Vědci našli zatím nejstarší galaxii. Vznikla „krátce“ po velkém třesku

9:50aktualizováno  9:50

Vizualizované záznamy z Hubblova teleskopu ukazují postup objevu vzdálených galaxií, který spočívá v odečtení hvězd od šumu na pozadí a odhalí tak „světlo vzdálených hvězd“ | foto: Ketron Mitchell-Wynne / UCI

Astronomové z University of California objevili v pozorovacích datech získaných z Hubblova teleskopu zatím nejstarší a nejvzdálenější galaxii. Sběr dat probíhal více než deset let a následně museli vědci počítačovou analýzou signálu oddělit šum od „světla vzdálených hvězd“.

Tyto galaxie vznikly „pouhou“ půl miliardu let po velkém třesku. Připomeňme, že vesmír podle astronomů vznikl před cca 13,8 miliardami let (podle měření ESA). Doktorand Ketron Mitchell-Wynne, vedoucí autor studie publikované v Nature Communications, popisuje toto období jako „epochu reionizace“. Spolu s kolegy se domnívá, že v datech jsou informace o mnoha dalších prastarých galaxiích.

Témata: Galaxie

Ilustrační foto.
PRŮZKUM: Pamatujete si na trapasy českých politiků na sociálních sítích?

Pomozte nám s přípravou článku o tom, jak čeští politici vystupují na sociálních sítích. Vaše odpovědi využijeme při tvorbě článku o českých politicích na...  celý článek

Chytrý reproduktor Home Mini je ve třech barevných provedeních.
Malý chytrý reproduktor od Googlu nahrával úplně vše. Firma ho opravila

Některé modely nově uvedeného chytrého reproduktoru Google Home Mini nahrávaly a ukládaly na servery Google vše, co se kolem nich dělo. Mohlo za to špatné...  celý článek

Nově verze čtečky Kindle Oasis je voděodolná.
Čtečka elektronických knih Kindle je konečně voděodolná