Vědci našli zatím nejstarší galaxii. Vznikla „krátce“ po velkém třesku

9:50aktualizováno  9:50

Vizualizované záznamy z Hubblova teleskopu ukazují postup objevu vzdálených galaxií, který spočívá v odečtení hvězd od šumu na pozadí a odhalí tak „světlo vzdálených hvězd“ | foto: Ketron Mitchell-Wynne / UCI

Astronomové z University of California objevili v pozorovacích datech získaných z Hubblova teleskopu zatím nejstarší a nejvzdálenější galaxii. Sběr dat probíhal více než deset let a následně museli vědci počítačovou analýzou signálu oddělit šum od „světla vzdálených hvězd“.

Tyto galaxie vznikly „pouhou“ půl miliardu let po velkém třesku. Připomeňme, že vesmír podle astronomů vznikl před cca 13,8 miliardami let (podle měření ESA). Doktorand Ketron Mitchell-Wynne, vedoucí autor studie publikované v Nature Communications, popisuje toto období jako „epochu reionizace“. Spolu s kolegy se domnívá, že v datech jsou informace o mnoha dalších prastarých galaxiích.

Témata: Galaxie