu je odsouzeno k zániku. V nové verzi Windows nebude

24.7.2017  15:48, aktualizováno  17:57
Aplikace Malování (MS Paint) je ve Windows už 32 let. Nyní je nejznámější bitmapový editor na světě označen jako „funkce k odstranění“, do nových verzí Windows se s ním již nepočítá. Nahrazuje...  celý článek

Vědci uložili GIF běžícího koně do DNA bakterie E.coli

14.7.2017  0:00
Američtí vědci ukázali, že dokáží zapsat data do DNA a poté tato data znovu přečíst. Pomocí metody CRISPR úspěšně zakódovali do šroubovice DNA slavnou animaci běžícího koně v GIF formátu.  celý článek

Vědci konečně rozplétají hlavní kontroverzi kolem globálního oteplování

7.7.2017  19:01
Nová studie vědců z Harvardovy univerzity pomohla objasnit základní rozpory v klimatických predikcích.  celý článek

Urychlovač LHC našel novou částici: většinově půvabnou a předpovězenou

7.7.2017  13:31
Tým pracující na urychlovači LHC oznámil přesvědčivě doložený objev nové „složené“ částice. Její existenci fyzikové předpověděli před několika lety, nyní se její stopy podařilo najít i při...  celý článek

Boj o poslední nížinný prales Evropy. Odpůrci kácení se poutají ke strojům

6.7.2017  0:00
Poslední nížinný prales Evropy zažívá horké léto. Na polské straně Bělověžského pralesa, jenž je zapsán v seznamu Světového dědictví UNESCO, dnes plane boj: Bude se kácet, jak chtějí Státní lesy...  celý článek

Jak prodat ojeté auto za 25násobek? Chce to mít štěstí na meteorit

5.7.2017  0:00
Představte si, že jste majitelem starého ojetého auta. Jednoho večera se ozve rána a ukáže se, že váš vůz je poškozený tak, že je nepoužitelný. Přesto se brzy najde kupec, který auto koupí za...  celý článek

Dinosaury zabil meteorit, na výsluní je vynesly sopky

1.7.2017  0:00
Už desetiletí vědci spekulují, že částečnou vinu za zánik dinosaurů mohou nést mohutná sopečná činnost v Indii. To je stále nejisté, ale jak se ukazuje, vulkanická činnost sehrála klíčovou roli...  celý článek

Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

21.6.2017  0:00
Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme, můžeme se těžko odnaučit, říká v...  celý článek

Jak drtivý byl skutečně čelistní stisk tyranosaura

17.6.2017  0:00
Nová studie se přidává k názoru, že velcí draví dinosauři, především Tyrannosaurus rex, byli zřejmě rekordmany v síle skusu. Pokud jsou současné odhady správné, výrazně překonávali i dnešní...  celý článek

Číňané spustili „kvantový kosmický závod“. Zatím s přehledem vedou

16.6.2017  10:42
Čínskému výzkumnému týmu se podařilo demonstrovat postup, který by mohl zaručit z dnešního pohledu téměř dokonale bezpečnou komunikaci. Vyslali proud vzájemně „provázaných“ párů částic z oběžné...  celý článek

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

14.6.2017  11:00
Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou profesionální řidiči o práci, protože je...  celý článek

Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

13.6.2017  0:00
Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to další potvrzení teorie relativity,...  celý článek

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

9.6.2017  0:00
Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního člověka. Jisté je vlastně jen tolik, že...  celý článek

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

8.6.2017  0:00
Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se ostatní slitiny většinou už roztékají....  celý článek

Srdce se neumí samo uzdravit. Vědci otestovali, proč. Zatím na myších

7.6.2017  17:17
Srdeční sval patří k těm, které se velmi pomalu regenerují. Američtí výzkumníci se rozhodli zjistit, proč tomu tak je. V časopise Nature publikovali své výsledky   celý článek

