Hubbleův teleskop: planetární mlhovina v souhvězdí Kompas

Hubbleův teleskop: planetární mlhovina v souhvězdí Kompas | foto: NASA

Vědci objevili planetární mlhoviny vyvržené umírajícími hvězdami

• 22
Australští a američtí astronomové ohlásili objev nové třídy kosmických objektů, tzv. super planetárních mlhovin - prachoplynových obálek přibližně kulového tvaru vyvržených skomírajícími hvězdami na sklonku jejich života.

Super planetární mlhoviny, jak byly nové objekty nazvány, se formují kolem hvězd, jejichž hmotnost je v rozmezí jedné až osmi slunečních hmotností. Jejich objevem astronomové vyřešili "problém chybějící hmoty" u planetárních mlhovin, neboť u tak velkých hvězd dosud nebyly pozorovány.

Super planetární mlhoviny

"Byl to pro nás šok, protože nikdo nečekal, že bychom mohli na těchto vlnových délkách současnými radioteleskopy tyto objekty nalézt," svěřuje se svými pocity Filipovič a vzápětí dodává: "Naše výsledky budeme nadále další tři roky prověřovat, dokud si nebudeme 100procentně jisti, že jde skutečně o planetární mlhoviny."

Můžeme je považovat za konečná stadia vývoje většiny hvězd, neboť se vytvářejí kolem hvězd, jejichž hmotnosti jsou menší nebo srovnatelné s hmotností Slunce, a těch je ve vesmíru opravdu nadbytek.

Jen malá část hvězd je těžších, ale ty obvykle končí svůj vývoj výbuchem jako supernovy. Planetární mlhoviny hrají důležitou roli v koloběhu chemických látek v galaxii, tím že vracejí materiál do mezihvězdného prostoru a obohacují jej tak o prvky, které vznikly v nitrech hvězd.

Rádiové zdroje v planetárních mlhovinách

Při průzkumu Magellanových mračen, dvou galaxií nalézající se v sousedství Mléčné dráhy, tým astronomů pod vedením Miroslava Filipoviče z University of Western Sydney objevil 15 rádiových zdrojů, které se nápadně kryly s již známými planetárními mlhovinami, odhalenými optickými teleskopy.

Rádiový signál byl neobvykle silný, vědci proto ihned zbystřili pozornost. Vše nasvědčovalo tomu, že narazili na nový typ mlhoviny, který nikdy předtím nebyl pozorován, i když s ním teoretické předpovědi počítaly.
Hmotnosti valné většiny dosud známých planetárních mlhovin se zpravidla pohybují v intervalu od 0,3 až 0,6 slunečních hmotností, což je logické, neboť ve svém středu mají hvězdy menší než Slunce (nebo s ním srovnatelné).

Planetární mlhoviny

Naproti tomu z dat naměřených u mlhovin s výrazným rádiovým signálem vyplývalo, že jejich hmotnosti by měly být mnohem větší. To se nakonec opravdu potvrdilo, astronomové zjistili, že tyto mlhoviny jsou asi 2,6krát hmotnější než Slunce. Musely tedy vzniknout z mnohem větších hvězd., a to až 8krát hmotnějších než naše Slunce.

Zdroj: pubapps.uws.edu.au