Vědci stvořili alkohol, který lze popíjet bez kocoviny. Musí mít víc kyslíku

aktualizováno
Pokud do alkoholického nápoje přidáte kyslík, rychleji se vstřebá a nebude po něm bolet hlava. Alespoň to tvrdí jihokorejští vědci, kteří tento objev zveřejnili.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Rychlejší metabolismus a tím pádem i kratší čas na vyprchání alkoholu z krve a menší následky po opici. To vše slibuje jednoduchý návod, jak upravit alkoholické nápoje. Stačí je prý nasytit kyslíkem.

Výzkum, v kterém vědci nechali pít dobrovolníky alkoholický nápoj sycený různým množstvím kyslíku, byl zveřejněn v časopise Alcoholism: Clinical and Experimental Research. Stojí za ním vědci Kwang-il Kwon a Hye Gwang Jeong z Chungnamské národní univerzity v Jižní Koreji.

Jak test probíhal

Panelu dobrovolníků dali výzkumníci pít nápoje s obsahem 19,5 procenta alkoholu. Jedna skupina pila okysličené nápoje, druhá bez přidaného kyslíku v dávkách po 240 a 360 ml. Nápoje měly různý obsah přidaného kyslíku. Poté se sledovala rychlost odbourání alkoholu z těla a následky jeho požití.

Enzymy si s alkoholem lépe poradí

Tělo používá kyslík ke zpracování alkoholu a s jeho pomocí ho pak přeměňuje na vodu a oxid uhličitý. A právě zvýšení koncentrace rozpuštěného kyslíku v alkoholických nápojích vybudí tělo k větší rychlosti zpracování.

Za rozštěpení alkoholu v těle jsou zodpovědné jaterní enzymy. Ke své funkci využívají právě kyslík. A když se molekuly kyslíku dostanou spolu s alkoholem do jater, způsobí efektivnější práci těchto enzymů.

Bylo zjištěno, že dobrovolníci pijící okysličený alkohol vystřízlivěli o 20 až 30 minut rychleji než druhá skupina. Čím větší byl poměr kyslíku, tím rychlejší bylo střízlivění. Lidé, kteří vypili 360ml drink s obsahem 20 dílků kyslíku na každý jeden milion (ppm) molekul nápoje, se zbavili opilosti o 23,3 minuty rychleji než ti bez přidaného kyslíku. Při hodnotě 25 ppm byl rozdíl ještě větší: 27 minut.

"Kyslíkem obohacené alkoholické drinky umožní jednotlivci, aby se stal střízlivý rychleji. A také sníží vedlejší účinky bez významného rozdílu v samotném působení alkoholu," okomentoval výsledky výzkumu autor studie professor Kwang-il Kwon. "Zdá se, že tyto nápoje mohou udržet vysokou koncentraci rozpuštěného kyslíku při pokojové teplotě asi 70 minut po odstranění zátky."

Studie také zjistila, že ti, kdo pili okysličené drinky, měli nižší výskyt kocoviny než osoby konzumující standardní alkohol. A pokud už kocovinu prodělali, pak měla mnohem slabší průběh.

Kyslík by tak mohl pomoci nejen k rychlejšímu odbourání alkoholu z krve, ale i snížit celkové zdravotní následky požití piva, vína a dalších alkoholických nápojů. Méně zatíženy by tak měly být játra i mozek.

Zdroje:

Interscience.wiley.com (abstrakt studie v AJ)
Telegraph.co.uk (AJ)
Dailytech.com (AJ)