Nátěr vás ochrání před atomovkou, sliboval v roce 1953 experiment USA

7.6.2017  0:00
Pokud máte svůj dům správně natřený kvalitní barvou a uklízíte svůj dvorek, nemusíte se bát ani atomového útoku. Zato pokud jsou vaše děti nepořádné, vzplane váš příbytek jako koudel. Alespoň to...  celý článek

Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

6.6.2017  17:53
Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých několik let po dobu asi tří týdnů, a...  celý článek

„Modrá energie“ po čínsku: mořská elektrárna, kde proud vzniká třením

6.6.2017  0:00
Čínská laboratoř experimentuje s konceptem mořské elektrárny, ve které se energie vyrábí třením. Autoři doufají, že časem by mohla tato technologie posloužit jako relativně bezpečný a stabilní...  celý článek

Mexický kráter Chicxulub má „bratříčka“ na Ukrajině. Udeřili společně?

3.6.2017  0:00
Jihovýchodně od Kyjeva se pod stovkami metrů sedimentů skrývá velmi zajímavý svědek doby, kdy vymírali dinosauři: kráter Boltyš. Podle poslední datace meteorit, který ho vytvořil, dopadl na Zemi...  celý článek

Máte doma geneticky modifikovanou „havárii“? Stačí oranžová petunie

2.6.2017  10:00
K všeobecnému překvapení se v posledních týdnech zjistilo, že v EU i v USA se už roky běžně prodávají geneticky modifikované okrasné rostliny, které nikdy nezískaly svolení opustit laboratoře a...  celý článek

Vědci vysvětlují nejznámější záhadu vesmíru. Chtějí vyloučit mimozemšťany

1.6.2017  0:00
Záhadná hvězda KIC 8462852 v posledních týdnech znovu překvapila, když u ní došlo k náhlému poklesu jasnosti. Ale nenadálá událost umožnila skupince astronomů přijít s odvážným vysvětlením...  celý článek

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 3:0

25.5.2017  17:14, aktualizováno  30.5 11:12
Software AlphaGo si poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně, jednotlivá střetnutí byla přesto zajímavá.   celý článek

Zapomenutí pacienti. Bez nich bychom nevěděli, co víme o mozku

27.5.2017  0:00
Úspěchy ve výzkumu paměti by se nekonaly bez nešťastných, ale pro vědu cenných pacientů. Jejich často velmi specifické poruchy a zranění dala vědcům zkoumat funkce lidského mozku, se kterými se...  celý článek

Bude nás soudit umělá inteligence? Právníkům „roboti“ pomáhají už dnes

26.5.2017  0:00
Některé americké soudy již dnes využívají počítačové programy pro určení rizikovosti podezřelého. Mají pomoci soudcům při rozhodování s důrazem na jasná fakta. Experti varují, že nikdo neví, na...  celý článek

Slavný vynálezce baterií má nápad na revoluci. Ostatní vědci mu ale nevěří

24.5.2017  0:00, aktualizováno  3:25
Legendární John Goodenough, jeden z autorů dnes všudypřítomné Li-ion baterie, přišel po třiceti letech s dalším přelomovým konceptem. Jeho nová baterie by mohla způsobit převrat v nejednom...  celý článek

Stát v Evropě, o kterém jste nikdy neslyšeli, vznikl chybou. Není sám

23.5.2017  0:00, aktualizováno  7:59
Po světě jsou desítky států, které nesplňují čtyři základní kritéria, aby se daly označit za plnohodnotný stát. Pak jsou takové, které je splňují, ale nemají dostatečnou politickou sílu na to,...  celý článek

Proč astronomové ztrácí planetky a jak těžko se jim hledal Járacimrman

22.5.2017  0:00
Každý občas něco ztratí, obvykle maličkost. Zkuste si představit, že byste ztratili něco o velikosti několika desítek kilometrů. Nemožné? Jste na omylu! Astronomům se podobné věci občas stanou a...  celý článek

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

19.5.2017  0:00