Vědci prý našli kráter po Tunguzském meteoritu

17:58aktualizováno  17:58
Téměř před sto lety otřásl Sibiří tajemný výbuch. Vědci už dlouhá léta tvrdí, že ho s největší pravděpodobností způsobil meteorit. A nyní se zdá, že objevili i kráter.

Jezero Čeko v tunguské oblasti na Sibiři | foto: Boloňská univerzita

V centrální Sibiři byl 30. června roku 1908 zaznamenán mimořádně silný výbuch, který se připisoval pádu velkého meteoritu. Ten měl navíc podle předchozích odhadů vybuchnout až deset kilometrů nad povrchem Země.

Rána byla tak veliká, že ji zaznamenali lidé v okruhu tisíce kilometrů. Pozdější výpravy zjistily, že došlo k vymýcení více než 50 milionů stromů na ploše kolem 2000 kilometrů čtverečních. Jak uvádí server BBC, síla výbuchu odpovídala počtu zhruba tisíce atomových bomb svržených na Hirošimu, tedy 20 milionům tun klasické trhaviny TNT.

Právě nebývalý rozsah škod, pozorování letící ohnivé koule a především to, že doposud nebyly objeveny žádné části tělesa či kráter po něm, vyvolalo řadu spekulací o původu zkázy. Na řadu se tak dostaly mimozemské civilizace, elektrické výboje, antihmota či černá díra.

Kráter objeven?

Nyní si vědci z Boloňské univerzity myslí, že identifikovali kráter, který vznikl právě po největší srážce vesmírného tělesa se Zemí v moderní době. Nalezli totiž jezero, o kterém předpokládají, že vzniklo právě na místě dopadu.

Tvar jezera Cheko totiž odpovídá kráteru, který mohl vyvolat dopad oválného tělesa. Jezero se má nacházet i v předpokládané dráze letu objektu zhruba osm kilometrů severovýchodně od předpokládaného epicentra výbuchu.

"Nemůžeme přesně uvést, že se jedná o kráter po dopadu nějakého tělesa, ale podařilo se nám vyvrátit některé další hypotézy a to nás přivedlo ke zmíněnému výsledku," uvedl pro BBC vedoucí výzkumného týmu Profesor Giuseppe Longo.

Vědci nyní podle serveru Space.com zjišťují, jak je možné, že tvar a okolí kráteru s jezerem příliš neodpovídají jiným kráterům, které vznikly po dopadu vesmírných těles. Zatím nabízejí vysvětlení, že těleso bylo výrazně pomalejší, než se doposud předpokládalo.

Užitečné odkazy: Výzkum na Boloňské univerzitě

Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed

Z dnešního pohledu se to může zdát těžko uvěřitelné, ale myšlenka na vícestupňovou raketu se neprosazovala jednoduše. Řada odborníků k ní byla skeptická, čísla...  celý článek

Stanice ISS „míjí“ Měsíc. (2. 8. 2015)
Pod povrchem Měsíce je obří tunel. Objevila ho japonská sonda

Japonská vesmírná agentura JAXA odhalila na Měsíci obrovskou jeskyni, která by podle expertů mohla v budoucnu sloužit jako základna astronautů. Poskytla by jim...  celý článek

Sputnik 1 byl do vesmíru vynesen raketou R-7 Semyorka z vojenské oblasti...
Zajali jsme špatné Němce! Co se stalo, když Sověti vypustili Sputnik

Závod o vypuštění první družice dospěl do finále. Sovětům se podařilo díky osekání programu připravit ke startu před Američany. Když přišel okamžik startu,...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.